יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    'על המדינה לעשות יותר למען הביטחון הסוציאלי'

    סקר בין-לאומי של ארגון ה-OECD : מחצית מהישראלים חוששים להיות חולים או נכים. 79% סבורים שלא יהיה להם קל לקבל קצבאות

    עודכן לאחרונה:13/08/20

    סקר בין-לאומי על שביעות רצון מהמדיניות החברתית שפרסם ארגון ה-OECD חושף: 80% מהישראלים מצפים מהמדינה לעשות יותר למען הביטחון הסוציאלי שלהם.

    על פי הסקר, בו השתתפה ישראל לראשונה, תושבים רבים במדינות ה-OECD סבורים כי השירותים הציבוריים וקצבאות הביטוח הלאומי אינם מותאמים לצורכיהם ואינם נגישים דיים. יותר ממחציתם סבורים שרמת הקצבאות המשולמות להם אינה תואמת את רמת המסים ודמי הביטוח הגבוהים שהם משלמים, וכ-2/3 סבורים שאחרים מקבלים יותר קצבאות ממה שהם צריכים.

    בסקר, שבוצע בשנת 2018, השתתפו יותר מ-22,000 אנשים בני 70-18 מ-21 מדינות, שנשאלו על דאגותיהם וחששותיהם בכל הנוגע לביטחון הסוציאלי במדינתם ועל האופן בו המדינה בה הם מתגוררים מסייעת להם להתמודד עם סיכונים חברתיים וכלכליים.

    החשש העיקרי: להיות חולה או נכה

    על פי הסקר, החשש העיקרי במדינות ה-OECD הוא להיות חולה או נכה. 54% מהנשאלים ציינו זאת כחשש עיקרי, כאשר בישראל 50% ציינו חשש זה כעיקרי. ביוון ציינו 70% את החשש להיות חולה או נכה כעיקרי ובאיטליה 56%.

    חשש נפוץ נוסף הוא החשש "לא לגמור את החודש", שצוין אצל 47% מהנשאלים במקום השני. בישראל כ-42% ציינו חשש זה כחשש שני.

    הישראלים סבורים שלא יקבלו קצבאות בקלות

    הנגישות לתמיכה ציבורית בעת הצורך היא תנאי מרכזי לביטחון סוציאלי יעיל. כמחצית מהנשאלים (55%) השיבו בשלילה על השאלה "האם אני חושב שאוכל לקבל בקלות קצבאות בעת הצורך?".

    בישראל 79% סברו שלא יקבלו קצבאות בקלות. מדובר בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD.

    דעת הקהל על שוויוניות מערכת המס מהווה אף היא מקור לדאגה, כאשר 58% מהמשיבים העריכו שהם אינם מקבלים באופן הוגן את חלקם בתשלומי הקצבאות בהתחשב בהיקף המסים ודמי הביטוח שהם משלמים. בישראל המצב אף גרוע יותר עם 76% שחשים אי צדק בנושא חלוקת הקצבאות. 66% מהנשאלים בישראל אף סבורים ש'הרבה אנשים מקבלים קצבאות שלא בצדק' (הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 67%).

    רוצים שהממשלה תפעל יותר

    71% מבין הנשאלים היו רוצים שהממשלה במדינתם תפעל יותר כדי להבטיח את הביטחון הכלכלי והחברתי שלהם. בישראל השיעור גבוה יותר ועומד על 80%.

    בשאלת המוכנות לשלם יותר כדי לקבל יותר- 49% מהישראלים (לעומת ממוצע של 38% בכלל מדינות ה-OECD) הביעו נכונות לשלם יותר מסים או דמי ביטוח (עוד 2%) כדי לחזק את מערכת הפנסיה הציבורית.

    ישראל במקום ה-14 (מתוך 36) במדינות ה-OECD בשיעור דמי הביטוח המנוכים מהעובדים

    ברוב המדינות המפותחות, ניכוי דמי הביטוח משכר העובד הוא אחד המקורות למימון מערכת הביטחון הסוציאלי. במדינות אחדות (כגון ישראל, גרמניה, צרפת ויפן) שיעור הניכוי משתנה לפי רמת ההכנסה. לאחרונה, פרסם ה-OECD דוח עדכני על תשלומי החובה (מס הכנסה ודמי ביטוח) המוטלים על העובדים השכירים. הדוח מאפשר להשוות את נטל התשלום על שכירים לפי רמת הכנסתם ב-36 מדינות הארגון.

    על פי הדוח, שיעור דמי הביטוח הממוצע במדינות ה-OECD היה בשנת 2018  9.8% להכנסה ברמת שכר ממוצעת. טווח הניכוי נע בין 0% ל-22%.

    ישראל מדורגת במקום ה-14 מ-36 מדינות הארגון (במקום ה-11 אם לא מביאים בחשבון מדינות שמממנות לתושביהן את מלוא דמי הביטוח) עם דמי ביטוח בשיעור של כ-8% מהשכר.

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן