יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עושים סדר בהכנות לסדר פסח

    חמש נקודות למחשבה בהכנות לחג הפסח במשפחה המטפלת בהורים זקנים

    עודכן לאחרונה:27/08/23

    חג הפסח הוא זמן של התכנסויות משפחתיות ומפגשים חברתיים רבים. בדרך כלל האדם מצפה בתקופת החגים להיות מוקף בבני משפחתו. כשהמציאות שונה, תחושת הבדידות עשויה להיות מורגשת ביתר שאת. ההכנות לקראת חג הפסח הן רבות ומגוונות- ניקיונות הבית, קניות, בישול, בייביסיטר לנכדים, תכניות לליל סדר, ותכניות לבילויים משפחתיים. על אף העומס, חשוב לפנות זמן  בכדי לעזור להורים להתכונן לחג ולבדוק איתם מה תכניותיהם לחג.

    הכנות לקראת חג הפסח

    בבתים רבים נוהגים לערוך ניקיון ייסודי לקראת פסח. כדאי לבדוק עם ההורים, האם הם מסתדרים עם ההכנות לחג, ניקיונות (חשוב לוודא שההורים אינם לוקחים על עצמם משימות ניקיון מאתגרות מדיי ומסוכנות- טיפוס על סולמות וכו'), קניות, בישולים ועוד.

    עוד נקודה למחשבה- בחגים נהוג לתת שי קטן למטפלים. רצוי לחשוב על המטפלים בבית הזקן ו/ או במרכזי היום. תוכלו לשאול את בן המשפחה האם הוא מעוניין לתת מתנות ולמי. אם בן המשפחה מתגורר בבית אבות או בדיור מוגן– התעניינו לגבי מה שמקובל במסגרות אלו. אנשי הסיעוד עובדים קשה והם האנשים הדואגים באופן ישיר לרווחתו ובריאותו של יקירכם. תקופת החגים היא הזמן להראות הערכה ולהביע ציפייה שיקירכם יקבל את הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

    "אצל מי אתם בסדר"?

    ליל הסדר הוא ערב משפחתי. בדרך כלל אף בן משפחה לא רוצה להישאר בו לבדו. תכננו מראש אצל מי אתם ב"סדר", וודאו שלהוריכם יש תכניות לחג ולליל הסדר. חשוב להתכונן לקראת ליל הסדר ולתכנן מראש מי מסיע את ההורים, האם הם נשארים לישון אצלכם (אם לא יש לקחת בחשבון שייתכן וירצו לעזוב מוקדם).

    גם בבתי אבות ודיור מוגן מקובל שדיירים רבים נוסעים למשפחותיהם לליל הסדר. התייעצו עם הוריכם ועם הצוות המטפל בהם האם מצבם מאפשר הזמנתם לליל הסדר.
    חשוב מאוד שתציעו להורים לקחת חלק בעריכת ליל הסדר, בקריאת ההגדה ובמנהגי החג כפי שנהגו בעבר. ייתכן שההורה עצמו כבר לא ירצה בתפקיד אבל אם כן ירצה, מאוד חשוב לאפשר לו את התפקיד.
    אופציה נוספת בדיור המוגן היא לאפשר לדיירים להזמין בני משפחה נוספים לסעודת הסדר. במידה וזה רצונו של בן המשפחה כדאי להיענות לו. סידור זה עשוי לאפשר לו להרגיש "בעל הבית" ולארח את בני המשפחה "במגרש הביתי" שלו. בנוסף, תיהנו מסעודה משפחתית נעימה וטעימה ללא טרחה ומאמץ שלכם.

    עובדים זרים ומטפלים במהלך חג הפסח

    אצל משפחות המעסיקות מטפלים ועובדים זרים יש להיערך מראש לחופשות של המטפלים. שימו לב שבמהלך חג הפסח, דתות אחרות חוגגות חגים אחרים כמו- חג הפסחא. כידוע לעובדים זרים מגיעים 9 ימי חג בשנה שבהם הם זכאים לחופש. לכן ייתכן שדווקא במהלך החג עובדים זרים יוצאים לחופש של יום חג. במידה והעובד מחליט לעבוד ביום חגו הוא צריך לקבל תשלום על כך. עלות עבודה ביום חג היא גבוהה מיום עבודה רגיל. על עבודה ביום חג יש לשלם לעובד 150% משכרו היומי. אופציה אחת להתארגנות במידה העובד מחליט לצאת לחופש ביום חגו היא לתאם תורנויות בין בני המשפחה לימי החופש של העובד הזר.

    מרכזי יום לקשיש בחג הפסח

    רוב מרכזי היום לקשיש סגורים במהלך החג מטעמי כשרות. חשוב לדעת כי זקנים המבקרים במרכז היום לקשיש על חשבון שעות גמלת חוק הסיעוד, זכאים לשירות חלופי של מטפלת בימים בהם מרכז היום סגור ובאחריות מרכז היום לספק את המענה החלופי.

    שירותי הרווחה והרשויות המקומיות בחגים

    "כולנו מסובין"– ישנן מסגרות רבות ברחבי הארץ המארחות באופן וולנטרי זקנים בליל הסדר. המסגרות כוללות בין היתר: בתי אבות, מרכזי דיור מוגן, עמותות, בתי חב"ד וכד'.

    הרשויות המקומיות עורכות ליל סדר ציבורי במקומות מרכזיים בערים ומזמינות את כל תושבי העיר להצטרף. שירותי הרווחה מסייעים לקשישים המעוניינים בכך לצאת לנופשונים למשך החג. בנוסף, בדרך כלל שירותי הרווחה מחלקים לקשישים נזקקים חבילות מצרכי מזון- קמחא דפסחא (בדרך כלל מדובר במספר מוגבל של חבילות), ישנן גם עמותות המסייעות בחבילות מזון לחג. ניתן לפנות לעובדת הסוציאלית באזור מגורי ההורה ולבדוק מהאם יש שירותים עירוניים שההורה יכול ליהנות מהם בחג.

    פורסם: 24.3.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן