יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בעיות יציבה והטיפול בהן

    היציבה הולכת ונפגעת עם הגיל, דבר המגביר את הסכנה לנפילות אצל זקנים

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    מהי "יציבה"?

    יציבה היא האופן הבסיסי בו אנו מחזיקים את גופנו מול כוח הכבידה. יציבה נכונה ויעילה היא כזו בה חלוקת העומס של משקל הגוף על השלד תהיה מיטבית, והשימוש בשרירים לצורך היציבה יהיה מינימאלי. יציבה כזו תגן באופן הטוב ביותר על מערכות הגוף השונות.

    בעיות יציבה – מהם הטיפולים המקובלים?

    על אדם הסובל מבעיית יציבה לפנות לרופא משפחה ו/ או לפיזיותרפיסט המומחה לנושא על מנת לעבור אבחון שיקבע מהו הגורם לבעיה. במקרים מסוימים, כאשר הקושי ביציבה נובע מבעיית שרירים או מהרגלי ישיבה ועמידה לא נכונים, פיזיותרפיה תוכל לסייע ולטפל בו, באמצעות הארכת שרירים וחיזוקם, ואימון ביציבה נכונה. במידה ומקור הבעיה במבנה השלד, הסיכוי לתקן את היציבה ללא התערבות כירורגית נמוך.

    כתוספת לטיפול פיזיותרפי או כתחליף אליו במקרים בהם לא עולה בידו לסייע לסובל מבעיית היציבה, ניתן לפנות לטיפול כירופרקטי.

    מהו תפקידו של הכירופרקט בטיפול בבעיות יציבה?

    כירופרקטיקה היא שיטת טיפול ברפואה משלימה המשמשת לאבחון ולטיפול בבעיות במערכת השריר-שלד ובבעיות בעמוד השדרה. זאת, מתוך הנחה כי לבעיות אלה השפעה שלילית על מערכת העצבים והן גוררות בעיות בריאותיות רבות. לפיכך, מטרת הטיפול הכירופרקטי היא פתרון הבעיות המבניות והתפקודיות בעמוד השדרה באופן שאיננו פולשני (באמצעות מתיחות, התעמלות מתקנת וכיו"ב) במטרה להשפיע על מערכת העצבים. כחלק מהבקרה על איזון עמוד השדרה, הכירופרקט יבחן  את יציבתו של המטופל בקביעות. חשוב לציין כי הטיפול הכירופרקטי אינו מהווה תחליף לטיפול תרופתי (במידה ונדרש), אלא מצטרף אליו במטרה לשפר את תפקודי הגוף.

    סכנת הנפילות בגיל הזיקנה

    היציבה הולכת ונפגעת עם הגיל, דבר המגביר את הסכנה לנפילות אצל זקנים. ריבוי מחלות כגון אוסטיאופורוזיס ואירועים מוחיים, בצירוף הירידה בכושר השמיעה והראייה בגיל זה, מערערים את יכולתו של האדם לשמור על יציבותו ושיווי משקלו. גם תרופות רבות שנועדו לטיפול במחלות השכיחות בקרב האוכלוסייה הזקנה מורידות את רמת הערנות, היציבות ולחץ הדם, ובכך גורמות לנפילות. יציבה לקויה מאיצה את התעייפות הגוף התשוש ממילא, דבר המקשה על הזקן אף יותר לעמוד וללכת, וכתוצאה מכך הסיכון שייפול גדל.

    יציבה בעייתית אצל הזקן מסכנת אותו יותר משהיא מסכנת אוכלוסיות אחרות, כיוון שמסת העצם בגילאים אלה לרוב חלשה יותר, והסיכוי שנפילות יובילו לשברים ולסיבוכים פנימיים נוספים רב יותר. היציבה הפגועה בשילוב עם ההתדרדרות בחושים המסייעים להתמצאות כמו הראייה והשמיעה, מגבירות את הסיכון לתאונות, בייחוד מכיוון שזקן שנפל בעבר יתקשה יותר לקום לאחר נפילה נוספת. במידה והזקן סובל מנפילות חוזרות (יותר מפעמיים בשנה), כדאי לעודד אותו להשתמש באביזרי הליכה (מקל הליכה, הליכון ושימוש במגני ירכיים).

    מומלץ לסייע לזקן להסתגל לאורח חיים שעשוי להפחית שכיחות של נפילות. כך, עיסוק בפעילות גופנית יתרום לחיזוק השרירים והיציבה, כמו גם תזונה מאוזנת ושתייה מרובה. כמו כן, שתיית כוס קפה לאחר ארוחה עשויה להפחית את הסיכון לנפילות כתוצאה מנפילת לחץ הדם. הקפדה על בדיקות תקופתיות של שמיעה וראייה ושימוש במכשירי עזר במידת הצורך, יסייעו לזקן להסתדר במרחב ללא חשש.

    מבחינת סביבתו המיידית של הזקן וביתו, חשוב להפחית גורמים אפשריים לתאונות כמו עזרי הליכה לא תקינים, רצפה רטובה או רצופת מכשולים או ונעליים וביגוד לא מותאמים. מומלץ להתרחץ במקלחון, כיוון שהכניסה לאמבטיה מועדת לנפילות.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

    בעיות יציבה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן