יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איך לבחור כיסא גלגלים?

    בחירת כיסא גלגלים דורשת בחינה של משתנים שונים בהם מידת הניידות, נוחות מיטבית ומחיר

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    בבואנו לבחור כיסא גלגלים אנו נמצאים בדילמה, גם בשל ריבוי הדגמים והסוגים של כיסאות גלגלים המוצעים היום בשוק, וגם מפני שלכל אחד מהם תפקודים שונים המתאימים לצרכים שונים. להתאמה אישית של כיסא הגלגלים לזקן משמעות רבה: כיסא לא מתאים עלול לגרום למשתמש בו לבעיות רבות, ביניהן חסימת עורקים, היווצרות עקמת וכאבי גב וצוואר.

    אם כן, כיצד נבחר כיסא גלגלים שיהלום את צרכיו של הקשיש?

    שיקולים בבחירת כיסא הגלגלים

    בטרם נפנה לבחירת הכיסא, עלינו לבחון את הקריטריונים המשמעותיים עבורנו בבחירתו. הכיסא האידיאלי הוא כזה שישלב את מירב הניידות האפשרית במסגרת הנכות המסוימת של הזקן, את הנוחות המיטבית ואת המחיר המתאים לכיסם של הזקן ומשפחתו, וזאת בהתחשב במגבלה המסוימת של הזקן ואופן השפעתה על תפקודו.

    כיסא גלגלים נוח הוא כיסא בו אופן הישיבה, התחושה בזמן הישיבה ואפשרות התנועה של הזקן בכיסא יהיו המתאימים והנעימים ביותר עבורו. על נוחות הכיסא משפיעים גם תוספות כמו גובה המשענות, הזוויות ביניהן, הבד ממנו עשוי הכיסא, סוג הגלגלים ועוד.

    כדי לבחון את טווח הניידות שמעניק כיסא הגלגלים, בדקו האם הזקן יושב בתנוחה יציבה בכיסא ואת האופן בו הוא נע בתוכו. שימו לב במיוחד גם למשקל הכיסא. כיסא כבד מעניק אמנם יציבות רבה יותר, אך קשה יותר לנייד אותו ממקום למקום. כמובן, שבכל מקרה חשוב להתייחס לצרכי המטופל- האם מדובר בניידות בתוך הבית או מחוצה לו? האם יש צורך בכיסא שמתקפל לתוך רכב? וכן חשוב להתאים את מידות הכיסא לגודל הפתחים לבית ובתוך הבית.

    ניתן לראות, אפוא, כי יש לשקלל קריטריונים רבים מאוד בבחירת כיסא גלגלים, וכדאי להיעזר באיש מקצוע, כמו פיזיותרפיסט, לשם בחירת הכיסא הנכון. מומלץ לבקר במרכזי התצוגה והייעוץ של עמותות כגון: "יד שרה", ו"מילבת" שם יינתן לכם ייעוץ של אנשי מקצוע בתחום. ב"יד שרה" תוכלו לשאול כיסא גלגלים לתקופה מסוימת, ולבחון באופן זה את הקריטריונים החשובים במיוחד עבורכם.

    סוגי הכיסאות הקיימים

    ניתן לסכם את מגוון הדגמים הרחב של כיסאות הגלגלים בארבע קטגוריות על, המחולקות בהתאם למידת העצמאות או התלות של הנכה בסביבתו:

    1. כיסא גלגלים שמנייד מלווה– השימוש בכיסא זה תלוי במלווה שידחוף אותו. הוא מיועד לאנשים המוגבלים מאוד או לחלוטין בתנועה בפלג גופם העליון. הנכה אינו יכול להניע את הכיסא בעצמו ולפיכך השימוש בכיסא זה מחייב תלות מוחלטת במלווה ואין לו אפשרות להנעה עצמית או לעצמאות. הוא לא קל לתמרון, במיוחד במקומות צפופים – אבל לרוב ניתן לקיפול ולהכנסה לרכב רגיל.
    2. קלנועית– כיסא גלגלים המונע באמצעות מנוע, ללא צורך בהפעלת כוח מצד הנכה. כיסא זה מתאים לנכים המוגבלים גם בפלג גופם העליון או לזקנים בעלי יכולת ניידות מוגבלת. החיסרון בקלנועית הוא הקושי בתמרונה במקומות צפופים.
    3. כיסא גלגלים ממונע– כיסא המופעל באמצעות מוט היגוי החולש על מערכת פיקוד ממונעת. כיסא זה מתאים לזקנים עצמאיים יחסית, כיוון שהוא מופעל ביד ודורש תרגול. לעומת הקלנועית, הכיסא הממונע קל יותר לתמרון.
    4. כיסא גלגלים בהנעה ידנית עצמית– כיסא המונע באמצעות מנגנון מכני, הוא מונע באמצעות הידיים הדוחפות את הגלגלים. הנעתו דורשת כוח פיזי בפלג הגוף העליון ובזרועות בפרט, הוא מקנה יכולת ניווט ותמרון נוחה בהרבה מהקלנועית ומכיסא הגלגלים הממונע, ומאפשר מידת עצמאות רבה.

    השאלת כיסאות גלגלים

    כאמור, אגודות סיוע כגון "יד שרה" ו"עזר מציון" מאפשרות לשאול כיסא גלגלים לתקופה מוגבלת. לרוב, תתאפשר השאלת כיסא לכשלושה חודשים, במקרים מסוימים ניתן לקבל כיסא לתקופה ארוכה יותר. כיסא הגלגלים מושאל תמורת פקדון שיינתן לאגודת הסיוע (גובהו נמוך משמעותית ממחירו של הכיסא) ויוחזר לזקן בתום תקופת ההשאלה. מומלץ מאוד לנצל אפשרות זו לפני קניית כיסא גלגלים פרטי. אם יש צורך בכיסא לתקופה קצובה, גם אם היא עולה על 3 חודשים, זו האפשרות הכדאית.

    לרשימת עמותות המשאילות ציוד רפואי

    סיוע משרד הבריאות ברכישת כיסא גלגלים

    במקרים מסוימים ניתן לקבל ממשרד הבריאות סיוע במימון רכישת כיסא גלגלים. זאת, כשמדובר בחולים הסובלים מנכות קבועה. השתתפות משרד הבריאות ברכישת הכיסא היא בשיעור של 90 אחוזים ממחירו או מהתקרה שנקבעה, תלוי בסוג הכיסא. ישנן אוכלוסיות הזכאיות לפטור. לפרטים על הסיוע הניתן ממשרד הבריאות ברכישת כיסא גלגלים, לחץ כאן.

    פורסם: 21.5.2015

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן