יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מעקב אחר הטיפול בבית האבות

    קיימת חשיבות רבה למעקב המשפחה אחר הטיפול בבית האבות

    עודכן לאחרונה:01/08/23

     ישנם מצבים בהם המגורים בבית אינם אפשריים בשל נסיבות שונות (כלכליות, משפחתיות, תנאי מחייה), או בשל מצבו הרפואי של האדם, ואף עשויים לפגוע באיכות חייו של בן המשפחה הסיעודי. במצבים אלה, האפשרות העומדת בפני ההורה היא לעבור למסגרת של בית אבות. חשוב כי ההורה יהיה שותף מלא בתהליך הבחירה (תלוי כמובן במצב הקוגניטיבי והאם הוא מאפשר זאת). בסופו של התהליך אנחנו מקווים להגיע לבחירה הטובה ביותר. אך, לעתים, על אף הרושם שעושה עלינו המוסד, לא נוכל לדעת לבטח האם הורינו זוכים לטיפול ולתנאים שהובטחו להם. לשם כך עלינו לפקוח עיניים, לגלות ערנות ולדאוג לעקוב בעצמנו אחר מצבם של הורינו בבית האבות.

    מהו תפקיד המשפחה כאשר ההורה מאושפז בבית אבות?

    בנוסף לביקורים הקבועים, ישנה חשיבות גדולה להימצאותם התכופה של בני המשפחה בבית האבות, כולל ביקורי פתע. כידוע, בשנים האחרונות עולה מספר הדיווחים על התעללות בקשישים וטיפול לקוי בהם בתוך המוסדות. הימצאות תכופה של בני המשפחה מעבירה מסר לצוות העובדים כי אתם "פוקחים עין" עליהם וערים גם לשינוי הקטן ביותר שעלול לחול אצל הוריכם.

    כיצד ניתן לעקוב אחר הטיפול בבית האבות?

    על מנת לוודא שהוריכם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר ואינם סובלים מהזנחה, מומלץ, כאמור, לבקר בתכיפות ובשעות שונות ולעקוב אחר מספר סימנים שיכולים להעיד על מצבם ומכאן- על טיב הטיפול.

    • לבוש והופעה חיצונית– שימו לב לבגדים של הוריכם, האם הם נקיים? האם הם דואגים להחליפם? לבוש מלוכלך הוא סימן בולט להזנחה. בנוסף, ישנם מבוגרים שזקוקים לחיתולים. נסו לעקוב אחר תדירות החלפתם.
    • מעקב רפואי–  דיווחים רבים סבים סביב מקרים בהם הקשישים ספגו מכה או נפילה ולא זכו לטיפול ראוי. במקרים אלה נשארים על הגוף סימני החבלה שניתנים לזיהוי. בנוסף, עקבו אחר הבדיקות השונות שנעשות להורה, ובקשו לראות את תוצאותיהן. זכרו שגם בזמן השהייה בבית אבות ההורה עדיין נמצא באחריות קופת החולים וזכותכם לבקש חוות דעת נוספת מרופא המשפחה.
    • מעקב אחר תרופות– יש לבדוק כי התרופות שנוטל ההורה אכן עוזרות לו ולא גורמות חלילה לתופעות לוואי שונות. כמו כן יש לשים לב להתנהגות ההורה. לעתים, מצבים של עייפות או בלבול נגרמים בשל מינון גבוה של תרופות הרגעה ושינה.
    • יחס הצוות המטפל– נסו לפתח תקשורת אדיבה ומנומסת עם הצוות המטפל. זכרו כי הצוות עובד בעבודה שוחקת ומתמודד עם קשיים רבים. אנשי הצוות הם "המשפחה המורחבת" של בני המשפחה הדיירים בבית האבות, והם הופכים להיות האנשים המשמעותיים ביותר עבור הדיירים. יחד עם זאת, חשוב לגלות ערנות למקרה של יחס לא הולם של הצוות כלפי הדיירים. בזמן ביקורכם, נסו לשים לב לאופן בו מתייחס הצוות לקשישים אחרים- האם הם מורדים מהמיטה? האם פונים אליהם בצורה מכובדת או שמא מתייחסים אליהם בזלזול ומתעלמים מהם?
    • מעקב אחר מצב רוחו של ההורה– יש לשים לב לשינוים במצב הרוח של ההורה ולהתנהגותו. עצבנות, עייפות, חשד באחרים הם רגשות שחוזרים במקרים של הזנחה בבתי אבות. הקשיבו להוריכם ברצינות ואל תבטלו את תלונותיהם. נסו להבין מה הבעיה וחשבו כיצד תוכלו לפתור אותה בסיוע הצוות הרפואי.

    מה לעשות במקרה שגיליתי הזנחה בטיפול?

    במקרה וגיליתם תופעות הזנחה או זלזול נסו קודם כל לפתור את הבעיה בתוך המוסד. קבעו עם העובד הסוציאלי של המקום או עם המנהל. אם תרגישו שהמצב עדיין לא נפתר לשביעות רצונכם, זכותכם (ואף חובתכם) לפנות למשרד הבריאות ומשרד הרווחה, שיכולים להתערב בנעשה במוסד ובמקרים קיצוניים אף לדאוג לסגירתם של מקומות שמואשמים בהזנחה. בשל כך, מומלץ גם לבחור במוסד שנמצא תחת פיקוח של משרדים אלה.

    מידע נוסף בנושא  למי צריך לפנות במקרה של חשד להתעללות והזנחה בזקנים

    פורסם: 3.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן