יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מצוקות רגשיות אצל חולי המודיאליזה קשישים

    לחולים המקבלים טיפול בהמודיאליזה יש צורך לפתח שליטה במצבים שונים כאשר הסיטואציות לא תמיד ניתנות לשליטה

    עודכן לאחרונה:01/08/22

    חולי המודיאליזה קשישים מהווים קבוצה ההולכת וגדלה עקב התפתחות הרפואה, הטכנולוגיה הרפואית והעלייה בתוחלת החיים. רוב החולים הם בגיל מתקדם ומתמודדים עם משברי הזיקנה בנוסף להתמודדות עם המחלה עצמה. בבואנו לטפל בחולה ולתמוך בו עלינו להבין את האתגרים היום-יומיים העומדים בפני החולים במחלה קשה זו. להלן מספר ציטוטים של חולי המודיאליזה קשישים כפי בוטאו בשיחות אשר נערכו עימם:

    "בשבילי התהפך העולם".

    " זה כמו לקחת ציפור ולהוריד לה את הכנפיים".

    "אני מרגיש כמו אפס".

    פעם הייתי נמר יכולתי לעשות הכל עבדתי קשה".

    מציטוטים אלו ניתן להבין כי מעבר לבעיות הפיזיולוגיות הכרוכות במחלה, מתמודדים החולים גם עם השלכותיה הנפשיות. הסבל הגדול הנובע מאופי המחלה, הטיפולים המייגעים והסיבוכים האופייניים מובילים לתגובות רגשיות הנובעות ממצב הדחק בו הם נמצאים. המצוקה הנפשית באה לעתים לידי ביטוי בצורה של דיכאון, חרדה ותופעות קליניות נוספות.

    ההתמודדות היום-יומית של חולי המודיאליזה:

    הקושי להתמודד עם המחלה קשור להגבלות שהיא מטילה על הפעילות היום-יומית ולמשטר הרפואי המתחייב ממנה. על החולים להתמודד עם מגבלות נוקשות של דיאטה, הגבלה קשה של שתיית נוזלים, הפרעות בתפקוד המיני, תרופות רבות אשר עליהם לקחת, איבוד תיאבון ואנרגיה. על אלו יש להוסיף את התלות המלאה במכשור לצורך הישרדות, הצורך להישאר ליד יחידת דיאליזה, זמן הטיפול הדורש מהמטופל להתחבר למכונה 3 פעמים בשבוע כל פעם לארבע עד חמש שעות, מגבלות הניידות ליחידות הדיאליזה. בנוסף, דפוסי השינה משתנים (קושי להירדם או יקיצה מוקדמת), ההתנהגות המינית נפגעת, חלה ירידה בכושר הגופני שמביאה לצמצום הפעילות התעסוקתית ופעילויות הפנאי האקטיביות. לעתים אף מופיעים מתחים בתוך המשפחה שתוצאתם היא צמצום ברשת החברתית העומדת לרשות החולה.

    ההשלכות הנפשיות של המחלה והטיפול

    התמודדות היום-יומית הקשה עלולה לערער את העצמאות והשליטה העצמית של הפרט וכן את אמונתו ביכולותיו ובכוחותיו להתמודד עם המחלה. התוצאה היא עלייה בתחושת הדיכאון שהינה סימפטום בולט אצל חולים אלו המהווה גורם עיקרי לעלייה באשפוז של אותם חולים.

    לחולים המקבלים טיפול בהמודיאליזה יש צורך לפתח שליטה במצבים שונים כאשר הסיטואציות לא תמיד ניתנות לשליטה. לעתים ניתן לראות כיצד חולים אלו אינם מגיעים באופן סדיר לטיפול, אינם לוקחים טיפול תרופתי כנדרש ואינם מקפידים על הגבלות הדיאטה המזון של והשתייה הקפדניות, כאשר כל אלו גורמים לסיבוכים פיזיולוגיים במצבם.

    כיצד נוכל לעזור לחולים במחלה?

    יש להבין כי האדם המתמודד עם מחלה זו מתמודד עם איום מתמשך עם המוות.

    עם זאת חשוב להדגיש שחולים אלו עדיין מהווים חלק מהמשפחה שלהם, חלקם עובדים, מתפקדים ונהנים מיחסי משפחה מלאים. מרביתם מתפקדים גם כסבים וסבתות, בעלים ובנות זוג, והורים לילדים למרות המגבלות. ישנה חשיבות רבה ללוות את הטיפול בקשישים במתן תמיכה נפשית לחולה ולבני המשפחה המטפלים על מנת לעודד את יכולתם לעמוד במשימות הנדרשות בשעת הטיפול. ככל שנספק עזרה נפשית, פיזית ותמיכה בחיי היום-יום, נוכל לאפשר לחולים סיכוי להתמודדות חיובית ויעילה יותר אשר תיתן את השפעתה על מצבם הפיזי והנפשי.

    מחקר אשר נערך בקרב חולי המודיאליזה קשישים ובדק תמיכה נפשית בהם הראה שקיימת מגמה של שיפור במדדים הרפואיים עקב התמיכה הנפשית (מילר, 2007). התמיכה יכולה להתבטא הן בצד הנפשי והן בצד הפיזי, קיום שיחות מרובות על הקשיים, הבנת הבעיות, הבנת הקשיים, הבנת הפחד והחרדה אשר הם חווים, הבנת הסבל הפיזי. חולים אלו נאלצים להתמודד עם הגבלות נוקשות מאוד של משטר דיאטה, מאזן נוזלים, לקיחת תרופות מרובות, חוסר יכולת לנוע למקומות שונים עקב הצורך להיות צמודים ליחידת הדיאליזה, עייפות ותשישות גופנית לאחר כל טיפול. כל אלו הם גורמים עליהם יש לתת את הדעת. חשוב להיעזר במידת האפשר בגורמים מקצועיים כגון עובדים סוציאליים, צוות סיעודי המתמחה בנושא ורופאים המסוגלים לתרום מניסיונם ולשפר על ידי כך את העזרה שנוכל לאפשר לאותם חולים.

    חשוב לזכור גם כי קיימת אפשרות סבירה לריפוי (Healing) כאשר ריפוי מוגדר כהחזרת תחושת השלמות העצמית המאוימת על ידי שינויים עליהם אין לחולה שליטה וכולל סיפוק תחושת הביטחון, הפיכת הסבל לבטוח ויצירת סביבה בטוחה עם איכות חיים סבירה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 26.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן