יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מתחים ולחצים אצל בני משפחה המטפלים בהורים זקנים

    ישנן דרכים להקל על מטפלים עיקריים (caregivers) כך שהמתח והלחץ לא ישתלטו על תפקודם

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    למה מתח ולחץ?

    מחלה, מצב חולי כרוני או התדרדרות בריאותית אצל הורה זקן יכולים להתרחש ללא התרעה מוקדמת וללא הכנה מוקדמת של בני המשפחה. אירועים אלה מעוררים רגשות, מחשבות ובלבול רב הן בחיי הזקן שחלה והן בתוך משפחתו שחבריה הופכים למטפליו. הטיפול בהורים הוא זכות, אך, משימות הטיפול מציבות בפני בני המשפחה התמודדות מורכבת, תובענית, ארוכת טווח ובעיקר לא מוכרת. המציאות החדשה חושפת את בני המשפחה ללחצים פיזיים, רגשיים, חברתיים וכלכליים שעלולה להיות להם השפעה שלילית על איכות חייהם ועל בריאותם הגופנית והנפשית של בני המשפחה.

    מה ניתן לעשות?

    כדי שהמתח והלחץ לא ישתלטו על תפקודנו כמטפלים עיקריים (caregivers) וכדי שניתן יהיה לעזור להורה, יש מספר דרכים שיכולות להקל על הטיפול. צריך לעשות הערכת מצב עם כמה שיותר מבני המשפחה, כולל ההורה, ולבדוק מהם המשאבים (נפשיים, כלכליים, חברתיים) שעומדים לרשותנו ומהם מקורות המידע שאפשר להשתמש בהם.

    מקורות מידע פורמאליים

    • קופת חולים- קבלת מידע מפורט ומדויק מרופא המשפחה של ההורה, מרופא מקצועי שבדק את יקירכם, דו"ח רפואי מפורט וברור מבית החולים אם היה אשפוז והנחיות ברורות למעקב והמשך טיפול, במידת הצורך.
    • הלשכות לשירותים חברתיים (רווחה)– מערכת הרווחה מנחה את המשפחה בסבך הבירוקרטיה ועוזרת בפניות לגופים שונים אם יש צורך בכך. אל תהססו לגשת למחלקת הרווחה במקום מגורי ההורה כדי לקבל מידע על זכויות ושירותים ברמה המקומית, להתייעץ ולקבל חוות דעת מקצועית אם יש צורך בשרות ובטיפול נוסף בבית ההורה. בנוסף, ניתן לבדוק אפשרות להצטרף לקבוצות תמיכה למטפלים עיקריים (caregivers).
    • עמותות– כשידועה מחלת ההורה, ניתן לפנות לעמותה שמתמחה באותה מחלה ולהיעזר בייעוץ מקצועי מקיף שהעמותה מגישה וגם להשתתף בקבוצות תמיכה עם משפחות אחרות. ניסיון של אחרים יכול לחזק לעודד ולכוון.
    • ניתן להיעזר גם במרכז "דעת"- המופעל על ידי "יד שרה". מדובר במרכז מידע רפואי. המרכז פועל מתוך אמונה שלכל חולה יש זכות לקבל את כל המידע העדכני על מחלתו, אפשרויות טיפול ואז לבחור בתיאום עם הרופא המטפל את הטיפול המתאים עבורו. צוות המרכז מורכב מאנשי מקצוע מתנדבים מתחום הרפואה, המדע, המידענות. באמצעות המרכז ניתן לקבל מידע מקיף, עדכני ואמין על המחלה, טיפולים אפשריים, תופעות לוואי של תרופות, טיפולים חדשניים. המידע ניתן בחינם. לפרטים ניתן לפנות למרכז "דעת", בטלפונים- 03-9543349/ 02-6444500/*6444, או במייל- daatri@yadsarah.org.il.
    • אינטרנט – אמנם הוא אינו מקור מידע פורמלי, אולם הוא מקור מידע רחב מקיף נוח וזמין לשימוש. וכן, "לימוד" אודות המחלה מעשיר את הידע אודותיה ועוזר לשאול את אנשי המקצוע שאלות יותר מדויקות.

    מקורות מידע בלתי-פורמאליים

    • ההורה – ההורה יכול לקבל החלטות ולנהל את חייו באופן עצמאי. גם אם מצבו הגופני ירוד ומוגבל ביותר, אך מצבו הנפשי והשכלי תקין, יש להתייעץ איתו ולשתף אותו בהחלטות. הוא זכאי להחליט על סוג הטיפול או העזרה שהוא יקבל. אל תנהגו בפטרונות כלפי הוריכם, תנו להם להחליט יחד אתכם וכך הם ירגישו שהם שולטים בחייהם ואתם תוכלו "להוריד" מתחושת עומס האחריות שלכם.
    • המשפחה – על-פי המשאבים שעומדים לרשות המשפחה (נפשיים, כלכליים, חברתיים) כדאי לבדוק כיצד ניתן להתחלק בעומס ובקשיים האובייקטיביים שבהם אתם נתקלים. ככל שמתחלקים בתפקידים השונים כך יש סיכוי שתחושות הלחץ והמתח יפחתו כי יש שותפים ל"מסע" החדש.

    וכן, סבלנות! כשאנחנו סבלניים ומקשיבים, ניתן להגיע להחלטות משותפות, מפוקחות ואחראיות.

    פורסם: 30.7.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)
    חרדה פחד

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן