יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איך עורכים צוואה?

    צוואה היא מסמך משפטי בו מורה אדם מה ייעשה ברכושו לאחר מותו

    עודכן לאחרונה:23/05/23

    המחשבה על הכנת צוואה מלווה רבים מאתנו במהלך חיינו, לעתים מתוך חשש מוצדק ולעתים מתוך מחשבה שעדיף להכין צוואה, לכל מקרה שלא יהיה, כדי למנוע עימותים אפשריים או סיבוכים מיותרים בקרב בני המשפחה. כתיבת הצוואה היא לא דבר מסובך אך, בכל זאת ישנם מספר דברים שכדאי לדעת.

    מהי צוואה?

    ההגדרה המשפטית קובעת כי צוואה היא מסמך משפטי בו מורה אדם מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. לעתים משתנה נוסח הצוואה עם השנים, בשל גורמים שונים כמו: ריבים משפחתיים, מוות של בן משפחה וכד'. הצוואה הקובעת היא הצוואה שנוסחה אחרונה לפני המוות, ובה יהיה כתוב כי היא מבטלת את כל הקודמות לה. חשוב לזכור, שבמקרה ואין צוואה חוק הירושה קובע כי רכושו של הנפטר יחולק בין יורשיו החוקיים– בן/ בת הזוג והילדים.

    מהו פסול דין? היכן ניתן לקבל סיוע משפטי?

    תרשים מסכם בנושא עריכת צוואה, מי רשאי לערוך צוואה ומהן הדרכים לערוך צוואה

    החוק קובע ארבע דרכים אפשריות בהן אדם יכול לערוך צוואה:

    1. צוואה בכתב יד– צוואה אשר כתובה בכתב ידו של המצווה ולא דורשת נוכחות של עדים או עורך דין. לכאורה, כל אדם יכול לעשות זאת ללא עלויות, אך, כדי למנוע בעיות או פגמים יש להקפיד בכתיבתה על כמה כללים: על הצוואה להיות כתובה אך ורק בכתב ידו של המצווה (לא מודפסת), חייב להופיע בה תאריך הכתיבה שכתוב בכתב ידו של המצווה וכן חייבת להופיע בה חתימתו. כתיבת צוואה מסוג זה מומלצת בעיקר לאלו הבקיאים בחוק, ואכן מקובל לראות יותר עורכי דין ומשפטנים שנוטים להשאיר צוואה כזו.
    2. צוואה בעדים– צוואה הנערכת במעמד שני אנשים, שהמצווה קבע כי הם העדים לצוואתו. לא יכול לשמש כעד בן זוגו של המצווה או אדם שהמצווה ציווה לו דבר מה. לכן, רוב הצוואות מסוג זה נעשות בפני עורכי דין, שגם יכולים לסייע בניסוח הצוואה ולמנוע בעיות עתידיות ונחשבים לעדים אמינים. על המצווה להצהיר בפניהם כי זו צוואתו והוא חותם עליה. לאחר מכן יחתמו העדים כי שמעו את הצהרת המצווה. צוואה זו ניתנת להדפסה במחשב.
    3. צוואה בפני רשות– צוואה המוגשת לגורם רשמי כלשהו: שופט, חבר בית דין דתי, רשם בבית המשפט או נוטריון, או נעשית באמצעותו. ניתן לבצע אותה בעל פה, כאשר המצווה אומר את פרטי הצוואה לנציג הרשות או לחלופין מגיש לו אותם בכתב. במקרה זה אין צורך בחתימת המצווה על הצוואה, אך השירות כרוך בתשלום אגרה בסך כמה מאות שקלים.
    4. צוואה בעל פה– צוואה הנאמרת בעל פה על ידי המצווה, בפני שני עדים, מבלי שהוא עצמו יצטרך להכין כל מסמך כתוב. אפשרות זו פתוחה רק בפני אדם גוסס על ערש דווי, או אדם שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות (חייל בקרב, אדם בזמן אסון טבע וכד'). גם במקרה זה יש להשיג שני עדים שיוכלו לכתוב מהר את הצוואה ויצטרכו לחתום עליה, אך הפעם מותר להם "ליהנות" מהצוואה.

    מי יכול לערוך צוואה?

    באופן עקרוני, כל אדם באשר הוא רשאי לערוך צוואה, אך החוק קובע מספר יוצאים מהכלל, אשר אם יערכו צוואה היא תהיה בטלה. היוצאים מן הכלל נקבעו לפי קריטריון של חוסר יכולת לערוך צוואה על רקע נפשי או שכלי. מדובר על קטינים מתחת לגיל 18, פסולי דין– אנשים שסובלים ממחלות נפש או ליקוי שכלי שמונעים מהם לדאוג לענייניהם וכן אנשים שכושר שיקולם נפגע ולא יודעים להבחין בטיב של צוואה בשל מחלה או פגיעה כלשהי.

    איך ניתן לבטל צוואה?

    אדם רשאי לבטל את צוואתו כרצונו, בכל עת ומכל סיבה ולערוך אחרת במקומה, או אפילו לא לערוך אחת כלל. את הצוואה ניתן לבטל באותו אופן בו כותבים אותה– ביטול בכתב, בפני עדים או בפני רשות. בנוסף, ניתן להשמיד אותה (שריפה, גריסה) או לערוך צוואה חדשה, לכתוב את התאריך ולהוסיף כי צוואה זו מבטלת את הקודמת.

    כתיבת צוואה לא חייבת, כאמור, להיות עניין מסובך. עם זאת, חשוב לעשות אותה נכון ולקבל ייעוץ משפטי מתאים זאת כדי להיות בטוחים שרצונותינו יתמלאו כפי שאנו חפצים ולמנוע בעתיד סכסוכים מיותרים.

    הרצאה בנושא צוואות וירושות/ רבקה בן צבי פיזם, עו"ד, יועצת משפטית מטעם עמותת "יד ריבה"

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 17.6.2014
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן