יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מניעת התעללות והזנחה בבית

    כיצד נוכל לוודא שהורינו מקבלים טיפול הולם?

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    הטיפול בקרוב המשפחה הזקן מטיל עול על כתפיו של המטפל העיקרי, בין אם זה בן משפחה או מטפל בתשלום (מטפל ישראלי או עובד זר) וגורם לשחיקה ותסכול. הנשיאה בעול עלולה להסתיים בתופעה של הזנחת הזקן על ידי מטפלו, החוסך ממנו את צרכיו הבסיסיים (מזון, תרופות, טיפול רפואי, היגיינה) או אף נוטש אותו לחלוטין. במקרים רבים לזקן הסובל מהתעללות והזנחה אין יכולת (פיזית או נפשית) לדווח על הפגיעה או להתמודד עמה. כבני משפחתו הדואגים של הזקן, עלינו לפקוח עיניים על טיב הטיפול שמעניק לו המטפל העיקרי, ולוודא שכל צרכיו נענים. גם אם הזקן לא אומר דבר, סימנים בסביבתו יעזרו לנו לעמוד על טיב הטיפול שהזקן מקבל.

    איך ניתן לעקוב אחר הטיפול הניתן לזקן בביתו?

    ישנן מספר קבוצות סימנים המעידים על התעללות והזנחה של הזקן.

    • סימנים פיזיים להזנחה אצל הזקן. בין אלה נמנים רזון וסימנים לתת תזונה; סימני התייבשות; היגיינה ירודה (ריחות לא נעימים, פצעים לא מטופלים, כינים ועוד; לבוש קרוע או מלוכלך; מוצרי ספיגה שלא הוחלפו); מניעת תרופות או מינון יתר שלהן; סימני קשירה במפרקים.

    • התנהגותו של הזקן. סימני עצב או דכאון, בלבול, חוסר הבעה ואדישות עשויים להעיד על הזנחה והתעללות. כמו כן, טשטוש או ישנוניות לזמן ממושך יכולים להיות תוצאה של מינון יתר של תרופות הרגעה.

    • מצב ביתו של הזקן יכול להוות אינדיקציה להתעללות בו או הזנחתו. בית המוזנח מבחינת ניקיון שהצטברו בו אשפה ולכלוך, חוסר במצרכי מזון במזווה ובמקרר, חוסר או קלקול ממושך בציוד בסיסי כמו מקרר, תנור או שמיכות- צריכים לעורר את חשדכם באשר לטיב הטיפול המוענק לזקן.

    •  התנהגותו של המטפל. מטפל מתעלל או מזניח יראה סימנים של הימנעות ממגע עם הזקן והשארתו לבדו לזמנים ארוכים, לא ילווה את הזקן לטיפוליו הרפואיים או שלא יקפיד על מתן תרופות מדויק ובזמן.

    יד על הדופק

    בכל מצב שבו אנו המטפלים מרחוק ואיננו בקשר יום-יומי עם הזקן, עלינו לזכור "לפקוח שבע עיניים" על הטיפול בזקן, ולהישאר תמיד עם היד על הדופק. בייחוד כשהמטפל העיקרי הוא מטפל בתשלום, ועל אחת כמה וכמה אם מדובר במטפל לא מנוסה. זאת נעשה באמצעות ביקורים רבים ואף ביקורי פתע, במהלכם נבחן את הקריטריונים האמורים להזנחה. נפתח את המקרר והארונות, נעקוב אחר מראה וניקיון הבית, ונבחן את מצב ההיגיינה של הזקן ואת מראהו באופן כללי. כדאי מאוד גם לעקוב אחרי מצבו הרפואי של הזקן, לוודא שהוא אינו מחמיץ ביקורים אצל הרופא, שלא קיימים תסמינים בריאותיים לא מטופלים, וכי ארון התרופות שלו מצויד היטב בכל תרופות המרשם הקבועות שלו. בנוסף, מומלץ לנסות ולבחון את תקינות הדינמיקה בין הזקן למטפלו, לשים לב למערכת היחסים ביניהם, למשל- איך הזקן מתנהג בנוכחות המטפל, כיצד המטפל פונה אליו.

    היעזרו בשירותים נוספים לצורך מעקב

    במקרה של חשד להזנחת הזקן או להתעללות בו מצד המטפל, כדאי להיעזר בגורמים נוספים ומקצועיים על מנת לאשש את חשדכם או להפריך אותו. שתפו את רופא המשפחה של הזקן בחששותיכם, ובקשו ממנו לבחון את המצב מנקודת מבט רפואית בביקוריו הבאים של הזקן אצלו. כדאי אף ליזום ביקורים תכופים של הזקן אצל הרופא (אם יש צורך לוו אותו אליהם) כדי שיעקוב באופן קבוע אחר מצבו. בנוסף, כדאי לפנות לשירותי הרווחה באזור המגורים, לשתף את העובד הסוציאלי בחששות ולבקש את התרשמותו המקצועית ובמידת הצורך את התערבותו.

    מה ניתן לעשות בעת שיש חשד להתעללות והזנחה

    התעללות והזנחה כלפי קשישים הינה עברה פלילית ולכן במקרה של התעללות והזנחה (או חשד) חובה לדווח לפקיד הסעד (במחלקה לשירותים חברתיים)- עובדים סוציאליים שמונו על פי חוק והם בעלי סמכות להפעיל התערבויות חוקיות כלפי זקנים בסיכון (דיווח לרשויות, מינוי אפוטרופוס, פניה לביהמ"ש לקבלת צווים) או למשטרה.

    ניתן גם לפנות לגורמים הבאים:

    1. יחידה לטיפול ומניעת התעללות והזנחה- יחידה הקיימת במספר רשויות מקומיות, בה פועל צוות מקצועי הכולל עובד סוציאלי, פקיד סעד, פסיכיאטר, גריאטר, יועץ משפטי וסייעת סמך מקצועית. היחידה מתערבת באופן ישיר במקרים של התעללות והזנחה וניתן לפנות אליה כגורם מבצע.
      אופן הפנייה: כל תושב הנתקל בתופעת התעללות והזנחה יכול לפנות. בנוסף מתקבלות פניות ביחידה ממערכת הבריאות ומשירותי הרווחה, חברות סיעוד והמשטרה.
    2. מערכת הבריאות- שירותי בריאות הנפש, מרפאות קהילתיות ובתי החולים- בכולם תוכלו למצוא סיוע מקצועי למקרים של הזנחת זקנים ומניעת הטיפול בהם.

    3. שירותי הרווחה- קיימים בכל רשות מקומית וניתן לפנות דרכם לעובדים סוציאליים המתמחים בטיפול בזקנים.

    4. יד ריבה- עמותה המספקת שירותי ייעוץ משפטי לזקנים ומסייעת במקרים בהם קיימת תופעת התעללות והזנחה כלפי קשישים.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    פורסם: 11.6.2014

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן