יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה זה רטיניטיס פיגמנטוסה?

    סימני המחלה, דרכי טיפול ומניעה והמלצות שימושיות

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    רטיניטיס פיגמנטוסה (או: דלקת רשתית צבענית), הנה מחלה תורשתית ניוונית של הרשתית. המחלה מופיעה לרוב בילדות או במהלך גיל ההתבגרות ומחמירה לאורך השנים. החולה ברטיניטיס פיגמנטוסה יסבול מניוון של שכבת הפיגמנט ברשתית, הגורם לאיבוד יכולתו להעביר את התמונה מהרשתית אל המוח.

    סימנים לרטיניטיס פיגמנטוסה

    אחד מביטוייה הראשונים של המחלה הוא עיוורון לילה- יכולת מוגבלת להסתגלות של העין לחשיכה. בנוסף, ניכר יהיה קושי בראייה במצב של אור שמש חזק. עם התקדמות המחלה וניוון תאים נוספים, תפגע הראייה ההיקפית של (החולים. בהמשך, יצטמצם שדה ראייתם עד כדי "ראיית תעלה". בשלבי המחלה המתקדמים יתווסף לכך גם ירוד (קטרקט).

    מי נמצא בסיכון גבוה לרטיניטיס פיגמנטוסה?

    כפי שצוין, רטיניטיס פיגמנטוסה היא מחלה תורשתית, ולפיכך קבוצת הסיכון למחלה הם בני אדם בעלי היסטוריה משפחתית של המחלה. למחלה צורות העברה תורשתית שונות, ולכן קשה להצביע על סיכוייו של פרט בעץ משפחתי לחלות במחלה. יתרה מכך, ניתן לראות משפחות בהן אדם אחד בלבד חולה ברטיניטיס פיגמנטוסה, כיוון שהמחלה יכולה להיות מועברת גם באופן רציסיבי (כגון תכונות ש"מדלגות" על דורות).

    טיפול ברטיניטיס פיגמנטוסה ומניעה של המחלה

    עד כה, לא נמצאו דרכי מניעה להתפרצות המחלה ולא קיים עדיין טיפול שבכוחו לעכב את התקדמות המחלה וכתוצאה מכך את התדרדרות הראייה. נערכים מחקרים בנושא ויש הגורסים כי בחולים מסיימים נטילת ויטמין A בכמות שהוגדרה על ידי הרופא המטפל עשויה לעכב את התקדמות המחלה.

    השלכות תפקודיות של רטיניטיס פיגמנטוסה

    השלכות המחלה ילכו ויחמירו עם התקדמותה ויתבטאו, בין היתר, בהתקלות בחפצים הממוקמים בצדי הגוף (לאור הפגיעה בראייה ההיקפית). החולה יתקשה במעבר ממקום מואר למקום חשוך, ניידותו תפגע והוא יסבול מעיוורון לילה.

    המלצות שימושיות

    טרם נמצאה תרופה לרטיניסטיס פיגמנטוסה, אולם, ניתן להקל על החולים באמצעות שינויים סביבתיים והתנהגותיים. כך, לדוגמה, כדאי לשנות את התאורה בבית כדי למנוע מצב של מעבר מאזור חשוך לאזור מואר, להבטיח שהאור לא יהיה חזק ובוהק מדי. כדאי לעצב את הבית והריהוט באופן שייצור ניגודים צבעוניים בין חפצים הסמוכים זה לזה.
    מחוץ לבית, חשוב מאוד שהחולה יחבוש כובע רחב שוליים וירכיב משקפי שמש מסנני קרינה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.7.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן