יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מעורבות ההורה הסיעודי בחיי המשפחה

    דאגה למעורבות ההורה הסיעודי בחיי המשפחה תיתן לו את ההרגשה שהוא עדיין חלק מהתא המשפחתי

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    כולנו רוצים לקיים את מצוות "כבד את אביך ואת אמך" ולדאוג להורינו גם כאשר הם מגיעים לגיל מבוגר. כעת, אנחנו הופכים להיות אלה שדואגים לצרכיהם, מסיעים אותם לטיפולים ודואגים לערב אותם בחיי המשפחה. אך, כאשר מדובר במקרה של הורה סיעודי, הטיפול נהיה מסובך יותר ומעלה שאלות חשובות בנוגע לאופן המעורבות של ההורה בחיי המשפחה.

    החשיבות של מעורבות ההורה הסיעודי בחיי המשפחה

    בכל משפחה ישנה חשיבות למעורבות הורים מבוגרים בשמחות, באירועים ובשינויים השונים שחלים בחיי המשפחה. צורך זה מקבל משנה תוקף אצל הורים סיעודיים. בשל מצבם, הם מתקשרים פחות עם הסביבה ולעתים אף נמצאים במוסד רחוק בו אין להם קשר ליקיריהם. הניתוק מהמשפחה הוא למעשה ניתוק מחיי השגרה ומהעולם המוכר והוא משפיע לרעה על מצב רוחם. דאגה למעורבות ההורים בחיי המשפחה תיתן להם את ההרגשה שהם עדיין חלק מהתא המשפחתי.

    עם זאת, חשוב בכל מקרה לשאול ולברר עם ההורה לגבי רצונו להשתתף באירוע. למרות רצון ההורה לקחת חלק בחיי המשפחה, ייתכן ותגלו כי אירועים גדולים ו/ או המוניים מדיי ילחיצו אותו והוא יעדיף להימנע מהם.

    כיצד ניתן לערב את ההורה הסיעודי בחיי המשפחה?

    ישנן מספר דרכים לשיתוף ההורה הסיעודי בחיי המשפחה:

    • שמחות משפחתיות- הזמנה לשמחה משפחתית ללא ספק מוציאה את ההורה מהשגרה ומאפשרת לו, ולו למספר שעות, להיות במקום ובאווירה שונים. עצם ההימצאות במקום בו מתקיימים ריקודים, מושמעת מוזיקה וכל יקיריו נמצאים, היא חוויה משמעותית עבורו. במקרים אלה, נסו גם לשתף את ההורה בפעילויות השונות- ריקוד קצר או הצטרפות לשירה יכולים לרומם את הרוח.
    • ארוחות משפחתיות- הזמינו את ההורה לארוחות משפחתיות. הזמנה לארוחה באופן קבוע מעניקה להורה הזדמנות לעקוב אחר השינויים החלים במשפחה (הילדים גדלים וכד') וכן נותנת לו משהו לצפות לו.
    • חגים- לעתים קרובות, הורינו הם אלה ששולטים במסורת והלכות החג בצורה הטובה ביותר. בחגים מומלץ לתת להם לתפוס שוב את המושכות ולהוביל את ארוחת החג (לדוגמה- הקריאה בהגדה והחבאת האפיקומן).
    • קשר בין ההורה המבוגר לנכדים- על אף הקושי בתקשורת, חשוב לשמור על הקשר בין ההורה לנכדים. הקשר לדור הצעיר הוא אחד הדברים החשובים להורינו ואין דבר מענג יותר מאשר לראות כיצד הילד גדל לנגד עינינו. כיום, הקשר יכול להיעשות גם באמצעות תוכנות מחשב שונות בהן ניתן לראות בווידאו את הילדים ולדבר אתם. התוכנות (זום, מסנג'ר, סקייפ וכד') הן חינמיות וכל ילד יכול ללמד את הוריו כיצד להשתמש בהן.

    מהן הבעיות שעלולות לצוץ במהלך הניסיון לערב את ההורה?

    הטיפול בהורה הסיעודי אינו קל וגם כאשר נרצה לערב אותו, נגלה שאנו עומדים מול שאלות קשות. האם, למשל, הוא צלול מספיק כדי ליהנות מהערב או שמא דווקא בסביבה החברתית הוא ירגיש מנותק עוד יותר בשל חוסר יכולתו לתקשר? יש לשקול גם האם להורה טוב לבוא לביתנו או שמא עדיף לו להישאר במוסד ושאנו נבוא לבקר אותו. בנוסף, ישנם אירועים, כגון: לוויות או ביקורים בבתי חולים, שעלולים להיות קשים עבורו ועלינו לשאול האם יש צורך בהגעתו אליהם. שאלות אלה מעלות מחשבות לא פשוטות ותשובות שלא קל להתמודד אתן.

    טיפים ליצירת מעורבות של ההורה הסיעודי בחיי המשפחה

    • התייעצו עם איש מקצוע מטפל לגבי הצרכים של ההורה. אחות בבית אבות או בקופת חולים יוכלו לעזור לכם להיערך בהתאם לקראת נסיעה של ההורה.
    • שיקלו לשכור עזרה בתשלום בעת האירוע, אל תשאירו את הטיפול בידי בני משפחה האחרים המשתתפים כדי שיוכלו להיות פנויים בעת האירוע.

    • היערכו מראש וגלו גמישות לקיצור הביקור לפי מצבו של ההורה.

    • שתפו את בני המשפחה (נכדים) שיהיו מעורבים באירוע, במצבו של ההורה. הדריכו אותם לגבי היכולות של ההורה והדרכים לתקשר איתו בצורה שתהיה נוחה להם ולו.

    הרצון לשתף את ההורה הסיעודי בחיי המשפחה הוא רצון בסיסי וחשוב גם להורה וגם לבני המשפחה. אך, לעתים, נגלה כי על אף הרצון הטוב, עדיף להורה להישאר במסגרת בה הוא מתגורר- מוסד, ביתו. נסו להתייעץ עם בני משפחתכם בנושא וזכרו שבסופו של דבר, כל החלטה תלויה במצבם של הורינו ונעשית למען טובתם.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן