יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהו דיור ציבורי ומי זכאי לו?

    למי נועד הדיור הציבורי, מי זכאי לרכוש במסגרתו דירה, ומהן זכויות הדיירים?

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    דיור ציבורי מיועד לאוכלוסייה בעלת קשיים כלכליים, העומדת בתנאי הזכאות שקבע משרד הבינוי והשיכון. מדובר בדירות המושכרות בעלות נמוכה מאוד, כששכר הדירה נקבע על פי ההכנסות של השוכרים. תנאי בסיסי לזכאות הוא שהמבקש אינו מחזיק בבעלות על דירה או חלק ממנה.

    בישראל יש כיום למעלה מ-70 אלף דירות בדיור הציבורי, המנוהלות על ידי חברות אכלוס מטעם משרד הבינוי והשיכון. על חברות אלה נמנות: עמידר, עמיגור, חלמיש, פרזות ושקמונה, והן משכירות דירות לזכאים תמורת שכר דירה שגובהו נקבע על ידי משרד הבינוי והשיכון. מאחר ומספר הדירות בדיור הציבורי מוגבל, קבלת דירה כרוכה במקרים רבים בתקופת המתנה.

    מי זכאי לשכור דירה בדיור הציבורי?

    ישנה התייחסות נפרדת לאוכלוסיית הזקנים בעניין הזכות לשכירות ציבורית. ברשימת הזכאים נמנים זקנים שאין בבעלותם (המלאה או החלקית) דירה, ובתנאי שהם מתקיימים מקצבת הזיקנה של הביטוח הלאומי בלבד. זכאים לדיור ציבורי גם זקנים המרותקים לכיסא גלגלים או משפחות בהן אחד מבני הזוג מרותק לכיסא גלגלים, ובתנאי שהכנסותיהם אינן עולות על השכר הממוצע במשק ואין בבעלותם דירה. גם בני זוג נשואים, אשר אחד מהם או שניהם נכים בשיעור של 75% והם מתקיימים רק מקצבה ואין ברשותם דירה, זכאים לדיור ציבורי.

    מי זכאי לרכוש דירה בדיור הציבורי ובאילו תנאים?

    על מנת להיות זכאים לרכוש דירה בדיור הציבורי בהנחה משמעותית ממחירה המקורי, דורש משרד השיכון עמידה במספר קריטריונים.

    • דיירים המתגוררים בשכירות בדיור הציבורי במשך חמש שנים לפחות באחת החברות המאכלסות: עמידר, עמיגור, שקמונה, חלמיש, חל"ד, אזורים (שיכון ופיתוח).
    • לשוכרים אין ולא הייתה דירה בבעלותם, לרבות זכויות כלשהן בדירה או בחלק מדירה (לרבות רישום פורמלי) במהלך מגוריהם בדירה הציבורית, ששוויין יותר מ-350,000 ש"ח (צמוד מדד), או מקרקעין מעל שווי זה.
    • השוכרים לא קיבלו סיוע ממשלתי לרכישת דירה..

    המעוניינים לרכוש דירה בדיור הציבורי צריכים להגיש בקשה מסודרת על ידי חברת האכלוס שממנה שכרו את הדירה. החברה מעבירה את הבקשה למשרד השיכון ואחראית לחזור אליכם עם תשובה לגבי אישור או דחייה של הבקשה.

    לפרטים נוספים והנחות ראה אתר משרד הבינוי והשיכון.

    זכויות שוכרי דירה בדיור הציבורי

    • דייר חדש- לפני חתימה על חוזה שכירות לדירה בדיור הציבורי, רשאי הזקן לבדוק את הנכס ולוודא שהכל תקין ושלא חסרות תשתיות בסיסיות בדירה (כמו דוד חימום, צנרת ביוב). במידה והתגלתה בעיה כלשהי, על החברה המאכלסת לדאוג לתיקונה. כמו כן מחויבת החברה, במקרה של דירות המיועדות לזקנים, לדאוג לסורגים בקומת קרקע ולידיות אחיזה בשירותים.

      על רשימת הליקויים שאותם מחויבת החברה המאכלסת לתקן לפני הכניסה לדירה נמנים: בעיה בצנרת המים, חלונות ותריסים שבורים, תיקון גגות רעפים, איטום סדקים בגג ובקירות, תיקון מעקות וסורגים, תיקון דוד חשמל או דוד שמש, אסלה וכיורים, מרצפות פגומות או חסרות, ארונות מטבח וסיוד וצביעה של הדירה במידת הצורך. רשימה מלאה של המערכות אותן צריך לבדוק נמצאת באתר משרד השיכון.

    • דיירים שכבר מתגוררים בדירה– החברה המאכלסת אחראית לתיקון רשימת תקלות המתגלות בדירה במהלך המגורים בה. הדייר חייב להשתתף במימון התיקונים בדירתו באופן הבא: מתקיימים מקצבאות קיום של המוסד לביטוח לאומי ישתתפו ב-5% מעלות התיקון. שוכרי דירה במסלול שכר דירה חופשי ישתתפו ב-25% מעלות התיקון (בהתקנת דודי שמש – 10%). אחרים ישתתפו ב-10% מעלות התיקון. עלות התיקונים המרבית לכל פריט (שממנו מחשבים את חלקו של הדייר) מצוינת בתקנות החוק ואפשר לקבל נתונים אלה בחברות המאכלסות. רשימת התקלות שעל תיקונן אחראית החברה המאכלסת כוללת: בעיות בצנרת מים קרים או חמים, בעיות בצנרת הביוב, תקלות בחשמל, חלונות לא יציבים (לא כולל שמשות שבורות), מרצפות פגומות או חסרות, אריחים חסרים בקירות האמבטיה או השירותים, איטום מרווחים בין הכיור במטבח לשיש, איטום סדקים בגג ובקירות, תיקון מעקות לא יציבים, מסתורי כביסה, מחיצות ודלתות פנימיות בדירה.

    לכל פנייה בקשר לליקוי מחויבת החברה המאכלסת להשיב תוך 30 יום מיום הפנייה, ולתקן אותו לא יאוחר מ-60 יום.

    במשרד השיכון קיימת ועדת חריגים המיועדת לתיקונים שאינם כלולים ברשימת התיקונים שמחויבת החברה המאכלסת לבצע. ועדה זו מיועדת, בין השאר, לזקנים בני 75 ומעלה המתקיימים רק מקצבה ונכנסו לגור בדירה לפני 8 שנים ויותר, משפחות המתקיימות מקצבאות שבהן אחד מבני המשפחה נכה מעל 75% נכות יציבה וגרים בדירה 8 שנים ויותר, משפחות בהן אחד מבני המשפחה סובל ממגבלות רפואיות קשות וגרים בדירה כ-8 שנים ומעלה ולנכים רתוקים לכיסא גלגלים שמתגוררים בדירה 8 שנים ומעלה.

    הסקירה הנ"ל היא כללית בלבד. המעוניינים לשכור או לרכוש דירה בדיור הציבורי, מוזמנים לפנות למחלקת אכלוס של משרד הבינוי והשיכון במחוז בו הם מתגוררים, או אל החברות העירוניות-ממשלתיות לאכלוס.

     

    פורסם: 12.11.2013

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן