יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    'אלפי ניצולי שואה בישראל טרם מיצו את זכויותיהם'

    60 שנה לאחר שעלו לישראל הוכרו בני זוג כניצולי שואה והחלו לקבל את מכלול הזכויות שמגיעות להם

    עודכן לאחרונה:02/08/22

    חיים (86) ושרה (80) הם ניצולי שואה תושבי תל-אביב שעלו לארץ בשנת 1958 מהונגריה. למרות ששניהם סבלו מרדיפות הנאצים ושהו בגטו, הם מעולם לא קיבלו קצבה חודשית כניצולי שואה וזאת משום שעלו ארצה לאחר הסכם השילומים עם גרמניה באוקטובר 1953. חייהם השתנו לפי מספר חודשים כשהגיעו יחד לפגישה בנקודת ייעוץ של עמותת "אביב לניצולי השואה" ו"מרכז מידע רעות" בשותפות עם פדרציית L.A, בבית חולים שיקומי רעות תל אביב. בני הזוג נפגשו עם עו"ד יעל גרטלר, יועצת זכויות של העמותה, שהופתעה לשמוע שהם אינם מקבלים זכויות כניצולי שואה. עו"ד גרטלר בישרה להם שהם זכאים לקצבה חודשית מזה שנים רבות והסבירה כי בשנות ה-90 החלה ועידת התביעות לשלם קצבה לניצולי שואה שעברו רדיפות בתקופת השואה ואינם מקבלים קצבה חודשית רק משום שעלו לארץ אחרי 1953 . עו"ד גרטלר הסבירה לשניים שבנוסף לקצבה מוועידת התביעות הם זכאים גם להשלמה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. חיים ושרה סיפרו לה שהם לא ידעו כלל על השינויים והתקנות שחלו בזכויות ניצולי השואה וכך הגיעו לגילם המתקדם מבלי שאף גורם יכיר בהם כניצולי שואה ומבלי לקבל את מכלול הזכויות שמגיעות להם על פי חוק כניצולי שואה זה שנים רבות.

    עו"ד גרטלר סייעה לחיים ושרה להגיש בקשות לוועידת התביעות ולהשלמה מהרשות לזכויות ניצולי השואה. הבקשות אושרו, הועבר להם תשלום רטרואקטיבי מהאוצר בסך 20,000 שקל וכיום הם מקבלים  השלמה חודשית נוספת מהאוצר. כך גדלה ההכנסה החודשית שלהם ב-4,650 שקל.

    "כל השנים לא קיבלנו זכויות רק בגלל מועד עלייתנו ארצה. כבר לא האמנו שיהיה שינוי לטובה, ואז פגשנו את עו"ד יעל גרטלר ובזכותה הוכרנו כניצולי שואה הזכאים לזכויות ונעשה עמנו צדק היסטורי. ללא הסיוע המקצועי שלה, לא היינו מקבלים את הזכויות שלנו", אומרים חיים ושרה.

    בנקודת הייעוץ שפועלת בבית חולים שיקומי רעות תל אביב ניתן לניצולי שואה תושבי העיר והסביבה ייעוץ וסיוע אישי של עו"ד יעל גרטלר מטעם עמותת "אביב לניצולי השואה", זאת ללא כל תשלום מצדם.

    עו"ד גרטלר נפגשת עם ניצולי השואה ובני משפחותיהם וממשיכה ללוות אותם לאורך כל התהליך, עד למיצוי ומימוש מכלול הזכויות וההטבות המגיעות להם על פי חוק, מגופים שונים בישראל ובעולם.

    אורלי סיון, מנכ"לית עמותת "אביב לניצולי השואה": "אלפי ניצולי שואה בישראל טרם מיצו את זכויותיהם, ולעיתים הזכויות יכולות להוות את ההבדל בין עוני לחיים בכבוד וברווחה. אנחנו קוראים לכל ניצולי השואה ובני משפחותיהם לפנות לנקודת הזכות בעירם או למוקד הסיוע הארצי של העמותה: 072-2424404 עוד היום. הסיוע כולו ניתן במקצועיות  – וללא תשלום".

    בתמונה: עו"ד יעל גרטלר (צילום: בני לפיד)

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי

    פורסם: 14.7.2019.

    סיוע

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן