יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    המצוקה הנפשית אצל המטפל העיקרי

    הטיפול האינטנסיבי והצמוד בזקן עלול לגרום אצל המטפל העיקרי לעומס נפשי רב

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    ההצלחה בהארכת תוחלת החיים והיכולת להמשיך להתגורר בבית גם כשהאדם מוגבל מבחינה תפקודית, הובילו להפניית אחריות כבדה אל המטפל העיקרי, בד"כ בן/ בת הזוג של הזקן או אחד מבני משפחתו. הטיפול האינטנסיבי והצמוד בזקן עלול לגרום למטפל לעומס נפשי רב .

    הקשיים שעומדים בפני המטפלים

    המעמסה הרבה על המטפלים בזקנים מתבטאת ברמה האובייקטיבית וברמה הרגשית. העומס האובייקטיבי מתייחס לזמן הרב שמוקדש לטיפול מבחינת עזרה פיזית, עזרה רפואית, עזרה בניהול ענייני הבית והכספים ותמיכה רגשית. השעות הרבות של הטיפול עלולות לפגוע במטלות השוטפות של חיי המטפל ובשעות השינה שלו.

    ברמה הרגשית האחריות המוטלת על המטפל והמשמעות שמעניק לו הזקן כבעל האחריות המרכזית לטיפול בו הופכות לעומס רגשי רב בצד העומס הפיזי. העומס והמתח כתוצאה מהטיפול עלולים להתבטא בנדודי שינה, בהפרעות אכילה (תיאבון מוגבר או הפחתה באכילה וירידה במשקל), בכאבי ראש, מיגרנה ובטן שנוטים להופיע במקרה של מתח מצטבר. אם המטפל הוא צאצא של הזקן, אזי עליו להתמודד גם עם הקושי שבחילופי התפקיד.

    כיצד ניתן לעזור למטפל

    אם אתם מבחינים כי המטפל העיקרי בזקן סובל ממצוקה, קיימות מספר דרכים לעזור לו:

    1. דאגו לזמן פנוי למטפל – ברוב המקרים המטפל לא יבקש עזרה, גם אם הוא מצוי במצוקה. לכן, במקרה ומזהים אצל המטפל מצוקה כדאי להציע לו לקחת קצת זמן לעצמו ולהחליף אותו בעת היעדרותו. חשוב לדאוג לפרגן למטפל על הטיפול הטוב שהוא מעניק לזקן, על מנת שלא יסבול מנקיפות מצפון כתוצאה מהיעדרותו. זמן פנוי יאפשר למטפל ליהנות מפעילויות שהוא אוהב, לבלות עם בני משפחתו או עם חברים ולמלא את עצמו בכוחות מחודשים. מעבר לכך, תגרמו למטפל להרגיש שהוא לא לבד במערכה.
    2. העסקת מטפל נוסף – על מנת להקל על בן המשפחה שמטפל בזקן הנדרש להשגחה צמודה, אפשר לפנות לביטוח הלאומי ולבקש גמלה מכוח חוק סיעוד. גמלה זו תאפשר העסקת מטפל, שייקבע על ידי הביטוח הלאומי, מספר שעות בשבוע. במקרים קיצוניים יותר כדאי לשקול הבאת מטפל קבוע (בד"כ עובדים זרים) שיוריד את העומס מבן המשפחה שמשמש כמטפל העיקרי.
    3. מסגרת טיפולית לזקן – אפשר להקל על המטפל העיקרי על ידי מציאת מסגרת טיפולית לזקן במהלך שעות היום, למשל מרכז יום לזקן. במרכז היום ייהנה הזקן מפעילויות חברתיות, ארוחה חמה, מקלחת בעת הצורך, ריפוי בעיסוק וכדומה. במהלך שהותו במרכז היום יוכל המטפל להתפנות לעיסוקיו.
    4. מסגרת טיפולית למטפל העיקרי – עמותות שונות, ביניהן "אי"ל", "עמך," "עמדא" ו"נאמן" מפעילות קבוצות תמיכה למטפלים בחולים. קבוצות כאלה פועלות גם בחלק מבתי החולים ובעמותות לזקן ברשויות המקומיות. כמו כן, קיימים פורומים רבים באינטרנט שיכולים להוות קבוצת תמיכה עבור המטפל, ובהם הוא יכול לשתף ולהיוועץ במטפלים אחרים.

    לסיכום, במקרים רבים נוטים המטפלים העיקריים בזקנים לסבול ממצוקה נפשית, כתוצאה מהעומס הרב שמוטל עליהם. תמיכה מצד בני המשפחה, השתתפות בנטל ודאגה לכך שלמטפל יהיה גם זמן פנוי לעצמו, עשויים להקל עליו מאוד ולאפשר לו להמשיך לטפל במסירות בחולה.

    "להיות מטפלת עיקרית"- הסיפור האישי של מירי פטנקין

    פורסם: 31.3.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)
    מצוקה נפשית

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן