יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מיתוסים ואמת על "יציאות"

    אין תרופת פלא נגד עצירות אך לרוב ניתן להקל את הסבל ובאמצעות טיפול מתאים אף להיפטר לגמרי מהתופעה

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    בעיית העצירות היא תופעה המטרידה מבוגרים רבים ומפריעה להם בתפקוד היום-יומי. במקרים מעטים הופכת העצירות לבעיה רפואית וגורמת לסיבוכים. אחוז הנשים הסובלות מהתופעה גבוה בערך פי שלושה מאחוז הגברים הסובלים ממנה. חשוב לדעת שאין תרופת פלא נגד עצירות אך לרוב ניתן להקל את הסבל ובאמצעות טיפול מתאים אף להיפטר לגמרי מהתופעה. תוצאות הטיפול מורגשות רק לאחר זמן מה.

    מהי העצירות?

    יש להבחין בין התפיסה העממית של התופעה לבין ההגדרה המקובלת על הרופאים כיום. 25% מהמבוגרים ומהזקנים מתלוננים כי הם סובלים מעצירות ומדווחים שיש להם פעולת מעיים שלוש פעמים בשבוע לכל היותר. לבדיקת תלונה זו נערך מחקר ובו התבקשו המשתתפים לרשום את מספר פעולות המעיים שלהם. מן המחקר עלה כי לכמחצית מהמבוגרים שהתלוננו על עצירות היו לפחות שש פעולת מעיים. גם אם היא מתקיימת יום-יום, הסבל מתבטא בכאבים הנגרמים ממאמץ בשעת מעשה ומצואה קשה.

    לפיכך עלינו להתייחס לשני סוגים של עצירות: 1. עצירות המאופיינת בתדירות נמוכה של פעולת המעיים- פחות מפעמיים בשבוע ונובעת ממעבר אטי של הצואה במעיים. 2. עצירות המאופיינת בפעולת מעיים הכרוכה במאמץ רב או בכאב, בשל חסימה של מוצא החלחולת או של פי הטבעת. קושי תפקודי זה מתבטא בצואה קשה או במאמץ הנמשך יותר מעשר דקות ולעתים אף בצורך ידני להשלמת הפעולה.

    תופעת העצירות מוגדרת כבעיה המחייבת התערבות רפואית רק אם האדם סובל מהתסמינים המתוארים לעיל במשך ששה שבועות לפחות.

    כיצד מאבחנים עצירות?

    האמצעי העיקרי לאבחון עצירות הוא דיווחו של הסובל ממנה. בדרך כלל אין צורך בבדיקות מעבדה כדי לקבוע שקיימת בעיה של עצירות, אולם במקרים רבים חשוב לאתר את הסיבה לתופעה ולמנוע בכך סיבוכים וסכנה למטופל.

    הדבר אמור בעיקר בשלושה מצבים שבהם חשוב לבקש מהרופא לערוך בדיקת אבחון:

    1. כאשר מופיעה עצירות חדשה הנמשכת ברציפות למעלה מששה שבועות.
    2. כאשר חלה החמרה בעצירות קיימת.
    3. כל שינוי קיצוני שחל בפעולת המעיים- אפילו שלשול מתמשך, מחייב אבחון רפואי.

    מהן הסיבות לעצירות?

    • סיבות פתולוגיות: הפרעה עצבית נוירולוגית כמו פרקינסון או אירוע מוחי. שיבוש המאזן ההורמונאלי- כמו הפרעה בתפקוד בלוטת התריס. שיבוש במאזן המינרלים בגוף- כמו עודף סידן חסימה במעי כמו גידול במעי. תופעות לוואי של תרופות- ובעיקר של סוגי התרופות האלה: תרופות פסיכיאטריות, תרופות נוגדות כאב ממשפחת הנרקוטיקה, תכשירי סידן, תכשירי ברזל, תרופות משתנות, תרופות נוגדות דלקת כמו אספירין או וולטרן.
    • סיבות פסיכולוגיות: דיכאון, מתח נפשי עלול לגרום לעצירות והן לשלשול, התאפקות רצונית ממושכת.
    • סגנון חיים: היעדר תנועתיות. אנשים רתוקים למיטה סובלים מעצירות כרונית ואילו הליכה נמרצת קשורה למניעת עצירות.
    • הרגלי אכילה– נמצא קשר בין הרגלי האכילה שלהלן לבין עצירות הנובעת מצואה קשה: מזון דל בסיבים תזונתיים, שתייה מועטה, מיעוט ארוחות- תלונות על עצירות רווחות הרבה יותר בקרב זקנים האוכלים ארוחה אחת ליום מאשר בקרב זקנים האוכלים כמה ארוחות במשך היום. צריכה נמוכה של קלוריות.

    סיבוכים עקב עצירות

    עצירות ממושכת עלולה לגרום להפרעות בשליטה על מתן שתן, להיווצרות אבני צואה, לאי שליטה על מתן צואה, להרחבת המעי הגס, להופעת כיב בחלחולת, להרגשה כללית רעה ולעתים אף לחום. נזק נוסף הנגרם כתוצאה מעצירות הוא הצורך ליטול תרופות מיותרות ולעתים אף להזדקק לניתוחים בשל תופעות הלוואי שנמנו לעיל. יש לציין כי, בניגוד לדעה שרווחה בעבר, טחורים אינם נוצרים עקב עצירות, אלא קשורים דווקא לשלשול. ממצא זה עלה במחקר מקיף שנערך בקרב אוכלוסייה רחבה בארצות הברית. תופעות הלוואי מתפתחות רק בקרב מיעוט קטן של הסובלים מעצירות. ברוב המקרים ניתן לאתר את גורם העצירות בזמן ולטפל בו. במקרים אחרים נמנעת התפתחותה באמצעות תרופות שניטלות במשך תקופה מוגבלת.

    הטיפול

    הטיפול חייב לכלול את סילוק הגורם לעצירות, אם אותר, כגון תרופות או מחלות גורמות עצירות.

    שיטה שכיחה וחשובה היא אימוץ הרגלי חיים חדשים שבאמצעותם ניתן למנוע את התופעה. יש לדעת כי שינוי ההרגלים אינו משפיע מיד, ולכן לעתים יש להשתמש בתחילת הריפוי גם בתרופות, אולם בדרך כלל אין עוד צורך בהן משעה שניכרים אותות ההרגלים החדשים.

    הרגלי חיים מומלצים

    • לכוון מתן צואה לאחר ארוחה– בכך מנצלים מנגנון עצבי לא רצוני של מתן צואה לאחר ארוחות הקיים בגוף ממילא.
    • להקפיד שהאסלה תתאים לגובה היושב עליה– מי שהאסלה גבוהה לו מדיי יכול להשתמש בהדום לרגליים.
    • לשתות 12-8 כוסות נוזלים, רצוי מים, ביום.
    • לאכול מספר ארוחות במשך היום.
    • להקפיד על תזונה עתירת סיבים פירות, ירקות לחם חי וקטניות המגדילה את נפח הצואה וגורמת לה להיות רכה יותר.
    • להימנע מאכילה מרובה של מוצרים המכילים קמח לבן, אורז לבן, בננות ומוצרי קקאו.
    • להיזהר בעת שינוי בתזונה. שינויים כאלה אופייניים למטיילים הנחשפים למזון שאינם רגילים לו או למצבים לא שגרתיים אחרים.
    • להקפיד על פעילות גופנית- הליכה במשך 20 דקות ביום מומלצת במיוחד.
    • חשוב מאוד לא להתאמץ באופן מיוחד בעת מתן צואה. אנשים רבים טועים ובמקום לשחרר את שרירי פי הטבעת בעת מתן הצואה הם מאמצים אותם. כדאי ללמוד שיטות של הרפיה באמצעות משוב ביולוגי ובכך לפתור את הבעיה. להימנע מהתאפקות ממושכת כאשר מרגישים צורך ב"יציאה".

    טיפול תרופתי

    ישנם מקרים של עצירות חמורה בהם יש צורך בטיפול תרופתי, לפחות בשבועות הראשונים, כדי להרגיל את המעיים לפעילות סדירה. בכל מקרה יש להיוועץ ברופא לגבי סוג התרופות ותדירות נטילתן. אמנם ניתן לקנות תרופות מסוימות ללא מרשם רפואי בחנויות טבע, אך יש לדעת כי הן עלולות להזיק– חלקן גורמות לתלות, לצורך מתמיד בהגדלת המינון ול"מעיים עצלים". שימוש ממושך בתרופות כאלה עלול להחמיר את הבעיה במקום לפתור אותה.

    הטיפול בעצירות מחייב סבלנות ושינוי באורח החיים. לעתים מורגשות תוצאות הטיפול רק לאחר ששה שבועות. במקרים של עצירות חמורה ניתן להשתמש בתרופות לתקופה מוגבלת. רצוי להיוועץ ברופא ובמקרים חמורים לקבל אבחון רפואי מלא לאיתור גורם הבעיה ולטיפול בה.

    התאזרו בסבלנות ובאורך רוח– פעולת מעיים סדירה מושגת בדרך כלל רק ששה שבועות מתחילת הטיפול. הקפידו לצרוך מזון עתיר סיבים והרבו בשתייה. אכלו מספר ארוחות במשך היום. דאגו לסביבה נוחה בחדר השירותים ולהרפיה בעת מתן הצואה. התמידו בהליכה נמרצת של עשרים דקות אחת ליומיים לפחות. פנו לרופא במקרה של שינויים קיצוניים או ממושכים בפעילות המעיים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן