יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הזכות להתלונן

    למי פונים במקרה של חוסר שביעות רצון מטיפול במוסד לאוכלוסייה המבוגרת?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    השהייה במוסד לאוכלוסייה המבוגרת יכולה להגן על הדייר ולספק לו את צרכיו החברתיים והטיפוליים. אך, לעתים, מסיבות שונות, ישנם מקרים בהם לא כל זכויותיו של הדייר מתממשות. כך, המוסד עלול לעתים להפר התחייבויות שנטל על עצמו בהסכם המקורי עם הדייר. לעתים הפגיעה בזקן נובעת מהיחס של הצוות. מחובתו של הדייר להתלונן על הפרות ופגיעות אלה.

    על מה זכאי הדייר להתלונן?

    דיירי המוסד זכאים להתלונן על כל הפרה בזכויותיהם, ולו הקטנה ביותר. רוב מקרי התלונות עולים בעקבות יחס מזלזל של עובדי המקום בדיירים או פגיעה בתנאים ובחובות של המוסד כלפי הדיירים, כמו חוסר בטיפולים או בפעילויות חברתיות.

    כיצד ניתן להתלונן על השירות בבתי אבות?

    בבתי אבות, ניתן להתלונן על השירות במספר דרכים ובעזרת פנייה אל גורמים שונים:

    • פנייה אל ועד הדיירים במעון– בכל מעון חייב להיות ועד דיירים שמונה על ידי הדיירים עצמם במטרה לייצג אותם מול מנהלי המקום ולדאוג לרווחתם. מנהל המעון חייב לשמוע את נציגי הוועד, אך חשוב לציין כי הוא אינו מחויב להתחשב בדעתם אם אין מדובר בהפרה של התנאים שהוגדרו מראש.
    • פנייה אל מנהל המעון– פנייה אישית אל מנהל המעון עשויה לפתור במהרה בעיות שונות, בעיקר בעיות נקודתיות, הקשורות לחיי היום-יום. למנהל סמכות להעיר לעובדיו ולכן מומלץ לפנות אליו במידה ונתקלתם בבעיה עם עובדים אחרים.
    • פנייה אל המפקח על המעונות– לכל בית אבות יש מפקח מטעם משרד העבודה והרווחה. המפקח אחראי בד"כ על מספר מקומות ויכול לקבל פניות הן מנציגי ועד הדיירים והן מהדייר עצמו. הכתובת ומספר הטלפון של המפקח חייבים להיות נגישים לכל הדיירים במעון ולהתלות על לוח המודעות של חדר האוכל. מנהל המעון חייב לסייע לדייריו להגיע אל המפקח ולאפשר להם להעביר את התלונה בכתב או בע"פ.
    • פנייה אל ארגוני זכויות– במידה ונתקלתם בתשובות שלא סיפקו אתכם מטעם המנהל או המפקח, כדאי מאוד לפנות לארגוני הזכויות השונים המסייעים לקשישים. בארגונים אלה: האגודה לזכויות האזרח, עמותת "קו לזקן",  ועוד. הסיוע ניתן בהתנדבות.
    • פנייה לנציב קבילות הציבור– דבר זה אפשרי אך ורק במקרה שמדובר במעון ציבורי.
    • פנייה לבית המשפט– במידה ואתם חשים כי איש אינו מטפל בבעייתכם באופן המספק אתכם, תוכלו לפנות לבית המשפט ולהגיש תביעה כנגד המעון.

    כיצד ניתן להתלונן על השירות במעונות לסיעודיים ותשושי נפש?

    סיעודיים ותשושי נפש מוגדרים חסרי ישע בעיני החוק והחוק אוכף את ההגנה על זכויותיהם במוסדות במשנה תוקף. לכן, גורמי האכיפה מהווים כתובת לפניות ולתלונות בכל הנוגע להפרת זכויות.

    מאושפז או האדם המטפל בו שירצו להתלונן על פגיעה בזכויותיו יעשו זאת דרך פנייה אל אחד הגורמים הבאים:

    • פנייה אל האחראי על זכויות החולים– זהו אדם אשר תפקידו לרכז את תלונות הדיירים ולדאוג שכל זכויותיהם יתממשו. בכל מעון חייב להיות אחראי על זכויות החולים שמשמש למעשה כ"נציב תלונות" ומייעץ הן לדיירים והן לאנשי הצוות בנוגע לזכויותיהם וחובותיהם.
    • פנייה אל נציב הקבילות במשרד הבריאות– תפקידו לטפל בכל התלונות המגיעות על מעונות שונים, גם אלו של קופות החולים.
    • פנייה אל בית המשפט– גם כאן, במידה ותחושו שאינכם זוכים לטיפול מספק, תוכלו לפנות לבית המשפט בתביעה נגד המוסד.

    חשוב לזכור כי את כל הפניות כדאי לבצע כמה שיותר מהר קרוב לרגע בו הופרה אחת מזכויותיכם. רק כך ניתן למנוע הישנות המקרה או חלילה הידרדרותו למצב בו השהייה במעון תהפוך לקשה ותפגע בבריאותכם ובאיכות חייכם.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן