יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קרן הרווחה לנפגעי השואה

    הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל נוסדה במטרה לסייע לניצולי השואה שעם זקנתם מתקשים לנהל אורח חיים תקין בכוחות עצמם

    עודכן לאחרונה:21/01/24

    ניצולי שואה רבים סובלים מבעיות ייחודיות, כתוצאה מהאירועים הקשים אותם חוו בעברם. על זיכרונות העבר נוסף כיום הצורך להתמודד עם משברי הזיקנה. מדובר בעיקר בבעיות בריאותיות, מצוקות נפשיות, ובדידות הקשורה לרשתות תמיכה בעייתיות. הטבות שונות להן זכאים ניצולי השואה, יכולות לעזור ולו במעט עם התמודדות זו. עם זאת, לא כל ניצולי השואה זכאים לאותן הזכויות. רק חלק מניצולי השואה מקבלים פיצויים קבועים. גם אלו שאינם מקבלים פיצויים קבועים יוכלו לזכות בהטבות מסוימות. כלל ניצולי השואה שעומדים במבחני ההכנסה הרלבנטיים, זכאים להחזר כספי בעבור הוצאות רפואיות ואביזרים רפואיים באמצעות הקרן לרווחת נפגעי השואה.

    הקרן לרווחת נפגעי השואה

    הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל נוסדה במטרה לסייע לניצולי השואה שעם זקנתם מתקשים לנהל אורח חיים תקין בכוחות עצמם. הקרן מגדירה כניצול שואה לא רק מי שהיה בגטאות, מחנות ריכוז או במסתור, אלא כל אדם שסבל מרדיפות הנאצים גם בארצות שנכבשו או שהיו גרורותיה של גרמניה הנאצית כמו רומניה, טוניס ועוד. בהגדרת קרן הרווחה לנפגעי השואה נכללים גם אנשים שברחו מאימת הנאצים ובכלל זה אלו שברחו מגרמניה החל מעליית הנאצים לשלטון ב 1933, מאוסטריה החל מ-1938 (שנת הסיפוח לגרמניה) ומיתר הארצות מפרוץ המלחמה והכיבוש ועד לתום המלחמה. הגדרה כוללנית זו מאפשרת את קבלת ההטבות שמציעה הקרן לאוכלוסייה הרחבה של ניצולי השואה.

     אפיקי הסיוע של הקרן

    הקרן פועלת במסגרת אפיקי עזרה קבועים, לכל אפיק עזרה ישנם קריטריונים שונים הקובעים מי זכאי לקבלת העזרה ומהו היקף העזרה הניתן.

     סיעוד ארוך טווח:

    תוספת תשע שעות סיעוד. הקרן מממנת באופן קבוע תוספת של תשע שעות סיעוד שבועיות לניצולי שואה התלויים במידה רבה ביותר, או לחלוטין בזולת, וזאת עפ"י הגדרת הגופים הממנים. האפיק ממומן על ידי מדינת ישראל באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה- משרד האוצר וועידת התביעות. ניצולי שואה שיימצאו זכאים יוכלו ליהנות מהטבה זו גם מבלי להגיש בקשה וטפסים. פרטי הזכאים מועברים לקרן ע"י הגורמים המממנים והקרן פונה ביוזמתה לספק הסיעוד של הניצול.

    זכאי לקבלת הסיוע מי שמוכר כניצול שואה על ידי אחד הגופים הרשמיים: הרשות לזכויות ניצולי השואה, ועידת התביעות וה-  B.E.G  (בכפוף לאישור הגורמים המממנים).

    ובנוסף עונה לאחד מהקריטריונים הבאים: 

    1. מוכר ע"י המוסד לביטוח לאומי כזכאי לגמלת סיעוד באמצעות ספקי הסיעוד, והוא ברמות 3 (רק ברמת תלות מזכה 6), 4, 5 ו-6 מלאה (לא מופחתת בשל הכנסות).

    לתשומת לב!  ניצול הבוחר בביטוח הלאומי במסלול של גמלה משולבת – כסף ושירותים "בעין" באמצעות ספקי הסיעוד – יהיה זכאי לקבל מהקרן 9 שעות טיפול בלבד, ולא יוכל להמירן לכסף.

    שירותי הסיעוד ינתנו ע"י ספק הסיעוד הנבחר, וינתנו אך ורק בבית הניצול, עפ"י הנחיית הגורמים המממנים.

    ניצולי שואה שמקבלים מהביטוח הלאומי גמלת מלאה בכסף יקבלו מוועידת התביעות או מהרשות לזכויות ניצולי שואה את תוספת 9 שעות הסיעוד השבועיות כגמלה בכסף ששוויה 1,935 ש"ח בחודש.
    ניצולים שלא עונים על תנאי הזכאות לקבלת תוספת 9 שעות הסיעוד, עשויים לקבל תוספת גמלה בכסף עבור 4.5 או 2 שעות סיעוד שבועיות מוועידת התביעות, או סיוע כספי בסך 1,200 ש"ח לבעלי 5 ו-5.5 נקודות תלות.

    2. זכאי לקצבת שר"מ (שירותים מיוחדים) בהיקף 105% או 175%.

    3. זכאי לשעות "עזרה לזולת" מטעם משרד הביטחון בהיקף של 66 שעות חודשיות ומעלה.

    עזרה סיעודית קצרת מועד לאחר אשפוז: 

    אפיק סיוע זה נועד לניצולי שואה אשר אושפזו באופן בלתי צפוי, ולאחר השחרור מבית החולים יוצאים חזרה לביתם וזאת ללא יכולת לטפל בעצמם. הקרן מעניקה מימון לעד 50 שעות סיעוד לניצול עם שחרורו מבית החולים לתקופה של חודשיים או עד קבלת חוק סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי/ שר"מ/ עזרה לזולת, ובתנאי שההכנסה החודשית של הניצול אינה עולה על 10703.22 ₪ (נכון לינואר 2024) לפי הגדרת הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר – זכאי לגמול מוגדל לפי הכנסה. המטפל מלווה את הניצול ומסייע לו במשך השבועות הראשונים שלאחר השחרור. הסיוע במימון מדינת ישראל באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה – משרד האוצר.

    עזרה זו ניתן לקבל אך ורק על ידי הגשת בקשה באמצעות העובד הסוציאלי של בית החולים, בזמן האשפוז.

    הזכאות לסיוע באפיק זה ניתנת לנפגעי שואה:

    1.  המקבלים קצבה חודשית בשל נרדפותם על ידי הנאצים.
    2. המקבלים מענק שנתי ע"פ סעיף 4 לחוק ההטבות לניצולי השואה או על פי ההחלטה המנהלית של שר האוצר מיום 3.12.2015 .

    טיפול סוציאלי פרטני:

    הרציונאל להקמת המחלקה לטיפול סוציאלי פרטני בקרן הינו יישום הגישה האינטגרטיבית בטיפול, בה ניצול השואה מקבל מאדם אחד מענה כולל, הוליסטי, ואותו אדם אחראי כלפי הניצול, בתיאום ושיתוף פעולה בין אנשי המקצוע השונים המעורבים בטיפול בו. הקרן אימצה את המלצותיה של "ועדת דורנר" ופועלת ליישומן על פי מודל הבנוי על "יציאה לשטח": איתור ניצולי השואה הנזקקים אשר אינם מסוגלים לדאוג למיצוי זכויותיהם ופנייה פעילה אליהם כשהניצול הוא במרכז, ותוך שמירה על שקיפות ויידוע לגבי זכויותיהם. ניידות צוות העובדים של המחלקה בשטח מאפשרת תגובה מיידית בזמן ובמקום הנדרש למתן מענה הולם לצרכי הניצול.המחלקה לטיפול סוציאלי פרטני פועלת בשטח תל-אביב, חיפה והסביבה, באר-שבע, אשדוד-אשקלון וירושלים. המחלקה עובדת בשיתוף פעולה עם מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, שירותי מערך הבריאות ובנותני שירות בקהילה.

    קריטריונים למתן שירות לניצולי השואה במסגרת המחלקה:

    1. ניצולי שואה החסרים מערכת תמיכה בלתי פורמאלית או מערכת זו מצומצמת/בלתי מספקת.
    2. ניצולי שואה שמתקשים בתפקודם בתחומי בעיות שונים (מורכבות צרכים), ויש צורך במתן מגוון שירותים  ובהתערבות של יותר מגורם אחד:

      – במצוקה: כלכלית ו/או נפשית.

      – אינם מסוגלים למצות את זכויותיהם בשל מצבם הרפואי-התפקודי הירוד.

      – ניצולי שואה ללא קורת גג הזקוקים לסידור מיידי של הדיור.

    ליצירת קשר או לדיווח על ניצול שואה אשר זקוק לעזרה ניתן לפנות באמצעות דואר אלקטרוני : info@k-shoa.orgאו דרך מרכז השירות בטלפון רב-קווי: 6090866 – 03

    "כאן ועכשיו – סיוע מיידי":

    סיוע מיידי במימון הוצאות חיוניות.

    הסיוע, בגובה של עד 6,000 שקל, ניתן אחת לשלוש שנים.

    זכאים: מי שהכנסתו החודשית אינה עולה על 10,732 שקל כולל תגמולים ורנטות (נכון לינואר 2024) ולא קיבל סיוע מהקרן בשלוש השנים האחרונות.

    פרויקט חיים בכבוד:

    במסגרת פעולתה של הקרן, ניתן לקבל סיוע עבור ניצולי שואה, בתיקונים שונים בבית עבור הנגשה סיעודית כגון: הנגשה והתאמת חדר המקלחת והשירותים לצרכים סיעודיים, התקנת אביזרי בטיחות במטרה להפוך את הבית לנגיש ובטוח.

    הקריטריונים להגשת בקשה:

    1. הפונה הינו ניצול שואה המוכר ע"י אחד מהגופים הבאים:

      הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר

      ועידת התביעות

      הלישכה לפיצויים אישיים BEG

    2.  ניצולי שואה בעלי הכנסה חודשית, שאינה עולה על 9,903 ₪ (נכון ליוני 2023, לא כולל רנטות ותגמולים בגין רדיפות)

    הגשת הבקשה אינה מהווה התחייבות מצד הקרן למתן הסיוע. הפרויקט ממומן מכספי תרומות ולכן הסיוע ניתן בהתאם יכולותיההתקציביים של הקרן.

    אופן הגשת הבקשה: יש למלא את הטופס הבקשה ולחתום עליו, חובה לצרף מסמכים הבאים: אישור ניצולות,  אישורי הכנסות חודשיות, תדפיס עו"ש מהבנק לשלושה חודשים אחרונים, צילום ת.ז

    "רואים טוב" – משקפי ראייה לניצולי שואה ללא עלות: 

    הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל מעניקה משקפי ראייה לאחר התאמה מקצועית על ידי אופטומטריסט ללא עלות לניצולי שואה. קבלת הסיוע  מותנית בעמידה בהגדרת הניצולות של הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל ובכך שהכנסותיו החודשיות של מגיש הבקשה אינן עולות על 5,500 ש"ח (נכון לינואר 2024, לא כולל רנטות ותגמולים, המשולמים לניצולי השואה בגין נרדפות). יש למלא את טופס הבקשה בעברית ולצרף את המסמכים המפורטים בטופס הבקשה. הגשת הבקשה אינה מבטיחה את קבלת משקפי הראייה. סוג המשקפיים שינתן במידה והבקשה תאושר יהיה זהה לסוג המשקפיים בו הניצול משתמש היום למעט מקרים רפואיים שמצריכים שינוי בסוג.

    טיפולי שיניים:

    התוכנית מעניקה סיוע על מנת שניצולי השואה יצליחו לאכול, לשתות ולחייך מבלי להתבייש. במסגרת התוכנית הקרן מפנה ניצולי שואה לעמותות המעניקות טיפולי שיניים מסובסדים הכוללים טיפולים שוטפים, סתימות, טיפולי שורש, עקירות שיניים שגרתיות, שיניים תותבות ועוד ומסייעת במימון חלקי או מלא של השירות ולחילופין מסייעת באמצעות מתן החזר כספי עבור טיפולי שיניים שביצעו אצל רופאים פרטיים.

    זכאים: מי שהכנסתו החודשית אינה עולה על 10,447 שקל כולל תגמולים ורנטות (נכון לינואר 2024).

    "מחוברים" – מחשבים בבתי ניצולים: 

    הקרן מחברת בין ניצולי שואה המעוניינים ללמוד להשתמש במחשב ובאינטרנט  לבין מתנדבים מטעם הקרן המלמדים אותם כיצד להשתמש במחשב. ניצולים אשר אין בביתם מחשב, יוכלו לבקש מחשב מהקרן שיישאר בביתם יחד עם חיבור לאינטרנט (מותנה בבדיקת קריטריונים מסויימים ובקבלת מתנדב באופן קבוע).

    "חברים לתנועה":

    פרויקט במסגרתו מסייעים מתנדבים לניצולים לשמר את תפקודם הקוגניטיבי והפיזי באמצעות פעילות משותפת.

    זכאים: כל שורד שואה המעוניין בקשר חברתי עם מתנדב ומעוניין לקיים איתו פעילות קוגניטיבית או פיזית.

    לתוכנית מתאימים שורדים בכל רמות התפקוד הפיזי והקוגניטיבי. על המשתתפים להתחייב להשתתף בתכנית ארבעה חודשים לכל הפחות.

    "כל טוב" – סלי מזון:

    תכנית המסייעת מדי חודש לאורך השנה ל-500 ניצולי שואה מעוטי יכולת כלכלית באמצעות הענקת חבילות מזון וכרטיסי קנייה להבטחת תזונה מגוונת ומאוזנת. היקפי הסיוע מורחבים בחגים לניצולי שואה נוספים.

    זכאים: מי שהכנסתו החודשית אינה עולה על 10,447 שקל כולל תגמולים ורנטות (נכון לינואר 2024).

    קו"ל – קו לניצול

    הקרן לרווחת נפגעי השואה מעמידה לרשות ניצולי השואה, בני משפחותיהם, המתנדבים וספקי הסיעוד השונים מוקד טלפוני (במספר 03-6090866), שעוסק בנושאים שונים, כגון: תוספת שעות סיעוד, סיוע קצר מועד, משקפי ראייה, טיפולי שיניים, הנגשה סיעודית, פעילות התנדבותית, תרומות ועוד. מוקד הקרן עונה לפונים, מבצע שיחות חוזרות וכן מבצע שיחות יזומות למוטבי הקרן לעדכון זכאויות במסגרת מיצוי זכויות. המוקד מקפיד שכל פנייה תענה תוך 48 שעות ממועד השארת ההודעה.

    למידע נוסף על הקרן ופעילותה

    (תמונה להמחשה unsplash)
    ניצולי שואה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן