יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סוגי אשפוז כרוני בישראל – מורה נבוכים

    מי זכאי לשיקום באשפוז ומה ההבדל בין סיעודי מורכב לסיעודי?

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    אינדקס דיור מוגן ובתי אבות בקשה לקוד בקשה לקוד אשפוז במחלקות סיעוד מורכב המדריך לביטוח סיעודי השתתפות במימון מימון השוואה סיעוד מורכב

     

    טבלה בנושא אפשרויות לסידור מוסדי עצמאי. אדם עצמאי בתפקוד יומיומי סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או ביתא בות מקורות מימון: מימון פרטי תשוש: אדם הזקוק לעזרה חלקית בפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הרווחה על פי טופס תפקודי סוג מוסד מתאים למצב: דיור מוגן או בית אבות מקורות מטמון: מימון פרטי או משרד הרווחה מועמד לשיקום: אדם שמצבו התפקודי הורע וקיימת לגביו הערכה שלאחר טיפול, שיקום והחלמה, יחזור במידה רבה למצבו התפקודי הקודם מי מגדיר את המצב התפקודי: צוות רפואי מטפל ואחות בקרה מטעם קופת חולים סוג מוסד מתאים למצב: מחלקה שיקומית בבית החולים מקורות מטמון: קופת חולים סיעודי: אדם הזקוק לעזרה מלאה ברוב או בכל הפעולות היומיומיות כמו אכילה, לבוש מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה סיעודית מקורות מטמון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים תשוש: אדם שאינו מוגבל באופן פיזי אך סובל מירידה בזיכרון, בשיפוט ובהתמצאות במידה כזו שהוא מסכן את עצמו. אדם הזקוק לעזרה מלאה בכל משימות היומיום ולהשגחה בגלל מצבו הקוגנטיבי מי מגדיר את המצב התפקודי: משרד הבריאות על פי טופס תפקודי סוג מוסד מתאים למצב: בית אבות מחלקה לתשושי נפש מקורות מטמון: השתתפות במימון על ידי משרד הבריאות או ביטוחים סיעודיים

    עצמאי

    בגיל הזיקנה עומדת בפני האדם האפשרות לעבור להתגורר בדיור מוגן. דיור מוגן זו מסגרת תומכת למגורים לקשישים עצמאיים המשחררת אותם מהצורך לדאוג לאחזקת ביתם ולניהול משק הבית ומאפשרת להם ליהנות מתחושת ביטחון, מתרבות פנאי עשירה, ומחיי קהילה עשירים. הדיור המוגן הוא מסגרת פרטית שאינה מסובסדת על ידי גורם ממשלתי.

    תשוש

    זקנים תשושים, הם זקנים הזקוקים לעזרה חלקית במשימות התפקוד היום-יומיות (הלבשה, רחצה, אכילה, הליכה). קיימים בתי אבות ובהם מחלקות לתשושים. מימון מגורים בבית אבות נעשה באופן פרטי על ידי הזקן. במקרים בהם קיימת מצוקה כלכלית של הזקן, ניתן לפנות למשרד הרווחה בבקשה לסיוע במימון הסידור המוסדי. זכאותו של הפונה בבקשה לסיוע במימון בית אבות תיבדק, כאשר מעבר להכנסותיו ולהכנסות בת/ בן זוג אם יש, יילקחו בחשבון גם הכנסות ילדיהם. השתתפות המשפחה נקבעת בהתאם למצבם הכלכלי. הפנייה נעשית באמצעות עובדת סוציאלית בשירותי הרווחה המקומיים.

    סיעודי עם פוטנציאל שיקומי

    אדם שעקב פגיעה, מחלה או אשפוז ממושך חלה ירידה משמעותית, אך זמנית, בתפקודו (לפי התרשמות הרופאים) זכאי לשיקום באשפוז, בתנאי שהרופא הממליץ מתרשם שקיים פוטנציאל לשיקום משמעותי.
    השיקום באשפוז הוא באחריות ובמימון קופות החולים. קופות החולים מפנות את המבוטחים למחלקות שיקום במרכזים עמם הן מצויות בהסדר. ההפניה נעשית בדרך כלל על ידי אחות בקרית שנמצאת בבית החולים מטעם קופת החולים.

    סיעודי

    משרד הבריאות מגדיר אדם סיעודי כ"קשיש הסובל מירידה קשה וקבועה בניידות, בתפקודי היום-יום הבסיסיים ובמצב הבריאות, כתוצאה ממחלה כרונית או מליקוי קבוע, ואשר זקוק לטיפול ומעקב במסגרת אשפוז רפואית סיעודית לתקופה ממושכת".
    אדם שמצבו התפקודי מתאים למתואר להלן, יכול לפנות למשרד הבריאות בבקשה לקבלת "קוד"- סיוע במימון האשפוז בבית אבות במחלקה לסיעודיים. השתתפות משרד הבריאות מותנית ב:
    א. עמידה בקריטריונים הבריאותיים והתפקודיים.
    ב. מבחן הכנסות של הזקן ומשפחתו.

    תשוש נפש

    תשוש נפש מוגדר על ידי משרד הבריאות כך: "קשיש המסוגל להתהלך, אולם סובל מירידה משמעותית וקבועה בתפקודי המוח (מצב הקרוי ירידה קוגניטיבית, שיטיון או דמנציה), אשר מתבטאת בירידה בזיכרון, בהתמצאות, בשיפוט וכו', במידה כזו שהוא זקוק לעזרה מלאה בפעילויות היום-יום לרבות הלבשה, רחצה, אכילה, שימוש בשירותים, הכוונה בניידות והשגחה על בטיחותו בכל שעות היממה".
    מחלקות לתשושי נפש הן מחלקות בבתי אבות המיועדות לתשושי נפש. מחלקות אלו סגורות והכניסה והיציאה בהן היא באמצעות אינטרקום על מנת למנוע שוטטות של הדיירים. במחלקות אלו ההשגחה מוגברת והטיפול מותאם לצרכים הייחודיים של אוכלוסיה זו.
    משרד הבריאות משתתף במימון האישפוז ("קוד") במחלקות לתשושי נפש בהתאם לקריטריונים התפקודיים המפורטים לעיל, ולמבחן הכנסות של הזקן ומשפחתו.

    מי מגדיר את המצב התפקודי?

    הסמכות להגדרת מצבו התפקודי של האדם כ"סיעודי" או כ"תשוש נפש" לשם אשפוז ממושך במוסד היא של הגריאטר המחוזי מטעם משרד הבריאות.

    סיעודי מורכב

    אדם המוגדר כסיעודי מורכב, על פי הגדרת משרד הבריאות הוא- "קשיש עם מוגבלות תפקודית קשה ועם מורכבות רפואית (דהיינו בעיות רפואיות, פעילות ו/ או מצב רפואי שאינו יציב, כגון: פצע לחץ עמוק, בעיות נשימתיות קשות ללא צורך בהנשמה חודרנית באמצעות טרכיאוסטומיה (פיום הקנה), צורך בטיפול תוך-ורידי מתמשך, מחלה במצב סופני וכדומה)".
    חולה המוגדר "סיעודי מורכב" זקוק לאשפוז רק במחלקות המיועדות לסיעודי מורכב, המתאימות למצבו. קופות החולים הן האחראיות לאשפוז ולמימון האשפוז אך ישנה השתתפות עצמית של החולה (במקרים מסוימים ניתן לבקש הנחה).

    חולים הזקוקים להנשמה ממושכת/ כרונית

    הנשמה ממושכת היא "מצב של חולה שנקבע כי הוא נזקק להנשמה לאורך זמן, והוא מונשם דרך טרכיאוסטומיה (פיום הקנה), לאחר שהייה של לפחות חודש בבית חולים כללי,  ולאחר שנעשו לפחות 3 ניסיונות לגמילה מההנשמה, שלא צלחו" (על פי משרד הבריאות).

    במקרה כזה האדם יופנה למחלקות ל"הנשמה ממושכת" בבתי חולים גריאטריים ברישוי ובפיקוח משרד הבריאות. האשפוז במחלקה להנשמה ממושכת הוא במימון קופת החולים ללא השתתפות עצמית.

    קיימת גם מסגרת של הוספיס המיועדת לאנשים החולים במחלות חשוכות מרפא. המסגרת מיועדת למנוע ולהקל על הסבל של החולים ובני משפחותיהם, לשפר את איכות חייהם בהתמודדות עם המחלה. בהוספיס צוות רב מקצועי הכולל- רופא, אחות, עובדים סוציאלים, פסיכולוג. להוספיס מגיעים בהפניי של רופא מטפל, ללא השתתפות עצמית.

    ידע מוקדם על ההבדלים בין הסטטוסים ואפשרויות האשפוז השונות ודרכי המימון שלהם יכול להועיל למשפחה המטפלת בעת הצורך בקבלת ההחלטה .

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 21.1.2015

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן