לוגו דף הבית JDC
לקבלת ייעוץ בחינם – ניתן לצלצל: 1-700-700-204

עצות בנושא תזונה לחולי סוכרת

קשישים רבים נאלצים לשנות את הרגלי התזונה שלהם בעקבות התפרצות מחלת הסוכרת

מאת:  יובל סויברט/ משפחה מטפלת
עודכן לאחרונה ב-14/08/19
א א א
תקציר:תנאי מרכזי לשמירה על איזון מחלת הסוכרת אצל החולה הזקן הוא שמירה על הרגלי תזונה מיוחדים למחלה. מהם אותם כללים בסיסיים?

מחלת הסוכרת עשויה להביא לסיבוכים רבים ומהווה גורם סיכון למחלות לב, מחלות כלי דם, התקפי לב, אירועים מוחיים ונמקים ברגליים שמובילים לעתים לצורך בכריתה. מניעת ההתפתחות של מחלות אלו אצל חולי סוכרת אפשרית באמצעות שמירה על אורח חיים בריא, הכולל הרפיית מתחים, הימנעות מעישון ואלכוהול, הקפדה על דיאטה מתאימה והתמדה בפעילות גופנית. שילוב הגורמים הללו יביא לאיזון הסוכר בדם ולמניעת סיבוכי המחלה.
חשוב מאוד להיות במעקב אצל הרופא, לקחת את התרופות שניתנו בזמן ולבצע בדיקות תקופתיות להערכת רמת הסוכר בדם. מעקב אצל תזונאי מוסמך להתאמת תפריט ספציפי לחולה בהתאם לדרגת המחלה ולממצאי הבדיקות חיוני ותורם רבות לשמירה על איזון הגוף.

סוכרת – קשה להיפטר מהסוכר

בניית תפריט לחולי סוכרת מבוססת על מדד הקרוי אינדקס גליקמי שניתן להיעזר בו בכדי לדרג את המזונות ולהתאים תפריט מאוזן. מדד האינדקס הגליקמי מדרג מזונות עשירים בפחמימות על סקלה של בין 0 ל-100, בהתאם למהירות בה הם מעלים את רמת הגלוקוז בדם. מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך, העוברים עיכול וספיגה אטיים, וגורמים בעקבות אכילתם לעלייה מתונה ואטית ברמות הגלוקוז בדם, ימוקמו בקצה התחתון של הסקלה. בקצה השני של הסקלה ממוקמים מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה, הנעכלים ונספגים במהירות וגורמים לעלייה חדה ומהירה ברמות הגלוקוז בדם בעקבות אכילתם.
המזונות המוגדרים כבעלי אינדקס גליקמי גבוה גורמים עם אכילתם להקפצה מיידית של רמת הסוכר בדם מעל לערכי הנורמה הרצויים וגורמים לגוף להפריש אינסולין כדי להיפטר מהסוכר הרב בדם. סוכר בדם שעלה בבת-אחת, גם יורד בבת-אחת אל מתחת לטווח הנורמה. ירידה שגורמת לתחושת של חולשה, סחרחורות, רעד, הזעה, חיוורון, בלבול וקשיי ריכוז.

סוכרת – תפריט בריא

המזונות בעלי האינדקס הגליקמי הנמוך שמומלצים לחולי הסוכרת הם פירות, פרט לענבים, אבטיח ומלון.
לחולי סוכרת מומלץ לאכול 2 עד 3 מנות פרי ביום. האבטיח, המלון והענבים מכילים סוכר פרוקטוז וצריכה מוגברת שלהם גורמת לתופעה השלילית של הפרשת אינסולין.
כל הירקות פרט לתפוח אדמה מומלצים לסובלים מסוכרת. תפוח האדמה הוא בעל אינדקס גליקמי גבוה ורצוי לצמצם את צריכתו בתפריט.
מבין הדגנים והגרעינים מומלץ לכלול בתפריט דגנים מלאים, לחם מקמח מלא או שיפון, פסטות מדגן מלא, בורגול, אורז מלא, דייסת שיבולת שועל, קרקר שיפון. פרט לפול מומלץ מאוד לאכול קטניות כמו: שעועית, לוביה, מש, במיה, חומוס, עדשים, אפונה ופולי סויה. מומלץ מאוד לצרוך סיבים תזונתיים.

סיבים תזונתיים הם חומרים המצויים במזונות הצמחיים ומערכת העיכול אינה מצליחה לפרק אותם. סיבים אלו קושרים אליהם את הכולסטרול העודף שבדם ואצל סוכרתיים גם גלוקוז עודף ביציאתם מהמעי. ריכוז גבוה שלהם נמצא באגוזים, בגרעינים, בקליפות של פירות וירקות, בקטניות כמו חומוס, פול, עדשים ואפונה, ובדגנים מלאים (לא קלופים) כגון אורז לא מלוטש, שיבולת שועל וחיטה מלאה. הסיבים אחראים למרקם הנוקשה של הקליפות.
בנוסף, הסיבים מעכבים את קצב כניסת המזונות לדם ובכך מפחיתים את הצורך באינסולין. הסיבים מונעים מצבים של קפיצות חדות בריכוז הסוכר בדם והם עוזרים בזירוז חילוף החומרים, תורמים לתחושת שובע ומורידים את רמות השומנים בדם.
הסיבים התזונתיים סופחים אליהם מים ולכן בתזונה עתירת סיבים, חשוב להקפיד על שתיית מים.
לתפריט היומי יש להוסיף גם כמות מתונה של שומן בלתי רווי מהצומח הנמצא בשמן זית בכבישה קרה, טחינה, אבוקדו, זיתים, אגוזים ושקדים לא קלויים ובפשתן.

סוכרת – ארוחות נכונות הן ארוחות קטנות

לא די בצריכה של המזונות המומלצים בעלי האינדקס הגליקמי הנמוך, שכן יש גם חשיבות גדולה לכמות המזון הנאכל. כדי לא לגרום להפרשה מוגברת של אינסולין יש להימנע מאכילת ארוחות גדולות גם כשהמזון מוגדר כבעל אינדקס גליקמי נמוך.
מומלץ לאכול ארוחות קטנות לכל אורך היום, ולהקפיד לא להישאר שעות ארוכות ללא אוכל. גם להקפדה על ארוחות ביניים יש חשיבות ולאכילת משהו קל לפני השינה. כל אלה תורמים לאיזון הסוכר בדם במהלך הלילה. בארוחות הביניים או לפני השינה מומלץ לאכול: קרקר שיפון עם ממרח טחינה או חומוס או שקדיה, יוגורט או פרי.

ממה להימנע במחלת סוכרת?

יש לצמצם את צריכת המלח ולהימנע מצריכת שומן רווי המצוי בבשר אדום, נקניקים, חמאה, מרגרינה, גבינות שמנות, שוקולד, גלידות ועוד. יש להימנע מפחמימות פשוטות ומזוקקות המתאפיינות באינדקס גליקמי גבוה כמו: לחם לבן, פיתה, לחמנייה, בגט, אורז לבן, פתיתי תירס, פריכיות אורז, חיטה תפוחה, סוכר לבן ומוצריו ואלכוהול.

הקפדה על תזונה נבונה ועל הרגלי אכילה נכונים עוזרים למנוע את ההידרדרות של מחלת הסוכרת.

 

 

עוד באותו הנושא:

נבחרת היועצים שלנו

זקוקים למידע נוסף? ייעוץ פרטני
הרשמו כעת לשיחת ייעוץ אחד על אחד
הייעוץ ללא תשלום, כשירות לציבור של עמותת רעות, ואשל ג'וינט ישראל שיחת ייעוץ בחינם הירשמו כעת

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

            Array
(
    [0] => WP_Comment Object
        (
            [comment_ID] => 16607
            [comment_post_ID] => 6529
            [comment_author] => מיכל אברהם,עו"ס
            [comment_author_email] => 
            [comment_author_url] => 
            [comment_author_IP] => 
            [comment_date] => 2010-11-06 23:40:51
            [comment_date_gmt] => 2010-11-06 23:40:51
            [comment_content] => ריבה שלו ותודה לך על תגובתך.
אני מציעה לך לפנות לאגודה לחולי סוכרת בבקשה לתפריטים:
http://www.sukeret.co.il/
בהצלחה
            [comment_karma] => 0
            [comment_approved] => 1
            [comment_agent] => 
            [comment_type] => 
            [comment_parent] => 0
            [user_id] => 0
            [children:protected] => 
            [populated_children:protected] => 
            [post_fields:protected] => Array
                (
                    [0] => post_author
                    [1] => post_date
                    [2] => post_date_gmt
                    [3] => post_content
                    [4] => post_title
                    [5] => post_excerpt
                    [6] => post_status
                    [7] => comment_status
                    [8] => ping_status
                    [9] => post_name
                    [10] => to_ping
                    [11] => pinged
                    [12] => post_modified
                    [13] => post_modified_gmt
                    [14] => post_content_filtered
                    [15] => post_parent
                    [16] => guid
                    [17] => menu_order
                    [18] => post_type
                    [19] => post_mime_type
                    [20] => comment_count
                )

        )

    [1] => WP_Comment Object
        (
            [comment_ID] => 16606
            [comment_post_ID] => 6529
            [comment_author] => אפשטיין ריבה
            [comment_author_email] => 
            [comment_author_url] => 
            [comment_author_IP] => 
            [comment_date] => 2010-11-06 09:40:07
            [comment_date_gmt] => 2010-11-06 09:40:07
            [comment_content] => בעלי בן 82 סובל מאסתמה עקב בשימוש ב פרידנזון הופיע  מחלת סוכרת. רציתי למצוא תפרית יומי  מה לאכול וכמות מותרת
            [comment_karma] => 0
            [comment_approved] => 1
            [comment_agent] => 
            [comment_type] => 
            [comment_parent] => 0
            [user_id] => 0
            [children:protected] => 
            [populated_children:protected] => 
            [post_fields:protected] => Array
                (
                    [0] => post_author
                    [1] => post_date
                    [2] => post_date_gmt
                    [3] => post_content
                    [4] => post_title
                    [5] => post_excerpt
                    [6] => post_status
                    [7] => comment_status
                    [8] => ping_status
                    [9] => post_name
                    [10] => to_ping
                    [11] => pinged
                    [12] => post_modified
                    [13] => post_modified_gmt
                    [14] => post_content_filtered
                    [15] => post_parent
                    [16] => guid
                    [17] => menu_order
                    [18] => post_type
                    [19] => post_mime_type
                    [20] => comment_count
                )

        )

    [2] => WP_Comment Object
        (
            [comment_ID] => 16605
            [comment_post_ID] => 6529
            [comment_author] => יריב
            [comment_author_email] => 
            [comment_author_url] => 
            [comment_author_IP] => 
            [comment_date] => 2009-04-12 17:48:57
            [comment_date_gmt] => 2009-04-12 17:48:57
            [comment_content] => יש חופש לאכול ארוחות מתי שמתחשק ללא תלות בהזרקות
            [comment_karma] => 0
            [comment_approved] => 1
            [comment_agent] => 
            [comment_type] => 
            [comment_parent] => 0
            [user_id] => 0
            [children:protected] => 
            [populated_children:protected] => 
            [post_fields:protected] => Array
                (
                    [0] => post_author
                    [1] => post_date
                    [2] => post_date_gmt
                    [3] => post_content
                    [4] => post_title
                    [5] => post_excerpt
                    [6] => post_status
                    [7] => comment_status
                    [8] => ping_status
                    [9] => post_name
                    [10] => to_ping
                    [11] => pinged
                    [12] => post_modified
                    [13] => post_modified_gmt
                    [14] => post_content_filtered
                    [15] => post_parent
                    [16] => guid
                    [17] => menu_order
                    [18] => post_type
                    [19] => post_mime_type
                    [20] => comment_count
                )

        )

)
        
  1. יריב, 12.4.09

    אני חושב שעם אינסולין לנטוס האיזון הוא טוב והכל הרבה פחות מעיק
    יש חופש לאכול ארוחות מתי שמתחשק ללא תלות בהזרקות

  2. אפשטיין ריבה, 6.11.10

    epshteinr@gmail.com
    בעלי בן 82 סובל מאסתמה עקב בשימוש ב פרידנזון הופיע מחלת סוכרת. רציתי למצוא תפרית יומי מה לאכול וכמות מותרת

להגיב על יריב לבטל