יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קונפליקטים במשפחה בעת טיפול בזקן

    קונפליקטים במשפחה בזמן טיפול הם דבר שיש לטפל בו באופן מיידי ואם אפשר, אף טרם תחילת הטיפול

    עודכן לאחרונה:17/04/22

    טיפול בהורה הזקן מעמיד, לעתים, את המשפחה במצב המחייב התמודדות מול משברים חוזרים. מצב זה עלול להוביל לקונפליקטים שאותם כדאי לפתור במהרה לטובת המשך הטיפול בהורה.

    הסיבות לקונפליקטים בין בני המשפחה המטפלים

    מכיוון שהטיפול מחייב, לעתים, איחוד מחודש של התא המשפחתי, הסיבות לקונפליקטים בין בני המשפחה בזמן זה נובעות פעמים רבות מיחסי העבר ביניהם. הקירבה החדשה עלולה "להחיות" מחדש את מערך הכוחות הישן ובעיות שלא נפתרו בעבר עשויות לצוף ולעלות עכשיו מחדש, כשאליהן מצטרפות בעיות ומחלוקות הקשורות לאופן הטיפול.

    מהם סוגי הקונפליקטים העיקריים?

    • בעיות עבר שחוזרות – הטיפול האינטנסיבי מעלה שוב עימותים בין הורים לילדים ובין האחים לבין עצמם. הורים נוטים להראות חוסר שביעות רצון מבחירותיהם של ילדיהם ומנסים לשמור לעצמם את תפקיד ההורה האחראי, על אף שהם כיום אלה שהופכים תלויים וזקוקים בעצמם לטיפול. גם בין האחים עולים קונפליקטים שקשורים לעבר וליחס שקיבלו מהוריהם– אם אחד האחים נחשב בעבר ל"בן המועדף", הקנאה כלפיו תחזור לפתע, גם אם אין לה כל בסיס וגם אם כל אחד מהאחים שלם עם חייו.
    • מחלוקות על אופן הטיפול ומימונו – "שני יהודים, שלוש דעות" אומר הפתגם וכך גם במקרה של טיפול בבן משפחה– לכל אחד דעה על מה נכון לעשות, איפה מומלץ לטפל ומה הדברים שבן המשפחה יכול לעשות לבדו ללא עזרה. קונפליקטים אלה עשויים להוביל לעימות נוסף, סביב הנושא הכלכלי והתשלומים עבור הטיפול.
    • מחלוקת על חלוקת הטיפול – במידה ובן המשפחה מטופל בבית יש להחליט על חלוקת הטיפול. ברוב המקרים, את מירב הטיפול מבצע בן משפחה אחד – "מטפל עיקרי". לעובדה זו השלכות על עצמאותו של המטפל העיקרי ועל הטיפול במשפחתו שלו ועלול להוביל לנטירת טינה וכעס כלפי האחרים, שלטעמו לא מסייעים מספיק.

    כיצד ניתן להימנע מקונפליקט?

    על מנת להימנע מקונפליקטים כדאי תמיד לחשוב קדימה. מהרגע שמזוהה הצורך בטיפול מומלץ לעשות שני דברים:

    • לנהל שיחה משפחתית על המצב – יש לשתף את כל בני המשפחה ולהפוך אותם לחלק מהטיפול, גם אם הם נמצאים רחוק. לתקשורת בין בני המשפחה חשיבות רבה, מכיוון שהיא מהווה עבור המטפל סביבה תומכת שמסייעת גם בקבלת החלטות חשובות. עם זאת, על בני המשפחה שאינם מטפלים לזכור לא להיות ביקורתיים כלפי המטפל ולהבין את מצבו. לתת ביקורת תמיד קל, אך יש לחשוב האם אתם הייתם נוהגים אחרת, לו אתם הייתם המטפלים.
    • חלוקה של הטיפול – חלוקה שווה של נטל הטיפול יכולה להיות בעייתית מכיוון שלכל אחד מבני המשפחה לוח זמנים אחר וצרכים שונים.  מומלץ לחשוב ביחד מה כל אחד יכול לתת, בין אם זה בטיפול היום-יומי ובין אם זה בטיפול במסמכים או עניינים פיננסים, ובהתאם לכך לחלק את הטיפול.

    איך יוצאים מהקונפליקט?

    • לדבר על זה – כל כך פשוט וכל כך קשה. לעתים, יש נושאים עליהם לא מדברים במשפחה והשהייה המחודשת יחד מעלה אותם. אך, כשלא מדברים על דברים הם נשארים באוויר ומקשים על המשך הטיפול. שיחה כנה עשויה לפתור מצב זה.
    • בקשת עזרה – שיתוף בני המשפחה בחוויות הטיפול, בתחושות, בקשיים, עשויה לעזור להם להבין עם מה המטפל העיקרי מתמודד. בקשת עזרה מבני משפחה נוספים עשויה לעזור בהתמודדות.
    • הצעת עזרה – הצד השני של המטבע. לעתים, "המטפל העיקרי" יסרב לעזוב את המטופל וירצה להמשיך לטפל בכל מחיר. כאן צריכים בני המשפחה הנוספים להציע את עזרתם ולהבהיר לו כי הוא זקוק למנוחה קצרה וכי גם הם יכולים לעזור.
    • סיוע מקצועי – לעתים, פנייה לגורם מקצועי מוסמך יכולה לפתור את הבעיה. האדם מבחוץ רואה את הקונפליקט בצורה אובייקטיבית ומסוגל להציע פתרונות ניטראליים שיספקו את כל בני המשפחה ולסייע בהתארגנות.

    קונפליקטים בתוך המשפחה בזמן טיפול הם דבר שיש לטפל בו באופן מיידי ואם אפשר, אף טרם תחילת הטיפול. פתרון מהיר יביא לסדר ובהירות בטיפול, שיהפוך לנעים יותר וייתן תחושה טובה יותר גם למטופל. לכן, נסו לדבר על הבעיות גם אם זה לא פשוט לפעמים.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן