יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תפקיד בני משפחתו של מאושפז במחלקת שיקום בהליך השיקומי

    תהליך שיקום פיזי מלווה תמיד בתהליך נפשי לא פשוט. לבני המשפחה כדאי להתייעץ עם העו"ס של מחלקת השיקום על מעורבותם בתהליך

    עודכן לאחרונה:17/05/23

    כאשר בן משפחה או אדם קרוב נדרש לשיקום במחלקה שיקומית, בני המשפחה עומדים בפני סיטואציות חדשות. טיפול שיקומי ניתן לאדם שתפקודו השגרתי נפגע ונועד לתת לו כלים מעשיים כיצד לחזור לתפקוד פעיל במצבו הפיזי והנפשי החדש. בזמן זה מומלץ לבני המשפחה לעקוב אחר התקדמות תהליך השיקום ולהכין את הבית והסביבה לקראת שובו של בן המשפחה הביתה. יש לבדוק מול הצוות המטפל האם בן המשפחה יזדקק בתום הטיפול לעזרה סיעודית צמודה או חלקית, לאביזרים טכניים שידרשו לו בפעולות שונות, לשינויי תזונה, לצריכת תרופות, ולדגשים רפואיים נוספים.

    צפו בסרט

    תכנים נוספים העשויים לעניין אותך:

    כדאי להיות בקשר עם עו"ס וצוות המחלקה

    הצוות המטפל במחלקה השיקומית כולל- רופא שיקומי, אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, דיאטנים, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, ועו"ס. כדאי ורצוי להתייעץ עם העובד הסוציאלי של המחלקה בנוגע למצבו של המטופל ולהיות מעורבים בתהליך העובר עליו. תהליך שיקום פיזי מלווה תמיד בתהליך נפשי לא פשוט, ולכן מומלץ להתעדכן כיצד ניתן להקל על המטופל, כיצד להכין את הבית לקראת שובו, ובאיזה אופן צריכה המשפחה להתארגן למצב החדש. העובד הסוציאלי מלווה את המשפחה תוך כדי האשפוז ויודע כיצד להכין את המשפחה והמטופל לקראת החזרה הביתה.

    חשיבות החופשות המשפחתיות

    תהליך של שיקום רפואי הוא בדרך כלל תהליך ממושך ורצוף בקשיים. לכן, במידה ומצבו הרפואי מאפשר זאת, כדאי להביא את המטופל לחופשה משפחתית עוד בזמן השיקום. יש לדאוג לכל האמצעים הרפואיים שידרשו למטופל בזמן החופשה, כמו כיסא גלגלים, מיטה מתאימה, עזרה סיעודית, ועוד. חובה להתייעץ עם הצוות הרפואי טרם היציאה לחופש על מנת למנוע בעיות רפואיות עתידיות. החופשות המשפחתיות מאפשרות למטופל ולמשפחתו להתנתק מהאווירה במחלקה ומהוות עבורם הזדמנות לקבל הצצה לקשיים שייתקלו בהם עם חזרת המטופל לביתו, כאשר הם עוד נמצאים במסגרת מלווה ומטפלת ויכולים להתייעץ עם הצוות המקצועי במחלקה, אחרי החופשה, על מנת למצוא פתרונות לקשיים ולהיערך במידה הטובה ביותר ליום השחרור מהמחלקה.

    לנצל את הזמן לפעול למיצוי זכויות

    זמן האשפוז הוא זמן חשוב לפעול למיצוי זכויותיו של המטופל. בעת שהמטופל מרוכז בתהליך השיקום,  בני משפחתו יכולים לפעול למיצוי זכויותיו, על מנת שיקבלן במלואן לכשישתחרר. זכויות עבור חולים לאחר אשפוז, מטעם קופות החולים וביטוח לאומי, כוללות עזרה סיעודית צמודה או חלקית והמלצות לטיפולים קבועים. סוגי הקצבאות והזכויות נקבעים על פי מצבו הרפואי של כל חולה וחולה. יש להתייעץ בעובד הסוציאלי של המחלקה על מנת להתעדכן מה בדיוק מגיע לבן המשפחה המטופל, ולהיעזר בו בנושאי הגשת הבקשות. חשוב לזכור: מרבית מהליכי מיצוי הזכויות צריך להתחיל ולבקש עוד בזמן האשפוז כדי שיהיו בתוקף לאחריו ולכן רצוי לא להתמהמה ולטפל בנושא, כדי שבן המשפחה יקבל את העזרה המתאימה מיד ברגע השחרור.

    לעזור לבן המשפחה למצוא שגרה חדשה אחרי השחרור

    על פי חוק, על קופות החולים לדאוג להמשך תהליך השיקום של חולה שיקומי במוסדות מתאימים ובקהילה. רצוי להתייעץ עם העובד הסוציאלי ועם הצוות הרפואי המטפל עוד בזמן האשפוז, איך ניתן לטפל בבן המשפחה באופן הנכון ביותר לאחר שחרורו. חשוב לזכור כי במצבו החדש נדרש בן המשפחה לתשומת לב חדשה ולעתים, לצד העזרה הרפואית, יכולים היבטים חברתיים ותעסוקה תרבותית ויצירתית לסייע רבות לתהליך השיקום.

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 3.6.2014.

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן