יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    לוקחים ללב – תהליך השיקום

    על החשיבות של תהליך שיקום לב במניעת אירועי לב נוספים

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    מחלות הלב השונות, כגון התקפי לב, טרשת עורקים, אי ספיקת לב וכד', הן מהמחלות השכיחות ביותר כיום בעולם המערבי. על אף שאחוזי התמותה קטנו הודות לרפואה המודרנית, מספר החולים ממשיך לגדול וחולים רבים נמצאים תחת סיכון מפני הישנות של אירוע לב נוסף. על מנת למנוע אירוע נוסף, מומלץ מאוד להתחיל בתהליך של "שיקום לב".

    מהו "שיקום לב" ובאילו מקרים הוא רלוונטי?

    שיקום לב הוא תהליך שיקום שמבוצע לאחר אירוע לב ומטרתו להחזיר את החולה כמה שיותר מהר לתפקוד רגיל, הן במישור הפיזי והן במישורים הנפשיים-חברתיים. השיקום מבוצע במקביל לטיפול התרופתי או הפולשני שנאלץ לעבור החולה והוא חלק בלתי נפרד מהטיפול אותו הוא מקבל. מדובר למעשה בפעילות מונעת מפני אירוע לב נוסף ולכן השיקום רלוונטי עבור כל חולה לב, ובמיוחד כאלה שסובלים מהיסטוריה של מחלות לב במשפחה, חולי סוכרת, מעשנים וחולים שלא מבצעים פעילות גופנית.

    מי זכאי לשיקום לב?

    לפי חוק הבריאות הממלכתי, הזכאות לשיקום לב ניתנת לחולים שעברו התקף לב, ניתוח מעקפים, השתלת קוצב דפיברילטור או חולים עם אי ספיקת לב בדרגה 3-2. לפי החוק, מימון השיקום חייב להיעשות ע"י קופות החולים, שכן התהליך הוא חלק מסל השירותים הבסיסי של משרד הבריאות. השירות נעשה במכוני לב שונים ויש לבדוק בקופת החולים את המקום הקרוב למקום מגוריו של החולה.

    מה כוללת התכנית לשיקום לב?

    התכנית לשיקום הלב שמה דגש על תחומים שונים בחייו של החולה והיא כוללת ייעוץ ותמיכה של צוות רפואי, סוציאלי, פסיכולוגי, פיזיולוגי ותזונתי. מטרת אנשי המקצוע היא ללוות את החולה בחזרה לחיי השיגרה הרגילים ולהחזיר אותו לרמת התפקוד לה היה רגיל לפני האירוע. לשם כך הוא מקבל תכנית לפעילות גופנית ולתזונה נכונה, מקבל הסברים והרצאות על ניהול אורח חיים בריא וזוכה לטיפול פסיכולוגי, שכן דיכאון לאחר אירוע לב שכיח ביותר.

    בנוסף, ישנם מקרים שזוכים לתהליכי שיקום מיוחדים יותר, בהתאם לאופן המחלה ורמת הפגיעה: חולים שעברו ניתוח מעקפים או התקף לב זכאים לחמישה ימי מחלה בבית תחת השגחה רפואית צמודה. במקרה של התקף לב חריף זכאי החולה לקבל טיפול לניטור קצב הלב למספר שבועות. טיפולים אלה הם במימון קופות החולים.

    כיצד פעילות גופנית שומרת על הלב?

    אחד הדגשים העיקריים בתהליך השיקום מושם על הפעילות הגופנית. כידוע, לא רק חולי לב צריכים לבצע פעילות ספורטיבית, אך במיוחד עבורם, החשיבות  גדולה עוד יותר. הפעילות הגופנית משפרת את תפקודי הלב ומביאה לירידה בדופק, בלחץ הדם ובצריכת החמצן, גורמת להרחבת כלי הדם באזור הלב ומונעת היווצרות קרישי דם ותהליכים טרשתיים. עבור חולי לב, הפעילות מגנה מפני מצבים של חוסר חמצן או נזק לשריר הלב. מומלץ לבצע פעילות אירובית שמונעת מהלב להתכווץ מהר וחזק ובכך מפחיתה את הסיכוי להתקף לב פתאומי. חשוב להדגיש עם זאת כי הפעילות הגופנית ואופייה צריכים להיקבע ע"י איש מקצוע כדי למנוע נזק שעלול להיווצר מתכנית אימונים לא מתאימה למצבו של החולה.

    למי פונים במקרה של בעיה בקבלת השיקום?

    במקרה וקופת החולים לא מאשרת לכם או לקרוביכם את שיקום הלב, עליכם לפנות אל נציב פניות הציבור של הקופה. במידה ותרגישו כי אינכם מטופלים כראוי אצל נציב הקופה, אתם ראשים לפנות לנציב הקבילות של משרד הבריאות.

    שיקום לאחר אירוע לב הוכח מדעית כתהליך שמונע הישנות אירועי לב ותורם לשיפור אורח חייו של החולה. על מנת ליהנות מהשירות יש ליצור קשר עם קופת החולים ממש לאחר היציאה מהאשפוז ולהתחיל בתהליך שיחזיר אתכם או את יקירכם כמה שיותר מהר אל תפקוד רגיל (במידת האפשר) ואל איכות חיים טובה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 26.10.2010

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן