יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    תנאי מגורים לעובד זר

    משפחה המעסיקה עובד זר חייבת לדאוג לעובד לתנאי מגורים בסיסיים

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    על מנת להבטיח תנאים הוגנים לעובדים זרים קיימות תקנות המגדירות מהם תנאי מגורים שנחשבים הולמים עבורם.

    על פי התקנות, העובד הזר זכאי לשטח לינה של לפחות 4 מטרים רבועים בחדר. בנוסף, הוא זכאי לאזור שינה מסודר הכולל כלי מיטה וארון בגדים ובו תא נפרד אותו ניתן לנעול. העובד זכאי לגישה למטבח ובו כיור שהשטח מעליו מחופה בקרמיקה או חרסינה, למערכות אוורור חשמלית והסקה תקינות לאורך כל עונות השנה, ולמקלחת ושירותים תקינים ומאווררים במרחק סביר מפינת השינה שלו.

    עוד במסגרת מגוריו זכאי העובד לתאורה חשמלית הגיונית, ביום ובלילה, גישה למקרר ולמזון הכוללת גישה לכיריים, גישה למי שתייה, מזווה לאחסון, כלים תקינים ונקיים בעלי מכסה, ופח אשפה. העובד הזר זכאי לגישה ישירה למבנה בו הוא עובד, וכן לפינת אוכל וישיבה מוסדרות.

    על פי חוק, בשום מקרה אין לתת לעובד הזר להשתמש בחדר השינה כחדר אוכל, והפוך. העובד זכאי למים חמים למקלחת, ולמתקני כביסה וייבוש תקינים.

    פירוט מלא של תקנות עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים) (מגורים הולמים), התש"ס – 2000

    האם מותר לבקש מהעובד השתתפות בהוצאות המגורים?

    המעסיק רשאי לנכות ממשכורתו של העובד הזר אך ורק תשלומים המעוגנים בחוק ובתקנות.

    באופן עקרוני העובד הזר אינו משתתף בהוצאות המגורים של מעסיקו. יחד עם זאת, המעסיק יכול לנכות משכר העובד חלק מהעלות בפועל של המגורים שסיפק לעובד אך לא יותר מסכום שנקבע בתקנות. הסכום המותר לניכוי, תלוי באזור המגורים ובבעלות המעסיק על המגורים (דירה בבעלותו או בשכירות). לפרטים מלאים, לחצו כאן (סעיף ניכויי רשות מהשכר).

    המעסיק יכול לנכות משכר העובד חלק מההוצאות שהמעסיק שילם בפועל , כמו- ארנונה, חשמל, מים, גז. מדובר בחלק היחסי של העובד במגורים שהמעסיק סיפק לו על חשבונו. גובה הניכוי עבור הוצאות מגורים המותר לעובד בסיעוד לא יעלה, נכון לשנת 2023, על 86.23 ש"ח בחודש.

    חשוב לדעת כי לסך הניכויים אותם ניתן לגבות ממשכורתו של העובד הזר אסור לעלות על יותר מ-25% מכלל השכר, על פי חוקי ההעסקה של מדינת ישראל.

    האם מותר שעובד זר ישן בחדרו של הקשיש?

    על פי החוק, אין הגבלה בנוגע למקום השינה של העובד הזר, כל עוד תנאי המגורים הם בהתאם לתקנות. במידה והקשיש זקוק לעזרה סיעודית בשעות הלילה, או במידה ואין באפשרותו לספק לעובד הזר פינת שינה הולמת, יכול העובד הזר לישון איתו בחדר. יחד עם זאת, מומלץ ורצוי, במידה והאמצעים מאפשרים זאת, לסדר מבעוד מועד פינת שינה נפרדת לעובד הזר, המופרדת על ידי קיר או מחיצה מחדר השינה של הזקן, על מנת לשמור על פרטיות עבור שני הצדדים. מומלץ כי אזור השינה או חדר השינה של העובד, יהיו במרחק סביר מחדר השינה של הקשיש הסיעודי לכל מקרה וצורך.

    האם מותר להעסיק עובד זר ללא לינה?

    לא. כיום אסור להעסיק עובד זר סיעודי ללא לינה בבית המטופל. במקרים חריגים יש לפנות לרשות האוכלוסין וההגירה.

    תכנים נוספים העשויים לעניין אותך:

    נכות – הכל אודות קצבת נכות כללית

    אלצהיימר – הכל על דמנציה ואלצהיימר

    ירושות – קטגוריית חוק ומשפט

    פורסם: 31.8.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן