יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איך לשמור על הקול?

    הקול הוא כלי העבודה שלנו ולכן חשוב לצמצם התנהגויות המזיקות לו

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    הקול שלנו הוא מי שאנחנו. קול תקין הוא קול שמתאים לדובר ומשקף את הגיל, המגדר והגודל הפיזי שלו. כמו כן, הקול משקף מצב בריאותי כללי וכן מצב רגשי.

    בעוד שבזמן נשימה מיתרי הקול פתוחים והאוויר זורם בחופשיות, בדיבור מיתרי הקול נסגרים. בראש ובראשונה תפקידם של מיתרי הקול הוא לצרכי נשימה והגנה על קנה הנשימה ורק לאחר מכן להפקת קול. ישנו הבדל בין נשים לגברים, בין היתר באורך מיתרי הקול, שאצל נשים יגיע עד 17 מ"מ ואילו אצל גברים עד 24 מ"מ.

    בעקבות שינויים במבנה הגרון במהלך חיינו, חלים שינויים גם בקול שלנו- מהינקות דרך הבגרות ועד לזיקנה, כאשר בגיל הזיקנה השינוי בקול נובע בעיקר משינויים הורמונליים, אנטומיים ופיזיולוגיים.

    לא רק הגיל משפיע על הקול שלנו. ישנן הפרעות קול שעלולות להיגרם כתוצאה משימוש לא נכון בקול, מבעיות נוירולוגיות או על רקע מצב רגשי. זכורה לי אישה בשנות ה-40, מנהלת אדמיניסטרטיבית במקצועה, שהגיעה אליי לטיפול כשהיא סובלת מצרידות. אבחון הקול לימד, כי היא מפעילה מאמץ קולי ולחץ רב באזור הצוואר והכתפיים בעקבות מתח נפשי ועומס שהייתה שרויה בו.

    במקרה אחר, גבר בשנות ה-40 לחייו, שלקח חלק בסדנת קול הבין שהכחכוח התכוף ממנו הוא סובל נובע מהרגלי אכילה לא נכונים. הודות לשינוי שעשה בהרגלי האכילה, נעלם הכחכוח ואתו גם תחושת האי נוחות בגרון.

    הקול הוא כלי העבודה שלנו ולכן חשוב לשמור עליו ולצמצם התנהגויות המזיקות לו. כדי לשמור על היגיינה קולית, ישנן מספר המלצות קלות לאימוץ הנוגעות להרגלים ודפוסי ההתנהגות העשויים לסייע לנו בחיי היום יום ובכך לצמצם את הסיכוי להתפתחות של הפרעת קול.

    טיפים לשמירה על הקול

    • שימו לב למנח הגוף בזמן דיבור: הקפידו על גב זקוף בישיבה או בעמידה.
    • הקפידו לשתות בין 8 ל-12 כוסות מים ליום כדי לשמור על מיתרי הקול לחים.
    • אלכוהול, קפאין ושתייה מועטה שוחקים את מיתרי הקול וגורמים להתייבשות.
    • המעיטו בוויכוחים קולניים או צעקות הגורמים לחיכוך חזק של מיתרי הקול ולשחיקתם.
    • בזמן מחלה, כמו דלקת גרון, יש להמעיט בדיבור ככל שניתן.
    • לחישה פוגעת במיתרי הקול- אל תלחשו!
    • מיתרי הקול זקוקים למנוחה והפחתת לחצים ומתחים- הקפידו על אורח חיים בריא שכולל בין 7 ל-9 שעות שינה בלילה עבור בוגרים.
    • יש להמעיט במאכלים מעוררי חומציות- חלב, מזון מטוגן.
    • אכילה לפני השינה עלולה לגרום לעלייה של חומצת קיבה לכיוון הלוע ("רפלוקס"). במקרים אלו, מרגישים צורך לכחכח הרבה וישנה תחושת אי נוחות בגרון משום שמיתרי הקול רגישים לחומצת הקיבה.
    • מי שעוסקים בהדרכה/ דיבור בפני קהל– מומלץ להשתמש באמצעי הגברה ובכך להימנע מלצעוק.
    • עישון וחשיפה לאוויר מזוהם פוגעים במיתרי הקול.
    • הימנעו מכחכוח, שיעול או צעקות– פעולות אלה גורמות למיתרי הקול להיסגר בחוזקה ולאורך הזמן עלולות להתפתח יבלות על מיתרי הקול.

    ובכל מקרה- אם אתם צרודים, חשים עייפות קולית, כאב גרון, תחושת אי נוחות (משהו שמציק בגרון), כחכוח/ שיעול תכוף– ההמלצה היא לפנות לרופא אגף אוזן גרון, לבצע בדיקה של מיתרי הקול ובמידת הצורך לפנות לטיפול של קלינאי/ת תקשורת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן