יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איפה לגור עם ההורים?

    מגורים עם ההורים המזדקנים בביתם, בביתכם או בבית חדש שתרכשו יחד - האפשרויות למגורים משותפים עם הורים מזדקנים

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    החלטתם לנסות להקל על עצמכם  בכך שתגורו ביחד עם הוריכם המזדקנים. חשוב לזכור כי זהו צעד מאוד משמעותי שיש לשקול היטב מראש. השאלה הנשאלת עכשיו היא איפה? בבית של ההורים? בבית שלכם? בבית חדש שתקנו ביחד? להלן נקודות למחשבה על כל אחת מהאפשרויות.

    ההורים עוברים לבית שלכם?

    על פניו ייתכן שתחשבו שיותר פשוט להציע להוריכם לעבור לביתכם מאשר להעביר את משפחתכם לבית חדש. החלטה זו כמובן באה בחשבון בהנחה שיש לכם מספיק מקום בבית לארח בו את הוריכם בצורה שתהיה נוחה, מרווחת ומכובדת עבורם. גם אם הוריכם התאלמנו ומדובר בהכנסת אדם אחד לבית חשוב לתת לו את התחושה שיש לו מקום מכובד ונוח משלו. חשבו על כך שהוריכם עוזבים בית שלם שכל פינה בו הייתה שלהם בשביל לעבור לחדר במשפחה אחרת.

    שתפו את כל בני הבית בהחלטה לארח את הוריכם. זכרו כי המעבר ישפיע על כל בני המשפחה  שיצטרכו לעזור, להתחשב בהוריכם. במידה והמצב הבריאותי של הוריכם יחמיר, בני משפחתכם עשויים להיחשף למצבים מביכים ולא נעימים וחשוב להיות מוכנים לכך. הכנת תנאי מגורים מכובדים היא תנאי הכרחי לרווחתם של ההורים.

    חשבו היטב האם ביתכם נוטה להיות רועש ומבולגן, האם ילדיכם הבוגרים מארחים חברים בסלון בשעות הערב המאוחרות. אם כן חשבו היטב האם יש לכם מקום בבית שהוא פינתי, פרטי, מבודד יותר שאליו הוריכם יוכלו "לברוח" מההמולה במידה ויחפצו בכך.
    אל תטעו לחשוב שהוריכם ייהנו מההמולה ומשמחת החיים שבביתכם כי "אלה הנכדים שלהם" וכי "זה עדיף מהדממה בבית שלהם", זכרו שהוריכם צריכים גם את השקט והמנוחה ושהגורם למעבר היה החמרה במצבם הבריאותי ומטרתו הייתה להיטיב עמם.

    חשבו איך תרגישו במידה והוריכם יכניסו מטפלת מביטוח לאומי אליכם הביתה ובעתיד ייתכן ואף ירצו להיעזר בעובד זר. האם תהיו מוכנים להכנסת אדם זר לביתכם, למספר שעות או אף למגורים? האם התנאים בביתכם מאפשרים זאת?

    חשבו היטב האם תוכלו לעמוד במעבר מבחינה כלכלית. רבים נוטים לחשוב שמעבר כזה יקל עליהם את ההוצאות הכלכליות שכרוכות בטיפול בהורים ובמידה מסוימת גם את הוצאות המחייה שלהם. במידה מסוימת זה נכון אך, מעבר ההורים אליכם טומן בחובו גם הוצאות שחשוב לתת עליהן את הדעת. מעבר ההורים אליכם כרוך בהתאמת הבית בהוצאות חשמל, טלפון, מזון ותרופות.

    אל תמהרו לממש את רכוש ההורים לצורך השתתפות בהוצאות. קחו בחשבון שאין לדעת מה יילד יום וחשוב שלהוריכם יהיה את השקט הנפשי שיש בידיעה שיוכלו לעזוב במידה והסידור הזה לא יצליח, או שמצבם יחמיר והם יצטרכו למצוא מקום ועזרה יותר מתאימים למצבם.

    החלטתם לעבור לגור בבית ההורים?

    לעתים להורים המזדקנים יש בית גדול ומרווח יותר, שלעתים אף ממוקם בסביבה טובה יותר ולכן במעבר לביתם יש מעין "שדרוג" תנאי המגורים עבורכם וחיסכון כלכלי משמעותי. עם זאת ולמרות הפיתוי יש לשקול אותו בכובד ראש.

    מאוד חשוב לוודא באופן מוחלט שאתם "אורחים רצויים" בבית ההורים, שאורח החיים שלכם עולה בקנה אחד עם זה של הוריכם ושלא תגרמו עגמת נפש להוריכם בכך שתכניסו מנהגים שאינם רצויים בעיניהם בביתם. חשוב שתערכו "תיאום ציפיות" עם הוריכם לפני המעבר ותבדקו מהם כללי הבית שחשובים להוריכם ואם תוכלו לעמוד בהם. האם יפריע לאמך הקשישה שתבשלי במטבח שלה? האם היא תרצה שהבית יישאר תמיד נקי ומסודר? האם תוכלו לעמוד בזה?

    חשוב לחשוב על השפעת המעבר על כל בני המשפחה שלכם החל מהדברים הקטנים כמו האם הזמנת חברים של הילדים לשינה או לביקורים תפריע להוריכם וכו'. למרות שלמשפחה גדולה וצעירה יש יכולת להתרגל לשינוי מהר יותר ולהרגיש מהר מאוד "כמו בבית", חשוב מאוד להימנע מ"לדחוק" את ההורים בביתם, לסדר את הבית מחדש ביחד עם ההורים ולקבל את הסכמתם לשינויים שתרצו, אם בכלל, לערוך.

    חשוב מאוד להימנע מלהיות נטל כלכלי על הוריכם ולהמשיך לכסות את הוצאותיכם בעצמכם מבלי לגעת בכספי ההורים וברכושם. חשוב לזכור שהוריכם שומרים את חסכונותיהם ל"יום שחור" שלא יצטרכו לבקש עזרה מילדיהם ושהביטחון הכלכלי שלהם חשוב גם לכם. כמו כן חשוב להמשיך לחסוך בעצמכם. אם המעבר הזה חוסך לכם דמי שכירות או שאתם משכירים את דירתכם השתדלו לחסוך את כספכם בתבונה ולשמור על הנכס שלכם כך שבמידה ותצטרכו לעזוב את בית הוריכם תהיה לכם האפשרות הזו.

    חשוב לזכור ואף לסכם בכתב מראש שלמרות שאתם גרים שם הבית של הוריכם הוא של הוריכם ואם הם ירצו למכור אותו ולעבור לדיור מוגן או לדירה אחרת זו זכותם ועליכם לסייע בידם לעשות כן.

    החלטתם לחפש דירה לכם ולהוריכם ביחד?

    לעתים בית הוריכם וביתכם לא מספקים את התנאי הדרושים למגורים משותפים ויש מחשבה לגייס משאבים כלכליים משותפים ולרכש דירה המתאימה לצורכי שתי המשפחות (שלכם ושל ההורים). רצוי מאוד לא למכור את דירת ההורים אלא להשכיר אותה ולהשתמש בדמי השכירות לצורך הקנייה וכך לאפשר להם את האפשרות לעבור דירה במידה והמגורים המשותפים לא יענו על צורכיהם.

    במידה והחלטתם לבחור בדרך זו חשוב למצוא את הדירה המתאימה גם לכם וגם להורים. זכרו שמבחינתם בית הכנסת או המועדון הקרובים לביתם חשובים לא פחות מקרבת בית הספר של הילד שלכם. חשוב למצוא בית שיהיה קרוב ונוח לכולם.

    חשוב למצוא בית במיקום נוח שאמצעי תחבורה ציבוריים מגיעים אליו. חשוב לערוך שיפוצים בבית ולהתאימו למגורים של אדם זקן. לפני המעבר לבית, תכננו את הבית החדש כך שלהוריכם יהיה חדר שינה נוח, יחסית מרוחק מהסלון או החצר ושיהיו להם שירותים ומקלחת צמודים. למרות השיפוץ הנרחב שזה ידרוש זה יכול להקל עליכם באופן משמעותי בהמשך. כמו כן חשבו מראש על האפשרות שבעתיד ייתכן והוריכם יצטרכו עזרה רבה וירצו להביא עובד זר ותכננו את הדירה כך שהסידור הזה תאפשר.

    רהטו ועצבו את הבית ביחד עם ההורים, אפשרו להם להביא מביתם רהיטים, חפצי נוי וכלים ככל שירצו על מנת לעזור להם להרגיש בבית. זכרו שמעברים בגיל הזיקנה אינם פשוטים ונסו לעשות כל דבר על מנת להקל על הסתגלותם. חשוב שגם חדרי הסלון והמטבח יהיו מתאימים למצבם, על מנת לשמור על עצמאותם ולאפשר להם לשרת את עצמם בעצמם כל עוד הם יכולים.

    הכנת הבית לצורכי כל בני המשפחה, תכנון מראש ועריכת השינויים הדרושים לפני המעבר יקלו עליכם משמעותית לאחר המעבר.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן