יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    נופשון להורים במצב סיעודי

    הנופשונים מאפשרים לזקן ולמשפחתו מרחב נשימה וזמן להתארגנות

    עודכן לאחרונה:05/06/23

    אנשים בגיל הזיקנה, שהוגדרו על ידי הביטוח הלאומי כחולים במצב סיעודי, זכאים לנופשון. הנופשון הוא מסגרת שנועדה לתת מענה זמני לצורכי קשיש הזקוק לטיפול אישי בעקבות חולי או בשל ירידה בתפקוד היום-יומי או במקרה של חוסר יכולת זמנית של בני המשפחה לטפל בהורה הסיעודי.

    קהל היעד של הנופשון

    מטרת הנופשון היא לאפשר לאדם המזדקן מקום שהייה בו הוא יזכה לטיפול של מספר שבועות. בנוסף, שהות הזקן בנופשון מאפשרת למשפחה המטפלת בהורה פסק זמן להתארגנות מחדש ולמנוחה לפני חזרת ההורה לביתו והמשך הטיפול בו. במקרה שההורה מטופל על ידי עובד זר ניתן לממש את הנופשון בזמן החופשה של העובד הסיעודי.
    מטרה נוספת של הנופשון היא להוות מסגרת מעבר עבור הורים בגיל הזיקנה שדרושה להם מסגרת שירות ביניים לאחר אשפוז בבית החולים ולפני החזרה לביתם/ המעבר לבית האבות. הנופשונים פרוסים באזורים שונים של הארץ וניתן לשהות בנופשון עד חודש ימים, בהתאם להמלצות הרופא המטפל וועדת הקבלה.

    קיימים סוגים נוספים של נופשונים ומסגרות החלמה לקשישים.

    הזמנת הנופשון

    המקרים בהם אפשר להזמין להורה נופשון הם: לאחר אשפוז או בעקבות מחלה אקוטית או משבר.
    הנופשון הוא שירות שמסופק על ידי משרד הרווחה והוא כרוך בהשתתפות עצמית בתשלום. גובה ההשתתפות בתשלום הנופשון נקבע על פי מבחני הכנסה. במידה ואושרה בקשת המשפחה המטפלת לנופשון להורה, יש לפנות לאגף הרווחה במקום המגורים של ההורה הסיעודי במטרה לבדוק את תנאי הזכאות של ההורה על פי הכנסותיו. בהתאם לתנאים אלו יקבע גובה ההשתתפות העצמית בתשלום הנופשון.
    במסגרת הנופשון מקבל ההורה המזדקן את כל התנאים להם הוא זקוק במסגרת אשפוז סיעודי, כמו: אספקת חיתולים חד פעמיים, פיזיותרפיה, עובדת סוציאלית, סיוע ברחצה, האכלה ושירותים חברתיים ותרבותיים.
    בנופשון ההורה נמצא בהשגחה רפואית מלאה ובמקרה של החמרה במצבו הוא יופנה לייעוץ או לאשפוז כפי הנדרש. חשוב לציין שבמקרה כזה הטיפול נעשה על חשבון קופת החולים אליה משתייך ההורה. כמו כן, ייתכן שעלויות נוספות של הטיפול יהיו בהשתתפות עצמית ויחולו על המשפחה.

    הקבלה לנופשון – התהליך ותנאי הקבלה

    משפחות המטפלות בהורה במצב סיעודי ומעוניינות לממש את האפשרות של מעבר ההורה לתקופה של מספר שבועות לנופשון יכולים לפנות ללשכות הרווחה במקום המגורים או ליחידה למחלות ממושכות בלשכת הבריאות.
    בכדי לממש את הנופשון יש להעביר לגורם המטפל בבקשה מידע על המצב הבריאותי של ההורה במצב הסיעודי, מידע על אבחנות ובעיות שמהן הוא סובל ומידע על הטיפול התרופתי שהוא מקבל. בנוסף, יש למלא דו"ח סוציאלי שבו יתוארו הסיבות לצורך בנופשון. בטופס זה תתבקש המשפחה המטפלת לתאר את הטיפול אותו מקבל ההורה הסיעודי בביתו. בנוסף, תתבקש המשפחה המטפלת להחליט על אדם שילווה ויהיה אחראי על הקליטה בנופשון ואחראי לשחרור בתום הנופשון. המשפחה המטפלת תתבקש לציין בטפסים מהי ההיערכות לקראת חזרתו של ההורה לבית, בתום תקופת הנופשון. אישור הבקשה לנופשון יימסר לעו"ס המטפל כשבועיים לאחר הגשת הבקשה והוא יעביר את התשובה למשפחה. במידה ואושרה הבקשה לנופשון, יש להסדיר מראש את התשלום.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן