יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בעיות שינה בגיל זיקנה

    בגיל המבוגר חלים שינויים נורמטיביים במבנה ובדפוסי השינה ויעילות השינה פוחתת

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    שינה היא אחד התנאים הבסיסיים לתפקוד נכון של גוף האדם. איכות החיים של אדם הסובל מבעיית שינה נפגעת כתוצאה מכך, בצורה קשה מאוד.
    מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי בין 20-50% מהקשישים מגיל 65 ומעלה, מתלוננים על איכות השינה שלהם. לכן, חשוב לציין, שגם אם הבחנתם כי ההורה שלכם נמצא זמן רב יותר במיטה, יש עדיין סבירות גבוהה שהוא ישן פחות. הקשיש מקיץ פעמים רבות במהלך שנת הלילה  ונמצא במצב של ערות במשך זמן ממושך. לכן מומלץ לברר עם ההורה את איכות השינה שלו, ולא רק משך השינה.

    גורמים לבעיות שינה

    שינה היא מצב טבעי של מנוחה, המתאפיינת בניתוק הקשר של האדם הישן מהסביבה. נדודי שינה (אינסומניה insomnia) יכולים למעשה להתרחש בכל שלב בחיים, אך הם נפוצים בעיקר בגיל המבוגר. בגיל המבוגר חלים שינויים נורמטיביים במבנה ובדפוסי השינה ויעילות השינה פוחתת. כתוצאה משינויים אלו השינה הופכת לקלה, קצרה ומופרעת יותר  ע"י גורמים פנימיים וחיצוניים.

    תלונות על קושי בהירדמות, שינה טרופה (סיוטי לילה), יקיצות מרובות במהלך הלילה והתעוררות מוקדמת בבוקר, הנמשכים זמן רב, מעידים על הפרעות שינה, שמובילות לתחושת עייפות, תשישות, עצבנות ותוקפנות במשך היום.

    בעיות רפואיות כמו: כאבי גב, כאבי שרירים ופרקים, בעיות עיכול ובעיות בבלוטת הערמונית, גורמים לבעיות שינה. מתח, חרדה, לחצים ודיכאון הם גורמים נפשיים שמובילים להפרעות שינה. כמו כן, נמצא כי לבדידות קשר ישיר עם איכות שינה: בדידות יכולה לנבא הפרעות שינה או להיות תוצאה של הפרעות שינה. קיים גם קשר בין עלייה בתחלואה ובתמותה בזיקנה לבין מחסור בשינה לאורך זמן.

    כדי לזהות בעיות שינה חשוב מאוד שגם ההורה וגם המשפחה שמסביבו יעקבו ומומלץ אפילו לעודד את רישום המעקב אחר זמן ואיכות השינה. יש לציין בפני הוריכם כי גם אם בעיות שינה הן דבר נפוץ בגיל המבוגר, אין זה אומר כי יש להשלים עם מצב זה, כיוון שקיימות בפני ההורה אפשרויות רבות ומגוונות של טיפול בבעיה. הרפואה המודרנית וגם הרפואה האלטרנטיבית מציעות היום פתרונות יעילים, ולעתים אף פשוטים, לבעיות השינה בגיל המבוגר.

    טיפול בבעיות שינה

    הרפואה הקונבנציונאלית מציעה לסובלים מקשיי שינה כדורי שינה בפיקוח רפואי.

    בנוסף, קיימות מרפאות מומחים לטיפול בבעיות שינה. לעתים רופא מומחה ישלח את המטופל לבצע בדיקות במעבדת שינה. במעבדה זו המטופל ישן ובמהלך השינה עושים מעקב וניתור אחר מחזורי השינה והערות כדי לאבחן את הגורם להפרעות השינה. לעתים, כאשר הגורם להפרעה הוא sleep apnea- בעיה בנשימה בשינה, יש אביזרים מיוחדים העוזרים להתגבר על הבעיה. למרפאות השינה ניתן לקבל הפניה דרך קופות החולים או באופן פרטי.

    הרפואה המודרנית ממליצה גם על טיפול התנהגותי אצל פסיכולוג, או לימוד של הרפיה לפני השינה. ישנו גם טיפול באור שמאפשר לשלוט באופן חלקי בהפרשת המלטונין המופרש ע"י בלוטת האיצטרובל ומווסת את שעות השינה. במקרים מסוימים יינתן טיפול זה ע"י רופא.

    הרפואה האלטרנטיבית מציעה גם היא פתרונות לבעיה. ברפואה הסינית מטפלים בקשיי השינה באמצעות דיקור, צמחי מרפא והמלצה על שתיית תה צמחים מרגיעים כמו ולריאן, פסיפלורה וקמומיל. בנוסף, ממליצה הרפואה הסינית על הרפיה באמצעות הקשבה לנשימות הגוף.

    במסגרת רפואה הוליסטית קיימת גם השיטה האוסטיאופתית המאמינה שכאב ומוגבלות מקורם בליקויים במבנה הגוף ובתפקודו. הטיפול בקשיי שינה על פי שיטה זו הוא באמצעות ריפוי בעיות שרירים, רצועות, עצבים ומפרקים. פעולות אלו מסייעות ליכולת הריפוי הטבעית של הגוף ומאפשרות את הורדת המתח. המתח מפריע לתפקוד נורמאלי של בלוטת האיצטרובל, שמצבה משפיע מאוד על בעיות בתהליכי ההזדקנות ובין היתר גם על מנגנון השינה.

    ישנן שיטות אלטרנטיביות נוספות המציעות פתרונות לבעיות השינה בגיל המבוגר וחשוב למצוא ביחד את השיטה המתאימה ביותר למטופל.

    חשוב לזכור שאי טיפול בבעיות השינה עלול להביא להתדרדרות במצבו של האדם ואף להוביל בהמשך לבעיות חמורות נוספות, כמו בעיות פסיכיאטריות.

    המלצות לטיפול בבעיות שינה

    ישנן כמה פעילויות פשוטות שמומלץ לבצע כדי למנוע בעיות שינה:

    • שמירה על סדר יום קבוע. מומלץ ללכת לישון בכל לילה באותו זמן ולהשתדל לקום בבוקר בשעה קבועה.
    • כדאי להימנע משינה מרובה בשעות היום בצהרים ומפעילות גופנית מאומצת בשעה-שעתיים שלפני שעת השינה.
    • מומלץ להימנע לפני השינה מארוחות כבדות, מקפה, מתה, מקוקה קולה, מאלכוהול ומעישון.
    • מומלץ למצוא תעסוקה ופעילות למשך היום. שעמום במשך היום יכול להביא למצב של חוסר נינוחות ואי שביעות רצון מהיום שהיה שייצרו קשיים בהרדמות ונדודי שינה בלילה.
    • מומלץ למצוא תעסוקה למשך היום וכן רצוי לסיים את היום בטיול יומי רגלי שתורם לאיכות השינה.
    • מומלץ ללמוד ולתרגל טכניקות פשוטות של הרפיה ורגיעה (מדיטציות), העוזרות להירגע ולהירדם.

    אם בכל זאת לא מצליחים לישון, חשוב לא לנסות ולהילחם בזה. הכעס והתסכול מביאים דווקא לעוררות. כדאי לזכור שבכוח, אי אפשר להירדם. מי שמתקשה להירדם, שיקום, ייצא מהמיטה, יקרא ספר, יצפה בטלוויזיה, יקשיב לרדיו או כל פעילות אחרת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן