יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עצות להתמודדות עם קשיים בטיפול בחולי אלצהיימר

    הבנת הסיבות להתנהגותו של חולה אלצהיימר ורכישת כלים להתמודדות תקלנה מאוד על חיי המטפלים

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    מחלת האלצהיימר גורמת להתדרדרות הדרגתית ומתמשכת בתפקודים הקוגניטיביים של האדם החולה, וכתוצאה מכך לפגיעה קשה בהתנהגותו ובתפקודו בחיי היום-יום. המחלה גם גורמת פעמים רבות לתוקפנות, לדיכאון, להזיות, לאי שקט, להפרעות בשינה ולמחשבות שווא, תופעות המקשות על המטפל את השהות עם האדם החולה. הבנת הסיבות להתנהגויות האדם החולה ורכישת כלים להתמודדות איתן, עשויה להקל מאוד על המטפל בו. להלן מספר עצות להתמודדות עם תופעות שאופייניות לחולי אלצהיימר:

    בישול

    אלצהיימר גורם בין השאר לפגיעה בקואורדינציה, בזיכרון. כתוצאה מכך, חולים בראשית המחלה, שעדיין מבשלים בעצמם, עלולים להיות חשופים לסכנות רבות ככוויות ופציעות או לשכוח לכבות את הגז.

    פתרון: יש להפוך את המטבח למקום בטוח– להיעזר באמצעי בטיחות כמו גלאי גז ולהרחיק את כל הכלים החדים. במקרים קשים במיוחד, כדאי לשכנע את האדם החולה להפסיק לבשל לבד.

    נהיגה

    מהירות התגובה של חולה האלצהיימר נפגמת, וכך גם התמצאותו במרחב. כתוצאה מכך, עלול האדם החולה להוות סכנה ממשית לעצמו ולאחרים.

    פתרון: יש לשכנע את האדם החולה להפסיק לנהוג, ובמקרה הצורך להיעזר ברופא המטפל שיסביר לו מדוע הוא חייב לוותר על הנהיגה. בכל מקרה, הרופא המטפל מחויב לדווח למשרד התחבורה על כל חולה דמנטי שיש ברשותו רישיון נהיגה.

    האכלה, רחצה והלבשה

    שלוש הפעולות האלמנטריות הללו הן הבעיות הקשות ביותר בהתמודדות עם אדם חולה אלצהיימר. חולים אלה נוטים להתנגד להתרחץ ולהחליף בגדים, לעתים בגלל ששכחו מדוע הם בכלל צריכים להתקלח, או משום שהם חוששים מהקואורדינציה שכרוכה ברחצה או בהלבשה.

    פתרון: על מנת להתמודד עם בעיית הרחצה, מומלץ להבין מהאדם מה בדיוק מלחיץ אותו ולנסות להפיג את הלחץ על ידי הסברה. חשוב גם ליצור שיגרת רחצה יומית בסביבה נעימה ומוארת. לעתים, שימוש במוזיקה נעימה עוזר. את בעיית ההלבשה ניתן לפתור על ידי כך שהבגדים יהיו נוחים ופשוטים ללבישה, ללא רוכסנים או כפתורים. בבחירת הבגדים אפשר ורצוי לשתף את האדם החולה.

    גם נושא ההאכלה כרוך בבעיות רבות. ראשית, האדם החולה שוכח לעתים לאכול או שוכח שאכל ומבקש ארוחה נוספת. כמו כן, חוש הטעם שלו נפגע וכך גם לגבי תחושת חום וקור בפה. בשלבים מתקדמים של המחלה סובלים החולים מקשיי בליעה וסכנת חנק. התמודדות נכונה עם בעיית ההאכלה היא קביעת שעות ארוחות קבועות. אם לאדם החולה קשה להשתמש בסכין ובמזלג, יש לחתוך עבורו את המזון ולא להעיר לו במקרה והוא אוכל עם הידיים.

    במקרה של בעיות בליעה מומלץ להאכיל את האדם החולה במזונות דייסתיים סמיכים ובמקום שתייה לתת לו ג'לי, שיחליק לתוך הגרון.

    כדאי להתייעץ בנושא עם דיאטנית של קופת חולים, שתדאג להרכיב תפריט מאוזן המותאם למגבלותיו הפיזיות של החולה.

    שליטה בסוגרים

    עם התדרדרות המחלה, עלול האדם החולה לא להיות מסוגל לשלוט במתן שתן וצואה. אי השליטה יכולה לנבוע גם מהקושי להעריך את המרחק לשירותים הקרובים או מקושי בהסרת הבגדים בשירותים.

    פתרון: דאגו שהחולה יגיע לשירותים בזמנים קבועים. כדאי להמעיט בשתייה לפני השינה. מומלץ גם שהאדם החולה ילבש בגדים קלים להסרה. כמו כן, כדאי לסמן את דלת השירותים בצורה ברורה לעין.

    שינה

    השעון הביולוגי של חולי אלצהיימר נפגע ולכן הם נוטים לישון בשעות היום ולהיות ערניים בלילה. בעיה זו עלולה לפגוע באיכות השינה ובסדר היום של כל בני הבית.

    פתרון: חשוב ליצור רגיעה בשעות הערב ולהימנע מפעילויות עם החולה לפני השינה. בנוסף, יש להקפיד על שעות שינה ומנוחה קבועות ולמנוע עד כמה שאפשר מהאדם החולה לישון בשעות היום. במקרה הצורך ניתן לבקש מרופא המשפחה כדורי שינה.

    רכישת כלים להתמודדות נכונה עם השינוי בהתנהגויות האדם החולה וביכולותיו השכליות, עשויות לאפשר למטפלים בו להתמודד עמן בהצלחה לאורך זמן רב.

    הרצאה בנושא: עקרונות לטיפול ותקשורת באנשים עם דמנציה / מיכל הרץ, פסיכולוגית קלינית, עמותת עמדא

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 18.6.2014
    (תמונה להמחשה unsplash)
    אלצהיימר

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן