יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    יש חיים לאחר ארוע מוחי

    על החשיבות בניהול סדר יום פעיל לאחר אירוע מוחי

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    אלפי מקרים של אירוע מוחי מתרחשים מדי שנה בישראל. אירועים אלה משפיעים על יכולתם הפיזית של הנפגעים, מה שמוביל לשינוי בשגרת חייהם וחיי בני משפחותיהם, שמעתה עליהם להשקיע זמן רב בשיקום ובטיפולים. על מנת לסייע בתהליך השיקום מומלץ לתכנן סדר יום פעיל ככל האפשר, בו כל רגע ינוצל לטובת צרכיו הפיזיים והנפשיים של הנפגע.

    מדוע חשוב ליצור סדר יום פעיל לאחר אירוע מוחי?

    תהליך השיקום מחייב סדר יום פעיל ולו בשל העובדה שרק בעזרת פעולות רבות ושונות יוכל הנפגע להשתקם. בעוד בבית החולים נשמרת השגרה השיקומית על ידי טיפולים קבועים, הרי שבבית המצב שונה ושיקומו של כל נפגע הופך להיות תלוי ביכולות הכלכליות והנפשיות שלו ושל משפחתו. במקרים אלה על הנפגע ובני משפחתו לדעת להכין לוח זמנים לטיפול ולשמור על סדר יום, דבר שלעתים קרובות הופך לקשה ומתיש.

    במי נוכל להיעזר לאחר מקרה של אירוע מוחי?

    על מנת להתמודד עם האירוע המוחי, הנפגע ובני משפחתו יכולים להיעזר במספר גורמים שונים:

    • קבוצות תמיכה– בתי חולים ועמותות קהילתיות שונות מארגנים קבוצות תמיכה לנפגעי אירוע מוחי ובני משפחותיהם. חלק מהקבוצות הוקמו ע"י נפגעים שחשו צורך בתמיכה והן מנוהלות ע"י אחד הנפגעים. חלק אחר של הקבוצות מנוהל ע"י עובדים סוציאליים בסיוע תמיכה של רופאים מומחים. עם זאת, בשני סוגי הקבוצות המטרה זהה- להיוועץ באחרים, לשתף אותם בתהליכי השיקום והקשיים שעוברים עליהם וכן לקבל חיזוק ועידוד לקראת ההמשך.
    • קו תמיכה טלפוני–  בנוסף לקבוצת התמיכה, קיים קו תמיכה טלפוני, שנותן מענה על צרכים מיידים. הסיוע ניתן ע"י מתנדבים שעברו הכשרות מיוחדות לטיפול בנפגעי אירוע מוחי.
    • מועדונים חברתיים– הצורך בטיפולים נוספים ובחיי חברה במהלך השיקום זוכה למענה במועדונים החברתיים שקמו בשנים האחרונות במתנ"סים ברחבי הארץ. המועדונים מציעים טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק וכן פעילות חברתית ותרבותית לנפגעים ולמשפחותיהם. פעילויות אלה (טיולים, הרצאות, סדנאות ועוד) מסייעות לנפגע ומשפחתו לצאת מהשגרה הטיפולית ולהתמודד עם הבעיות במסגרת חברתית. חשוב לציין כי המועדונים מיועדים בד"כ לנפגעים עד גיל 70. לרשימת המועדונים של עמותת "נאמן"
    • עמותת "נאמן"- עמותת "נאמן" היא עמותה התנדבותית שמטרותיה להעלות את המודעות לסכנות האירוע המוחי ולספק עזרה לנפגעים ולמשפחותיהם. במסגרת פעולתה, מפעילה העמותה מרכזי יום חברתיים וטיפוליים לנפגעים וכן מארגנת קבוצות תמיכה לנפגעים ולמשפחות המטפלות בהם. במסגרת העלאת המודעות לאירוע מוחי, מארגנת העמותה כנסים ומפיצה חוברות ועלונים בנושא, תוך השמת דגש על הדרכים להימנע מהאירוע או דרכי השיקום המומלצות. בימים אלה, פועלת העמותה להגדלת "סל השיקום" הניתן לנפגעים ומנסה גם להוסיף תרופות חדשות לסל התרופות.

    השיקום הוא תהליך לא קל שמצריך כוחות נפשיים רבים מצד הנפגע ומצד בני משפחתו. לכן יש חשיבות לשמור על סדר יום פעיל בו תצאו מהבית ותהיו במגע עם אנשים אחרים שנמצאים במצבכם. בקשת עזרה מהמועדונים השונים וקבוצות התמיכה תיתן לכם מסגרת חברתית וטיפולית שתסייע לא רק לשיקום הפיזי, אלא גם לחיזוק הנפש.

    לפרטים בנוגע לשיקום בריפוי בעיסוק 

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 26.10.2010

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן