יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סימני אזהרה לאירוע מוחי

    חולשה או שיתוק בגפיים, חולשה או שיתוק של הפנים ובעיות ראייה, הם בין הסימנים שמעידים על אירוע מוחי קרב

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    אירוע מוחי הוא מצב שקשה לאתר ולמנוע מראש. ניתן לבצע מספר פעולות שונות על מנת להפחית את הסיכויים לחלות ביתר לחץ דם (מאמר העוסק בדרכים ועצות לשמירה על לחץ תקין גם בגיל מבוגר) או בטרשת עורקים, אך, לעולם לא נוכל להיות מוגנים במאת האחוזים. עם זאת, לעתים יכול להתרחש אירוע מוחי קטן ופחות הרסני, שאם נדע לזהות אותו, נוכל להקל על הפגיעה באירוע מוחי גדול או אפילו למנוע הופעתו.

    מהו אירוע מוחי קטן?

    אירוע מוחי קטן, המוכר גם כאירוע מוחי חולף או "מיני" אירוע, הוא אירוע שנמשך זמן קצר, לעתים אפילו מספר דקות, ונגרם כתוצאה מהפרעה זמנית בזרם הדם למוח. לרוב הוא מתרחש במוקד אחד ולא גורם לנכות קבועה, אך, מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי אחד מכל עשרה נפגעי אירוע מוחי חולף נפגע מאוחר יותר מאירוע מוחי גדול, לעתים תוך כמה שבועות ולעתים גם תוך מספר שעות. לכן, חשוב מאוד לשים לב לתסמינים השונים שמופיעים בעקבות האירוע החולף, שכן הם מהווים סימני אזהרה לאירוע מוחי גדול יותר.

    סימני אזהרה לאירוע מוחי

    האירוע המוחי פוגע בתאי מוח שמשפיעים על פעולות יום-יומיות ושגרתיות. סימני האזהרה לפגיעה הם שינוי לרעה בפעולות האלה, שיגרום להפרעות פיזיות או נפשיות לזמן קצר.

    • חולשה/ שיתוק בגפיים- סימן האזהרה הנפוץ ביותר. לרוב מדובר בחולשה או שיתוק זמניים שפוגעים בהליכה נכונה ובשיווי המשקל. ההרגשה במקרים אלה תהיה או חוסר תחושה מוחלט באחת הגפיים או הרגשה של עקצוצים כמו במקרה של איבר ש"נרדם".
    • חולשה/ שיתוק של הפנים-  סימן אזהרה נפוץ גם כן. גם סימן זה קל יחסית לזהות, שכן הוא יגרום להפרעה בדיבור ועיוות של שרירי הפנים.
    • בעיות ראייה- האירוע המוחי עלול להשפיע על הראייה ובד"כ יפגע בעין אחת. טשטוש או ערפול ראייה מצד אחד וראייה כפולה מצד אחר הם תסמינים נפוצים, כמו גם הרגשה שחפצים נעלמים לפתע. הנפגע עלול למצוא עצמו נתקע באנשים ובחפצים שבדרכו.
    • שינוי בהתנהגות וברגשות- האירוע שמשפיע על כל יכולותיו הפיזיות של הנפגע ישפיע ללא ספק גם על הרגשתו. לכן, גם אם ירגיש רק כאבי ראש ולא נוכל לראות שינוי בהליכתו או דיבורו, נצטרך להבחין האם יש שינוי בהתנהגותו של הנפגע- עלינו לשים לב במיוחד להתנהגות לחוצה או כעוסה וכן לפרצי בכי או צחוק שמגיעים ללא סיבה נראית לעין.

    מה לעשות במידה והבחנו בסימני האזהרה?

    במידה והבחנו ולו באחד מסימני האזהרה, עלינו להגיע כמה שיותר מהר לבית החולים. דבר זה עשוי למזער את הנזק, שכן בבית החולים ידעו לזהות מיד את הגורם לאירוע וידעו לאבחן את הגורם לפגיעה ולטפל בו.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 5.3.2014

    (תמונה להמחשה)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן