יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קשובים לטיפול בשמיעה

    על חשיבות הטיפול בירידה בשמיעה ואפשרויות הטיפול

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    אחת ההנאות הגדולות של החיים היא האזנה לקולות ולצלילים המקיפים אותנו. החל מהאזנה לקולותיהם של בני משפחה וחברים ועד האזנה למוזיקה אהובה, השמיעה מלווה אותנו כל חיינו ומתקבלת לעתים כדבר מובן מאליו. אך, עם השנים חלה ירידה ביכולת השמיעה שלנו ועל מנת שנוכל להמשיך ליהנות מהצלילים והקולות, עלינו לטפל בבעיה.

    כיצד אוכל לאבחן ירידה בשמיעה?

    בניגוד לפגיעות אחרות בגוף, ירידה בשמיעה אינה נראית לעין ולכן על כל אדם להיות ער למצבו ולנסות לאבחן את הבעיה בעצמו. דבר זה יכול להיעשות בעזרת פעולות פשוטות כגון– הצמדת שעון מחוגים לאוזן כדי לשמוע תקתוק, שפשוף סוליות נעליים מעור כדי לשמוע חיכוך או ניסיון להאזין לטפטוף מים מברז. אם אינכם שומעים קולות אלו, ייתכן ואתם סובלים מירידה בשמיעה. בנוסף, יש לבדוק את יכולות השמיעה שלכם בחברה ולגלות האם אתם מבינים את כל מה שנאמר לכם, האם נדמה לכם שבן שיחתכם ממלמל והאם אחרים מעירים לכם על כך שלא שמעתם דבר מה כמו צפצוף מכונית או צלצול טלפון. בכל מקרה כזה, יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון או קלינאי תקשורת.

    מהי חשיבות הטיפול בירידה בשמיעה?

    לטיפול בירידה בשמיעה חשיבות רבה. רק במסגרת האבחון המקצועי ניתן לדעת בוודאות את המקור לבעיה, ובהתאם את אופן הטיפול בה וכך לשפר גם את איכות החיים. עם זאת, אנשים רבים מעדיפים להתעלם מבעיית השמיעה מחשש שיראו בהם נכים וימנעו מקשר חברתי עמם. לרוב הם יעמידו פנים שהם מבינים מה נאמר להם או יתרצו חוסר הבנה כשיגידו ש"הילדים של היום, לא מדברים ברור". להימנעות מטיפול במקרים אלה עלולות להיות תוצאות קשות. הירידה בשמיעה תחמיר ובמקביל גם חיי החברה של האדם יפגעו, הוא ימנע מלצאת עם חבריו, לא יוכל ליהנות ממופעי תרבות, יסתגר בביתו ויתבודד. המצב עלול גם לפגוע ביחסים עם בן הזוג ולגרום לסיכונים בטיחותיים ובריאותיים בשל אי-שמיעת גורמי אזהרה שונים (גלאי עשן, צפירת רכבת). מצבים אלה יכולים להימנע רק בעזרת הכרה בבעיה ותחילת טיפול, שיסייע גם לחבריו של הסובל מירידה בשמיעה להתמודד עם המצב ולמצוא פתרונות תקשורת חדשים.

    מהן האפשרויות הקיימות לטיפול בירידה בשמיעה?

    בנוסף לטיפול רפואי קיימות כיום אפשרויות טיפול טכנולוגיות רבות. העיקרית שבהן- מכשיר השמיעה, שמטרתו להגביר את הצלילים החיצונים ולהעביר אותם לאוזנו של האדם. בנוסף, ישנם מכשירים נוספים שמטרתם לסייע לשמיעה טובה יותר כגון, מגברים קטנים שניתן להתקין בטלפונים, פעמון הדלת, שעון מעורר וכד'.

    מהם השתלים שעוזרים לשמיעה?

    שתלים אלה נקראים "שתלי שבלול" והם מיועדים לילדים שמתקשים ברכישת שפה ולמבוגרים שסובלים מירידה של 70 דציבלים באוזן הטובה או לירידה של יותר מ-90 אחוז באוזן בה צריכה להתבצע ההשתלה.

    השתלים מורכבים משני חלקים– פנימי וחיצוני, והם מושתלים בניתוח לאוזן הפנימית ולעצם הגולגולת. החלק החיצוני כולל מיקרופון ומעבד דיבור שקולטים צלילים מהסביבה וממירים אותם לגירוי חשמלי בחלק הפנימי. החלק הפנימי כולל מגנט, מקלט, מעבד ואלקטרודה, שמעבירים את הגירוי החשמלי לסיבי עצב השמיעה ובכך מתאפשר זיהוי קולות וצלילים.

    ההשתלות שונות מאדם לאדם וההמלצה לניתוח ניתנת ע"י בית החולים בשיתוף המשפחה, או המסגרת החינוכית (במידה ומדובר בילד). על כל מנותח לעבור שיקום של חצי שנה עד שנתיים במהלכו ילמד מיומנויות שמיעתיות ושפתיות. חשוב לציין כי לפני 3 שנים נכנס השתל לסל התרופות של משרד הבריאות.

    ירידה בשמיעה היא בעיה שאסור להתעלם ממנה. היו קשובים ליכולות הקשב שלכם וגשו לטיפול בשל כל בעיה קטנה. רק טיפול יסיע לכם למנוע את התדרדרות המצב ולחזור ליהנות מהצלילים והקולות שמקשרים אותנו לחברה והופכים את חיינו להרבה יותר עשירים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן