יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אשפוז חולה אלצהיימר בבית חולים

    "עשה" ו"אל תעשה" כשבן משפחה חולה אלצהיימר מתאשפז

    עודכן לאחרונה:02/08/23

    אשפוז בכל גיל, ובגיל השלישי בפרט, הוא מצב רגיש שדורש תשומת לב יתרה. אך, בשונה מזקנים החולים במחלות אחרות, עבור חולה האלצהיימר אשפוז הוא אתגר קשה במיוחד. זקנים חולי אלצהיימר, בכל שלביה של המחלה, נאחזים בשגרה ובסביבה תומכת על מנת להגיע לאיכות חיים מקסימלית. במקרה של אשפוז של חולי אלצהיימר, הסביבה החדשה, ההפרעה בשגרה היום-יומית, וההשפעה של התרופות הטיפוליות, יכולות להגביר בלבול ומתח אצל הזקן.

    לחולי אלצהיימר קשה להתרגל למראות וריחות חדשים, לקולות שהם לא מכירים, ולצלילים בלתי שגרתיים שנתקלים בהם בסביבת בית החולים.

    על מנת להקל על הבלבול והחרדה של בן המשפחה במקרה של אשפוז כדאי להשתמש בעצות הבאות:

    הדבר שאדם עם אלצהיימר הכי זקוק לו במקרה של אשפוז הוא תמיכה של בן משפחה קרוב. האדם עם האלצהיימר לוקה בהפרעת זיכרון וכאשר נמצאת על ידו דמות שהוא יכול לזהות לפרקים את קולה, את מגעה ואת מראה, הדבר יכול להרגיע אותו ולאפשר לו להרגיש ביטחון בסביבה הלא מוכרת של בית החולים.

    במידה והאשפוז הוא עניין שידעתם עליו מראש, חלקו סמכויות בתוך המשפחה. כדאי להחליט מי ילווה את בן המשפחה בעת הכניסה לאשפוז, מי ידבר עם הצוות הרפואי על מצבו, ומי יישאר לידו לאורך שעות היום. במידה ובן המשפחה זקוק לעזרה סיעודית נוספת בבית החולים יש להתייעץ טרם האשפוז עם אחות המחלקה, או עם העובדת הסוציאלית של המחלקה על התנאים העתידיים של האשפוז ועל צרכיו החדשים של בן המשפחה בבית החולים.

    באופן עקרוני, כדאי להכין תיק חירום לעת אשפוז שיהיה זמין תמיד לתנועה בעת הצורך. בתיק מומלץ להכין כלי רחצה, בגדים נוחים להחלפה, תרופות נדרשות, מסמכים רפואיים אודות מצבו של בן המשפחה, וגם בגדים להחלפה וכלי רחצה עבור בן המשפחה המלווה את בן המשפחה החולה.

    במקרה של אשפוז ממושך נסו לא לקחת את האחריות על הטיפול בבן המשפחה האהוב עליכם לבד. ניתן להיעזר בבני משפחה נוספים, בחברים קרובים, או לקבל עזרה סיעודית בתשלום. הקלות אלו יתנו לכם כוחות מחודשים להמשיך ולעזור לבן המשפחה ולתרום לשיקומו במסגרת בית החולים ובתום האשפוז.

    חשוב לזכור כי עם הגעת בן המשפחה לבית החולים יש לעדכן את הצוות הרפואי על מצבו ולהראות את מסמכיו הרפואיים העדכניים, כדי שהוא יקבל את הטיפול הנכון והמהיר ביותר.

    הגעה לחדר מיון- כדאי לדעת:

    • כאשר מגיעים לחדר מיון עם חולה אלצהיימר אסור להשאיר אותו לבד אפילו לא לרגע אחד. בן המשפחה שמלווה אותו יכול לעזור לו לקבל תחושת בטחון, ולתת לו עוגן בסביבה הלא מוכרת.

    • נסו לתת לצוות הרפואי המטפל את מירב המידע הרפואי שקיים ברשותכם בנוגע לבן המשפחה.

    • פנו אל בן המשפחה בשאלות פשוטות של "כן" ו"לא" ונסו לא להטרידו במשפטים מורכבים ומבלבלים.

    • אל תדברו על בן המשפחה מול הצוות הרפואי, כאילו הוא אינו נוכח בחדר. דבר זה עלול להגביר את תחושת החרדה והבלבול שלו לנוכח הסיטואציה.

    הגעה לאשפוז ממושך- כדאי לדעת:

    • בדרך כלל לא ניתן להשאיר את בן המשפחה עם אלצהיימר ללא השגחה בעת האשפוז. כאמור, ניתן להיעזר בבני המשפחה נוספים, בחברים קרובים, או לקבל עזרה סיעודית בתשלום.
    • נסו לנהל בעבור בן המשפחה שגרה יומית מסודרת– להיות איתו בזמני הארוחות, לבוא לבקר אותו בשעות קבועות, תוך כדי תיאום משמרות עם בני משפחה אחרים.
    • בדקו כי בן המשפחה מקבל את התנאים הטובים והנוחים ביותר מהצוות הרפואי בעת האשפוז.
    • כדאי לבוא לבקר את בן המשפחה באופן יחידני, ולא להעמיס עליו אורחים רבים בבת אחת.
    • ודאו כי בן המשפחה נח בחלק משעות היום וכי יש בסביבתו שקט וחושך למנוחה.
    • נסו לתרגל עם בן המשפחה תרגילי שיקום פשוטים, בהדרכת הצוות הרפואי. תרגילים אלו יוכלו להיות מועילים גם בבית, לאחר היציאה מבית החולים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 28.4.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן