יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הכל על הרפורמה בסיעוד

    שינויי מדרגות הזכאות, שעות טיפול סיעודי ביתי, ביטול מבחני הכנסה לילדים בעת אשפוז. כל מה שצריך לדעת על הרפורמה בסיעוד

    עודכן לאחרונה:15/01/24

    האם נמצא סוף סוף פתרון לבעיה הסיעודית בישראל? "תכנית הסיעוד הלאומית החדשה", שנכנסה לתוקפה בנובמבר 2018, חשובה וראויה ויש בה מרכיבים חיוביים רבים שישפרו את מצבם של קשישים סיעודיים רבים, ובעיקר אלה בעלי ההכנסות הנמוכות המצויים במצב רפואי-תפקודי קשה. אולם, מסתבר, שהמציאות מורכבת הרבה יותר ואין בתכנית הנוכחית מענה מספק למרבית אוכלוסיית הקשישים. משכך, הבעיה הסיעודית רחוקה עדיין מפתרון ובוודאי שלא מדובר בביטוח סיעוד ממלכתי.

    בעיקרה, מבוססת התכנית על השירותים הקיימים, ובראשם חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי, תוך שהיא משפרת ומרחיבה את היקפם.

     

    תכנים נוספיים העשויים לעניין אותך:

     

     

    מרכיבי התכנית העיקריים ומשמעויותיהם

    • שינוי מדרגות הזכאות: בהתאם לרפורמה קיימות כעת קיימות 6 רמות זכאות (רמה 1 הנמכוה ביותר- רמה 6 הגבוהה ביותר) לקצבת סיעוד, שנקבעות לפי יכולת התפקוד. בכל רמה ניתן לשלב בין קצבה בכסף לשירותי סיעוד הכוללים: טיפול אישי בבית, ביקור במרכז יום, מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה ושירותי כביסה.
    • שעות טיפול סיעודי ביתי – קצבת סיעוד ברמה 1 נקבעת למי שצבר בין 2.5 ל-3 נקודות תלות בבדיקת התפקוד ומקנה אפשרות לקבל 5 וחצי שעות בשבוע עבור טיפול אישי בבית. קצבת סיעוד ברמה 2 נקבעת למי שצבר בין 3.5 ל-4.5 נקודות תלות בבדיקת התפקוד ומקנה אפשרות לקבל 10 שעות טיפול בשבוע. קצבת סיעוד ברמה 3 נקבעת למי שצבר בין 5 ל-6 נקודות תלות בבדיקת התפקוד ומקנה אפשרות לקבל 17 שעות טיפול בשבוע (למעסיק עובד זר 14 שעות שבועיות). קצבת סיעוד ברמה 4 נקבעת למי שצבר בין 6.5 ל-7.5 נקודות תלות בבדיקת התפקוד ומקנה אפשרות לקבל 21 שעות טיפול בשבוע (למעסיק עובד זר 18 שעות שבועיות). קצבת סיעוד ברמה 5 נקבעת למי שצבר בין 8 ל-9 נקודות תלות בבדיקת התפקוד ומקנה אפשרות לקבל 26 שעות טיפול בשבוע (למעסיק עובד זר 22 שעות שבועיות). קצבת סיעוד ברמה 6 נקבעת למי שצבר בין 9.5 ל-10.5 נקודות תלות בבדיקת התפקוד ומקנה אפשרות לקבל 30 שעות טיפול בשבוע (למעסיק עובד זר 26 שעות שבועיות). *** המידע נכון לינואר 2024.

     

     

    •  ביטול מבחני הכנסה לילדים בעת אשפוז – משרד הבריאות מעניק סיוע באמצעות קודים למאושפזים סיעודיים, אולם חלק ניכר מעלויות האשפוז משולם בפועל על ידי המאושפזים ובני משפחותיהם. היקף הסיוע הממשלתי נקבע, בין היתר, מתוך מבחני הכנסה מחמירים ובאופן בו נעשה שימוש למימון האשפוז בנכסיו של החולה, מוטלת חובה על ילדיו להשתתף בעלות האשפוז ורק לאחר מכן, משלים משרד הבריאות את חלקו, ככל שהחלקים המשולמים על ידי המשפחה אינם מספקים. חיוב הילדים במימון האשפוז של הוריהם לא רק שהיווה מס לכל דבר ועניין, אלא אף יצר מצבים בלתי אפשריים בתוך התא המשפחתי וביטולו ראוי, מבורך ומתחייב. עם זאת, יש לדעת כי ימשיך להיעשות שימוש במקורותיו הכספיים של המתאשפז והסיוע ימשיך להינתן רק לבני השכבות החלשות.
    • צמצום בירוקרטיה– אחד הכשלים הקשים הוא ריבוי הגורמים המטפלים בקשישים הסיעודיים והסבך הבירוקרטי עמו יש להתמודד במטרה למצות את זכויות הקשיש ולהבטיח טיפול איכותי. במסגרת התכנית ימונה מתאם טיפול לחולה ולמשפחתו אשר יסייע להם בתהליכים השונים ויאוחדו טפסים, מבחנים והגדרות. בנוסף, מובטח שיפור בשכר המטפלים הסיעודיים.
    • עידוד הטיפול בקהילה – התכנית מבטיחה את הגדלת מעורבות קופות החולים בטיפול הביתי והרחבת השירותים החברתיים והקהילתיים הניתנים לקשישים.

    לתשומת הלב,
    אם שני בני הזוג סיעודיים, ההכנסה תחושב לפי מצב משפחתי של יחיד עבור כל אחד מבני הזוג.

     

    הכנסות שנלקחות בחשבון

    • הכנסה ברוטו מעבודה כשכיר או כעצמאי
    • הכנסות מפנסיה
    • הכנסה מקצבאות הביטוח הלאומי
    • הכנסה מנכס
    • כל הכנסה אחרת לפי סעיף 2 לפקודת המיסים כמו: הכנסות מרווחי הון, תמלוגים וכו'

     הכנסות שלא נלקחות בחשבון

    הכנסות מקצבאות לנפגעי רדיפות הנאצים וניצולי שואה והכנסות מביטוח סיעודי פרטי.

     הוצאות שמופחתות מההכנסה 

    ההוצאות האלה מופחתות מסכום ההכנסות:

    • תשלום לפי פסק דין למזונות – אם יש לך הוצאות על תשלום מזונות לפי פסק דין, הוצאות אלה יופחתו מההכנסה הכוללת שלך בבדיקת ההכנסות.
    • הוצאות עבור החזקה של בן זוג במוסד סיעודי – אם בן או בת זוגך שוהה במוסד סיעודי, הוצאות אחזקתו במוסד יופחתו מסך ההכנסות שלך.
    • הוצאות על שכר דירה – אם אתה שוכר דירה ומשכיר דירה, ההוצאות שלך על שכר דירה יופחתו מההכנסות שלך משכר דירה. לדוגמה: אם יש לך הכנסה של 4,000 ₪ מדירה שאתה משכיר ובו זמנית אתה משלם 3,000 ₪ בחודש על דירה שאתה שוכר. בחישוב ההכנסות יילקחו בחשבון רק 1,000 ₪ על הדירה שאתה משכיר.

     

    פורסם: 27.11.2017

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן