יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שחרור מוצלח מבית החולים

    מסגרות השיקום הקיימות למשתחררים מבית החולים לאחר אשפוז

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    משך האשפוז בבית החולים שונה מחולה לחולה ויכול לנוע ממספר ימים ועד כמה שבועות. אך, כל חולה יתמודד בבוא היום עם המצב החדש בביתו. לכן, כדאי להתכונן באופן הטוב ביותר לקראת השחרור מבית החולים והחזרה הביתה.

    אלו פעולות צריך לעשות בבית החולים לפני שחרור?

    ההכנה לקראת השחרור מתחילה לעתים קרובות מאוד סמוך למועד השחרור, ומחייבת את בני המשפחה המטפלים לגלות מעורבות ולהיות עם "היד על הדופק" באשר לצפי ולתכניות השחרור שהצוות הרפואי רואה לנכון עבור אותו חולה. במהלך האשפוז יש לקבוע פגישות עם צוות המחלקה על מנת לקבל הערכה מדויקת, ככל שניתן, לגבי מה שצפוי לחולה עם שובו הביתה. לקראת השחרור יש לדאוג לסיכומי מחלה וטיפול עדכניים לגבי מצבו של החולה. מסמכים אלה יש לקחת מאנשי הצוות שטיפלו בחולה שכן בעזרתם ניתן יהיה לפעול למיצוי זכויות ולהמשך טיפול בקהילה.

    כמו כן, חשוב לעמוד בקשר עם העובדת הסוציאלית במחלקה ולהיעזר בה במיצוי זכויות לקראת החזרה הביתה (כגון: מעבר לאשפוז שיקומי, טרום סיעוד, גמלת סיעוד מביטוח לאומי למי שזקוק לסיוע בתפקוד, שאילת אביזרי עזר מהגופים המתאימים, התאמת הבית וכו').

    במידה ויש צורך בהעסקת עובד זר באופן מהיר ישנו הליך מיוחד של פנייה עוד בעת אשפוז האדם לקבלת היתר להעסקת עובד זר. לשם כך, ניתן להיעזר בעו"ס ביה"ח ו/ או בלשכה פרטית מורשית.

    לפרטים נוספים על הליך מהיר לקבלת היתר להעסקת עובד זר, לחצו כאן

    האם ניתן להמשיך את תהליך השיקום לאחר השחרור מבית החולים?

    חובתן ואחריותן של קופות החולים לדאוג להמשך תהליך השיקום באשפוז או בקהילה. חשוב לדעת כי על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי כל אדם שמצבו התפקודי הורע בגלל מחלה או אירוע רפואי, זכאי לשיקום באשפוז, זאת במידה שהרופאים בבית החולים אכן אבחנו את המטופל ככזה שיוכל להפיק תועלת מהאשפוז במחלקה השיקומית לאחר השחרור מבית החולים הכללי. גם בקהילה ניתן לקבל עזרה בהמשך תהליך השיקום. במסגרת השיקום בקהילה, לעתים מופנה החולה ל"אשפוז יום שיקומי" כלומר, אשפוז יומי בבית חולים שיקומי, שבסופו חוזר המטופל לביתו.

    לקריאת הנוהל של משרד הבריאות בנושא שיקום לחצו כאן.

    כמו כן, בכל אחת מהקופות ניתן למצוא יחידות להמשך טיפול, שעוזרות במידת הצורך בהמשך הטיפול בקהילה. הזמינות שלהן משתנה ממקום למקום ומקופה לקופה. חשוב לפנות לקופת החולים מיד בתום האשפוז ובמקרים מסוימים אף לפני.

    קיימות מסגרות נוספות בהן ניתן להמשיך את השיקום, כמו- מועדונים חברתיים/ שיקומיים. אלו מסגרות להמשך טיפול לאנשים שמיצו את הטיפולים הניתנים על ידי הקופות. במועדונים אלה אפשר למצוא פעילויות המותאמות לצרכי החולים, בהיבט החברתי או התעסוקתי. מועדונים אלה הוקמו ע"י עמותת "נאמן" וכן ע"י עמותת "יד שרה" וניתן למצוא אותם באזורים שונים בארץ.

    בנוסף, עבור אנשים בגיל זיקנה קיימים מרכזי יום לקשיש המספקים מענה חברתי, תרבותי וטיפולי.

    לסיכום, תהליך היציאה מהאשפוז הוא תהליך מאתגר. הוא אמנם מסיים פרק אחד אך פותח פרק חדש של שיקום שדורש מהמטופל וממשפחתו להיות פעילים יותר ולהתמודד עם קשיים להם לא היו רגילים עד עתה. הכנה נכונה של המטופל, הכנת הבית, ובירור הזכויות, עשויים להקל מאוד ולמקד את תשומת הלב בדבר החשוב מכל– חזרה ככל האפשר לחיי שגרה.

     

     

    פורסם: 25.2.2015

    (תמונה להמחשה צילום: גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן