לוגו דף הבית JDC
לקבלת ייעוץ בחינם – ניתן לצלצל: 1-700-700-204

תחבורה נגישה לזקנים ולמוגבלים בניידות

אמצעי תחבורה נוחים וזמינים לאנשים עם מוגבלויות חיוניים לשמירה על איכות חייהם ובריאותם

מאת:  יובל סויברט/ משפחה מטפלת
עודכן לאחרונה ב-11/04/19
א א א
נושאים:
תקציר:התחבורה הציבורית נועדה להיות אמצעי זמין, נוח וזול לכלל האוכלוסייה. בפועל מסתבר כי היא כמעט אינה נגישה לאוכלוסיית הנכים בישראל. מציאות זו מגבילה את עצמאותם ומאלצת אותם להשתמש בתחבורה חלופית שלרוב היא גם יקרה יותר.

למרות שישנה עלייה במודעות לצורך בנגישות התחבורה הציבורית ולמרות תהליכי חקיקה שהחלו בשנים האחרונות, ביצוע התקנות בנושא מתמהמה. בעקבות כך, ציבור מוגבלי הניידות עדיין איננו יכול להשתמש בתחבורה הציבורית.

הרכבת: אנשים הנעזרים בכיסא גלגלים מחויבים להודיע 24 שעות מראש על כוונתם לנסוע ברכבת כדי שעובדי הרכבת יוכלו להכין עבורם את המעליות המיוחדות הקיימות בחלק מהתחנות. בנוסף, יש לשים לב כי חלק מהתחנות ומהקרונות של הרכבת אינם נגישים לאנשים המרותקים לכיסאות גלגלים ומספר האנשים המוגבלים שיכולים להשתמש ברכבת בכל נסיעה מוגבל כיוון שרכבת ישראל שומרת בדרך כלל רק מקום אחד או שניים המתאימים לבעלי כיסא גלגלים.

אוטובוסים: האוטובוסים הציבוריים אינם נגישים לציבור מוגבלי הניידות ואנשים על כיסא גלגלים נמנעים מלהשתמש בהם. בחלק מהאוטובוסים הציבוריים מותקנת רמפה המיועדת להעלאת אדם על כיסא גלגלים, אך, לעתים, השימוש בה נמנע בגלל שהיא נעולה או משום שהנהג עצר במקום שבו לא נוח להעלות אדם על כיסא גלגלים. בנוסף, שעות הנסיעה של האוטובוסים הנגישים לא מפורסמות ולכן לא ניתן לדעת מתי לעלות לאוטובוס ומתי לא.

מוניות: על פי החוק, נהג מונית חייב להסיע כל נוסע, כולל נוסעים עם מוגבלויות ואף מוטלת עליו החובה לסייע לנוסע בהיכנסו למונית ובצאתו ממנה. בפועל, רבים מהנהגים מתחמקים מחובה זו ומנסים להימנע מהסעה של אנשים עם מוגבלויות.

כאשר נהגי מוניות לוקחים נוסעים עם כיסא גלגלים הם דורשים תוספת תשלום עבור הובלת כיסא הגלגלים. חשוב לדעת כי 'בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במונית) התשס"ה – 2005' בסעיף 4 בתוספת מצוין כי: "לא יגבה נהג המונית מחיר הסעה  בעד הובלת עגלת נכים של נוסע במונית, אולם רשאי נהג המונית שלא להוביל יותר מעגלת נכים אחת". לפיכך, גביית תעריפים מופקעים מאנשים המתניידים על כיסא גלגלים בגין הספקת שירות מוניות אסורה ומהווה עבירה על החוק.

טיסות: שדות התעופה מפעילים שירות ליווי/ הסעה ברכב חשמלי/ השאלת כיסא גלגלים עד המטוס. במקרה הצורך יש להזמין את השירות הרצוי בעת הזמנת הטיסה או עד 48 שעות לפני הטיסה.

בנוסף, אנשים שנעזרים בכיסא גלגלים ומבקשים לעלות למטוס עם הכיסא האישי שלהם צריכים לציין זאת בעת הזמנת הטיסה. יש מטוסים המאפשרים העלאת כיסאות גלגלים במידות מסוימות למטוס.

אמצעי תחבורה מיוחדים לאנשים מרותקים לכיסא גלגלים

הסעות לנכים: הסעיות הן רכבים גדולים המיועדים להסעת נוסעים. ישנן הסעיות המיועדות להסעת נכים וזקנים על כיסא גלגלים בהן מותקנת מעלית להעלאת כסאות גלגלים. ניתן להזמין רכבים אלה לנסיעות קצרות, טיולים ועוד.

קלנועית: קלנועית היא כלי רכב בעל שלושה או ארבעה גלגלים המונע על ידי מנוע חשמלי ומצברים ומיועד בעיקר למבוגרים, לנכים, ולקשישים המתקשים בתנועה עצמאית. הקלנועית מיועדת לאדם אחד או שניים ואין צורך ברישיון נהיגה או ברישיון רכב לקלנועית ולנוהג בה. לקלנועית משקל רב ואין אפשרות לקפלה או להכניסה בצורה נוחה למכונית. קלנועית יכולה לשאת משקל של עד כ-250 ק"ג, היא מיועדת לנסיעה מחוץ לבית, נחשבת יציבה יחסית ומאפשרת תנועה בנוחות מרבית.

כיסא ממונע: כיסא גלגלים ממונע הינו כלי הרכב החשמלי הקטן ביותר במידותיו. כיסאות ממונעים מאפשרים ניידות מקסימלית בתוך הבית ומחוצה לו. הכיסא הממונע מתקפל בקלות ונכנס לתא מטען של כל מכונית והוא בעל משקל עצמי נמוך. כיסא גלגלים ממונע יכול לשאת עד 130 ק"ג ומהירות הנסיעה שלו היא כ-6 קמ"ש. טווח הנסיעה של כיסא ממונע הינו 30-12 ק"מ.

אמבולנסים: זקנים חולים או מוגבלים הזקוקים לטיפול רפואי בבית חולים או במרפאה יכולים לקבל שירותי הסעה בתשלום באמבולנסים. ישנם מספר ארגונים ועמותות שמציעים עזרה או השתתפות בתשלום לציבור הנכים וזקנים עם הגבלה בתנועה, עבור שירות זה.

עמותות המסייעות בהסעות נכים וזקנים מוגבלי תנועה

לב מלכה
ארגון שהוקם במטרה לסייע לחולים ולבני משפחותיהם. לארגון אמבולנסים המאובזרים במיטב הציוד להסעת חולים ומצוידים במעלון חשמלי עבור כיסאות גלגלים. נהגי האמבולנס של הארגון הוכשרו על ידי מד"א. נהגי האמבולנס והחובשים של הארגון זמינים 24 שעות ביממה למקרי חירום לפי הצורך וכן זמינים להסעת קשישים לקבלת טיפול רפואי ובחזרה לבתי אבות ובתי החלמה בצורה נוחה ונעימה.
שירות נוסף שנותן הארגון הוא הסעת חולים הזקוקים להעברה לשדה התעופה או ממנו, בליווי צוות רפואי וציוד מיוחד. "לב מלכה" דואג להשגת האישורים הנדרשים מחברות התעופה לכניסת אמבולנס לשטח המטוס, וכן לכל הסידורים המשרדיים הכרוכים במבצע מעין זה. שירות זה נעשה ללא תשלום, צוות רפואי מטעם הארגון מלווה את החולה במהלך הטיסה עד הגיעו ליעדו בחו"ל לקבלת הטיפול הרפואי לו הוא נזקק.

אגודת מגן לחולה

ניוד מטופלים: הסעת מטופלים אל בדיקות רפואיות באמבולנסים פרטיים של האגודה. האמבולנסים חדישים ומאובזרים היטב ומותאמים על פי כל התקנים והדרישות לביצוע מטרה זו. האמבולנסים מותאמים לכל מטרה החל מניוד אנשים מבוגרים, ניוד נכים המרותקים לכיסא גלגלים שמחייבים טיפול נמרץ, וכלה באינקובטורים משוכללים לניוד הבטוח ביותר של תינוקות.

יד שרה

נכונית: שירות הסעה הפועל ברחבי הארץ ומיועד לאנשים הסובלים מקשיי ניידות. ב"נכוניות" מותקנת מעלית המאפשרת העלאה והורדה של אדם בכיסא גלגלים. שירות הנכוניות מאפשר לאנשים המרותקים לכיסאות גלגלים להגיע לבדיקות ולטיפולים רפואיים קבועים (כגון דיאליזה, עירוי דם תקופתיים).

רפאנו

שירות אמבולנס לחולים, נכים וקשישים באמצעות אמבולנסים משוכללים המצוידים ברמה טכנולוגית רפואית גבוהה ובמאות רכבי מתנדבים המסייעים ומסיעים את החולים למחוז חפצם. חולים שאינם חייבים בנסיעה באמבולנס נהנים ממאות רכבי מתנדבים המגיעים לקחתם מביתם או מבית החולים למחוז חפצם.

עזר מציון

הסעות חינם באמבולנסים: כ-20 אמבולנסים המסיעים חולים ומוגבלי ניידות ליעדם בכל רחבי הארץ, כאלף נהגים המסיעים חולים וקשישים ליעדים שונים  ברכבם הפרטי בהתנדבות. ההסעות הן עבור טיפולים רפואיים וכן לשמחות משפחתיות ולאירועים מיוחדים ועוד. שירות ההסעות באמבולנסים ניתן לכל פונה וללא כל תמורה, האמבולנסים מצוידים בציוד המשוכלל ביותר.

עזרה למרפא

שירותי אמבולנסים בכל רחבי הארץ: האמבולנסים של האגודה מצוידים בכל המכשור הנדרש על מנת להבטיח את העברת החולה בשלום ובבטחה ליעד שאליו הוא אמור להגיע ובמקרים מסוימים מוסיפים ציוד טיפול נמרץ שלם וזאת כשמצבו של החולה מחייב זאת. שירות זה של האגודה ניתן אף הוא לכל דורש וללא כל תמורה!

לרשימת הארגונים הוולונטריים והסעות הקישו כאן.

עוד באותו הנושא:

נבחרת היועצים שלנו

זקוקים למידע נוסף? ייעוץ פרטני
הרשמו כעת לשיחת ייעוץ אחד על אחד
הייעוץ ללא תשלום, כשירות לציבור של עמותת רעות, ואשל ג'וינט ישראל שיחת ייעוץ בחינם הירשמו כעת

לכתבה זו התפרסמה תגובה אחת

            Array
(
    [0] => WP_Comment Object
        (
            [comment_ID] => 17134
            [comment_post_ID] => 6923
            [comment_author] => יעל
            [comment_author_email] => 
            [comment_author_url] => 
            [comment_author_IP] => 
            [comment_date] => 2010-10-07 19:55:17
            [comment_date_gmt] => 2010-10-07 19:55:17
            [comment_content] => תלונות שונות על קהילה תומכת של "לב העיר"
האם אין ברירת מחדל אחרת בשכונות מערב ירושלים?
            [comment_karma] => 0
            [comment_approved] => 1
            [comment_agent] => 
            [comment_type] => 
            [comment_parent] => 0
            [user_id] => 0
            [children:protected] => 
            [populated_children:protected] => 
            [post_fields:protected] => Array
                (
                    [0] => post_author
                    [1] => post_date
                    [2] => post_date_gmt
                    [3] => post_content
                    [4] => post_title
                    [5] => post_excerpt
                    [6] => post_status
                    [7] => comment_status
                    [8] => ping_status
                    [9] => post_name
                    [10] => to_ping
                    [11] => pinged
                    [12] => post_modified
                    [13] => post_modified_gmt
                    [14] => post_content_filtered
                    [15] => post_parent
                    [16] => guid
                    [17] => menu_order
                    [18] => post_type
                    [19] => post_mime_type
                    [20] => comment_count
                )

        )

)
        
  1. יעל, 7.10.10

    קהילה תומכת
    תלונות שונות על קהילה תומכת של "לב העיר"
    האם אין ברירת מחדל אחרת בשכונות מערב ירושלים?

השאר תגובה