יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בדרך הביתה – איך להיערך לשחרור מבית חולים?

    עם הכנה נכונה יכול הליך השחרור מאשפוז להיות יעיל וטוב למטופל ולמשפחתו

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    חזרה הביתה לאחר אשפוז היא רגע שטומן בחובו מנעד רחב מאוד של רגשות, חלקם אמביוולנטיים, ומציב אתגרים רבים בפני המטופל ובני משפחתו, הן בהיבטים רגשיים והן בהיבטים פרקטיים.

    עם השחרור מבית החולים עוברת האחריות לשלומו של המטופל, שהייתה עד עכשיו בידי הצוות המטפל של בית החולים, למטופל ולמשפחתו. היכרות מוקדמת עם האתגרים ועם דרכים להתמודד איתם יכולה להפוך את תהליך השחרור לקל ויעיל.

    טיפים להיערכות לשחרור:

    • קבלת הדרכה ומידע מצוות המחלקה עוד לפני השחרור: ניתן לקבל מהצוות הרפואי את מרב המידע וההדרכה לגבי כל סוגי הטיפול הנדרשים (טיפול סיעודי, תרופתי, הזנה, תרגילי פיזיותרפיה, המשך טיפול). ידע הוא כוח והוא יכול להפחית הרבה מהחששות. במחלקות ישנם עו"סים ופסיכולוגים אותם ניתן לשתף בתחושות שעולות סביב השחרור המתקרב ולחשוב ביחד כיצד להתמודד עם תחושות אלו.
    • שמירה על שיגרה: כדאי לארגן לוח זמנים שבועי בו דואגים להכניס טיפולים, עבודה, וחשוב לא פחות גם זמן פנאי.
    • יצירת רשת תמיכה מהסביבה: כדאי להיעזר ככל הניתן במשפחה המורחבת או בקהילה. לפעמים סיר מרק או עוגה יכולים להפיג תחושות חרדה או בדידות לא פחות טוב מעזרה מקצועית.
    • התאמת הבית והציוד: יש לוודא שהבית מוכן לקליטת המטופל. לפעמים צריך לעשות התאמות שונות בבית, כמו למשל – הרחבת המעברים והכניסות לחדרים כך שכיסא גלגלים יוכל לעבור, החלפת אמבטיה במקלחון, התקנת ידיות אחיזה וכו'. לצורך התאמת הבית ניתן להיעזר במרפאה בעיסוק של המחלקה שיכולה להמליץ בעצמה כיצד להיערך וכן לבקש שמרפאה בעיסוק מקופת החולים תבוא לביקור בית לתת המלצות מדויקות יותר.

    כמו כן, חשוב לוודא שבבית יש ציוד מתאים: כיסא גלגלים, כיסא רחצה, מנוף, בלון חמצן או כל ציוד אחר שעליו המליץ צוות בית החולים. לרוב ניתן לשכור את הציוד מארגונים כמו "יד שרה" או "עזר מציון". במידה וצריך לרכוש ציוד כזה ניתן להיעזר בעו"ס המחלקה שיפנה אתכם לבקש השתתפות של משרד הבריאות במימון.

    • היערכות להעסקת מטפל/ מעבר למוסד: לעתים המטופל יזדקק לעזרה ולהשגחה 24 שעות ביממה. במקרה כזה עו"ס המחלקה יעזור למשפחה להגיש בקשה להיתר העסקה למטפל וינחה אתכם בתהליך שאורך כחודש.

    במידה והמטופל משתחרר למוסד סיעודי, העו"ס יעזור לכם להגיש בקשה להשתתפות של משרד הבריאות במימון השהייה במוסד.

    פונקציות נוספות בקהילה שכדאי להכיר ולפנות אליהן לצורך מימוש זכויותיכם:

    • עו"ס קופ"ח– תפקידה לתת סיוע פרקטי ותפקודי בהתאם למצבו הרפואי והסוציאלי של המטופל.  תפקידי העו"ס כוללים סיוע בנושא התרופות, סיוע רגשי והכוונה.
    • עו"ס רווחה– לכל רווחה אפשרויות הסיוע שלה, דוגמת- מתנדבים למטופל או לסיוע לילדיו, ארוחות חמות, סיוע ברכישת מוצרים, סיוע רגשי ומיצוי זכויות.
    • ישנן עמותות אשר מתמחות במחלות ספציפיות ולהן הידע הרחב ביותר באשר לזכויות סביב אותו החולי (לדוגמה: "האגודה למלחמה בסרטן", "האגודה למען העיוור", עמותת נח"ש" לנפגעי חוט שידרה, "עמותת פרקינסון", "עמותת נאמן" לנפגעי שבץ מוחי, עמותת "עמדא" למען חולי אלצהיימר ודמנציה, "האגודה הישראלית לטרשת נפוצה" ואחרות).

    השחרור מאשפוז הוא רגע משמעותי עבור המטופל ובני משפחתו ובהכנה נכונה יכול להיות יעיל וטוב. חשוב לזכור, משמעות השחרור אינה שהאדם בריא כפי שהיה טרם האירוע הרפואי, אלא שהמטופל סיים את ההליך האינטנסיבי לו הוא זקוק במסגרת אשפוז וכעת הוא יזדקק להמשך טיפול בקהילה.

     

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן