יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איך "לשדך" עובד זר להוריי?

    עצות לקראת הכנסת עובד סיעודי זר לבית ההורים בצורה יעילה

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    בבחירת עובד זר, כמו בשידוך, צריך מזל וסבלנות, לפעמים "השידוך" מצליח במפגש הראשון ולפעמים זה ייקח יותר זמן. בכל מקרה נדרש תהליך הסתגלות של כל בני המשפחה, לא רק של המטופל והמטפל. הנה מספר עצות איך להקל מעט על כל התהליך.

    בחירת לשכה פרטית

    השלב הראשון בבחירת העובד הזר הוא מציאת לשכה פרטית מתאימה. לשכה פרטית (תאגיד) היא חברה העוסקת בהבאה, בטיפול, ובתיווך בין עובדים זרים הבאים לישראל לבין אנשים הזקוקים לעזרת עובד זר. מומלץ למצוא לשכה פרטית שיש עליה המלצות ושמוכרת ע"י רשות האוכלוסין וההגירה.

    לרשימת הלשכות הפרטיות המורשות לחץ כאן.

    בחירת עובד זר

    בבחירת עובד זר רצוי לשים לב לנקודות הבאות:

    1. חשוב שכל בני הבית ירגישו בנוח עם העובד הזר (לדוגמה, אם המטופל הוא גבר, אך אשתו לא מרגישה נוח שגבר זר יגור איתם בבית, זו נקודה שצריך להתייחס אליה).
    2. רצוי שלעובד הזר תהיה יכולת לתקשר עם בני הבית. כיום, ניתן למצוא עובדים זרים שיודעים עברית, אבל, גם אם לא, ניתן למצוא עובדים זרים שיודעים שפה שהמטופל מבין.
    3. חשוב לקחת בחשבון את סוג המטופל והטיפול ולהתאים עובד זר המתאים לממדיו ולצרכיו של המטופל (לדוגמה, מטופל כבד משקל הזקוק לעזרה במעבר מכיסא למיטה, זקוק לעובד חזק פיזית וכו').
    4. רצוי מאוד לקבל המלצות על העובד הזר.

    ההכנה לקראת כניסת העובד הזר לבית ההורים

    1. חשוב להכין לעובד הזר את המקום שלו בבית, חדר/ אזור שיאפשרו פרטיות, לפנות לו ארון לבגדים ולספק לו תנאים נוחים למחייה. מעבר לחובה לספק תנאים בסיסיים אנושיים לכל עובד, הוא מטפל אישית באדם שיקר לכם ולכן חשוב שסביבת המגורים שלו תהיה נעימה.
    2. חשוב להכין את בני הבית לקראת בואו של העובד הזר, להסביר להורים את זכויותיו של העובד הזר ולערוך איתם ציפיות לגבי תפקידיו ומטלותיו.
    3. במידה וההורה משתחרר מאשפוז במחלקה שיקומית, בקשו להביא את העובד הזר למחלקה מספר ימים לפני השחרור על מנת שיקבל הדרכה מהצוות המטפל- בעיקר מהאחות ומהפיזיותרפיסט.
    • מומלץ להיעזר בצוות המטפל בהכנה לקראת הבאת עובד זר ולדאוג שהעובד הזר יכנס לתפקיד ביום השחרור לכל המאוחר, רצוי יום-יומיים לפני השחרור לצורך הדרכות וסיוע בהכנת הבית.

    בעת כניסת העובד הזר לבית

    1. מומלץ להיעזר בלשכה הפרטית (תאגיד) בכניסת העובד הזר לבית ההורה. רצוי שנציג מטעם הלשכה הפרטית יהיה נוכח במפגש הראשון ויסייע בעריכת תיאום ציפיות ביניכם לבין העובד הזר.
    2. מומלץ בימים הראשונים ללוות את העובד הזר ולא להשאיר אותו לבד בבית ההורה. כדאי לסייע לעובד הזר להתמצא בבית, ולשוחח עמו על תפקידיו. רצוי ללמד את העובד הזר בהדרגה ולא להעמיס כבר בימים הראשונים ציפיות והערות לגבי ביצוע העבודה.
    3. נוכחותכם בימים הראשונים לאחר כניסת העובד הזר חשובה וחיונית. תוכלו למנוע חיכוכים צפויים בין העובד הזר לבני הבית, להעביר מסר להורים וגם לעובד הזר שיש מי "שנמצא בתמונה עם האצבע על הדופק" וגם לתת להוריכם תחושה שהעובד הזר לא יגרע מהמחויבות שלכם כלפיהם.

    החזרה לשגרה חדשה

    במהרה, יש לקוות, החיים יכנסו לשגרה חדשה, הוריכם יתרגלו לעזרתו של העובד הזר, שמצדו יתרגל לסביבה החדשה. עם קצת מזל ייווצרו קשרי חיבה בין העובד הזר להוריכם והם ייהנו מטיפול מסור ויעניקו לעובד הזר תחושת שייכות. במקרים מסוימים, המציאות הזו נוצרת מעצמה אך יש דברים קטנים שניתן לעשות על מנת "לעזור" לה קצת, למשל, לזכור את החגים שהעובד הזר חוגג, להתעניין בו ובמשפחתו. חשוב לזכור שהעובד הזר השאיר משפחה מאחור, הוא מרגיש בדידות וישמח לקבל קצת חום ב"ביתו" החדש.

    גם העובד הזר הכי מסור לא יכול לתת מענה לצרכיו החברתיים של ההורה, רצוי וחשוב למצוא להורה מסגרת חברתית שאליה יוכל להגיע בעזרת העובד הזר, או לחילופין, במידה וההורה מרותק לביתו לבדוק אפשרות להיעזר במתנדבים שיגיעו אליו הביתה.

    עקבו אחר הטיפול בהוריכם על ידי העובד הזר

    גם אם נראה שהכול בסדר, גלו ערנות והתעניינות אצל ההורים, הקשיבו להם, הכילו את תחושותיהם, גם אם ההורה הוא תשוש נפש (ומבולבל) חשוב להקשיב לו ולוודא כי הוא מטופל היטב.

    1. שימו לב ליחסים בין ההורה לעובד הזר.
    2. שימו לב עד כמה ההורה מתקשה להיפרד מכם בתום ביקור (סביר שהורה לא ירצה להישאר לבד במצב שלא נעים לו. זו נורת אזהרה עבורכם).
    3. שימו לב ללבושו ומראהו של ההורה, היו רגישים לשינויים קטנים או גדולים: שטפי דם חיצוניים ללא הסבר, לבוש מתאים לעונה, להרגליו של ההורה, ולנושאי ניקיון ואסתטיקה.
    4. דאגו להקפיד שההורה יהיה במעקב רפואי בבית או במרפאה, רצוי בנוכחות בן משפחה ולא רק העובד הזר. במקרים רבים משפחות שולחות את העובד הזר לרופא על מנת לקבל מרשם ולקנות תרופות כרוניות. חשוב לזכור שהצוות הרפואי הוא עוד זוג עיניים שעוקב אחר מצבו של המטופל.
    5. עקבו אחר סידור ולקיחת התרופות, שימו לב לתדירות רכישת התרופות (בעיקר תרופות הרגעה או שינה) זו פעולה שקל לעשותה בבקשת קבלות או דרך קופת החולים.
    6. פיתחו את המקרר בעת ביקוריכם ודאו שנמצאים בו מצרכים שההורה אוהב ושאינו חי בצמצום.
    7. הקשיבו לתחושות הבטן שלכם ואל תתעלמו, אם אתם מרגישים שמשהו אינו כשורה ואינכם יכולים לשים עליו את האצבע, חפשו דעה נוספת, התייעצו עם עובד סוציאלי או רופא ואל תהססו להגביר את המעקב אחר המצב בבית.

    עובד זר בבית הוא בהחלט פתרון טוב ויעיל בשביל לתת להורה הסיעודי את העזרה שהוא צריך וגם להשאירו בסביבת מגוריו, אך הוא אינו פוטר את המשפחה מליווי ומעקב אחר הנעשה בבית.

     

    פורסם: 16.3.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן