יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שיקום בגיל המבוגר וחוק ביטוח בריאות ממלכתי

    זכות האדם לשיקום מעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ותקפה ללא קשר לגילו

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    מחלה או פגיעה גופנית בגיל המבוגר עשויות להוביל להתדרדרות וירידה בתפקוד. ההחלמה והחזרה לתפקוד בגיל הזיקנה עשויות להיות מורכבות ומחייבות בדרך כלל תהליך שיקומי. מטרת השיקום היא להחזיר את האדם, שעבר פגיעה או מחלה, לתפקוד מרבי בסביבתו הטבעית. היעדר או הפסקה של תהליך שיקומי עלולים לגרום לאיבוד עצמאותו של הזקן.

    בשל מורכבותו של תהליך השיקום, נדרשות עזרה ותמיכה מהמשפחה המטפלת בכל שלבי השיקום.

    מתי החולה זכאי לשיקום?

    כאמור, השיקום בגיל המבוגר הוא זכות המעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי והוא באחריות קופת החולים בה מבוטח ההורה שנפגע.

    המצבים השכיחים בהם נדרש שיקום בגיל המבוגר הם: אירוע מוחי או בעיות נוירולוגיות אחרות, שבר בצוואר הירך או בעיות אורתופדיות אחרות וירידה חדה בתפקוד, או לאחר פגיעה של מחלה חמורה או ממושכת שכללה ריתוק למיטה.

    הטיפול השיקומי ניתן בהתאם לבעיות שמהן סובל המטופל. בחירת מרכז השיקום מתקבלת בקופת החולים בהתאם לאופי הפגיעה.

    השיקום כולל צוות רפואי רחב: רופאים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, מרפאים בדיבור, אחיות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ודיאטנים. כאמור, מטרת השיקום היא להחזיר למטופל את עצמאותו ולהקנות לו כלים שיעזרו בהתמודדות עם המוגבלות, וישפרו את תפקודו. (לחוזר משרד הבריאות בנוגע לאמות מידה למתן טיפול שיקומי, לחצו כאן).

    עצמאות בתפקוד הינה אחד הדברים החשובים ביותר לאדם. לאובדן העצמאות ולתלות בזולת בעקבות מחלה ממושכת השפעה רגשית על האדם ועל איכות חייו והם מהווים נקודת משבר בחייו  ובחיי משפחתו. לכן חשוב שהמשפחה תלווה את התהליך המורכב עם רגישות, אופטימיות והרבה עידוד ותמיכה.

    המאפיינים של הטיפול השיקומי

    ההחלטה על דרך הטיפול השיקומי מותאמת למצב הרפואי והכללי של הזקן ולתנאים הקיימים בסביבת מגוריו.

    ישנם סוגים שונים של מסגרות בהן יכול להתבצע תהליך השיקום.

    מרכזי שיקום

    השיקום יכול להתבצע באשפוז במחלקה ייעודית לשיקום. מסגרת זו מאפשרת שהייה של עד 3 חודשים בהתאם למצב הרפואי, להמלצת הצוות המטפל ולאישור הגורם המבטח. חשוב לציין כי יש אפשרות להאריך את משך השיקום בהתאם לצורך רפואי (אולם זאת רק באמצעות ועדה מקצועית של קופ"ח שרק היא תוכל לאשר הארכת התקופה).

    מכוני שיקום בקהילה

    בקהילה קיימים מכוני שיקום ומרכזים לאשפוז יום. מסגרות אלה מופעלות על ידי קופות החולים או עמותות פרטיות ומהוות מסגרות לשיקום אינטנסיבי לחולים הזקוקים לשיקום ללא צורך באשפוז. ההפניה למכונים ולמרכזים אלה נעשית על ידי קופות החולים או גורם מממן אחר (חברות ביטוח/ משרד הביטחון).

    שיקום בית וטיפולי בית

    קופות החולים מפעילות יחידות להמשך טיפול שמטרתן לתת טיפול לחולים במצבים רפואיים מורכבים או לחולים הזקוקים לשיקום במסגרת הבית. צוות היחידה כולל: רופא, פיזיותרפיסט, מרפאה בעיסוק, מרפאה בדיבור ועובדת סוציאלית. מומלץ לבדוק מהו השירות שהקופה מספקת באזור המגורים, כיוון שהשירות והזמינות משתנים ממקום למקום.

    מה עושים במקרה שלא אושר שיקום?

    במידה ויש השגות לגבי בחירת מרכז השיקום עבור המטופל, יש לפנות למקבלי ההחלטות בקופת החולים, שנציגיהם נמצאים בד"כ במחלקות האשפוז מהן משתחררים הביתה. במידה והומלץ על ידי הגורמים הרפואיים בבית החולים על שיקום ואילו קופת חולים לא מאשרות זאת, או במקרים בהם האדם או המשפחה רוצים לערער על המקום בו קופת החולים בחרה לערוך את הטיפול השיקומי, ניתן לפנות לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות ו/ או לאגודה לזכויות החולה.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן