יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    חופשה בראש שקט

    כמו בכל מקרה של עומס ולחץ, גם במקרה של מטפל בבן משפחה יש חשיבות לנופש למטפל, תוך דאגה לפתרונות טיפול חלופיים

    עודכן לאחרונה:02/08/23

    כאשר אנו מטפלים בבן המשפחה סדרי העדיפויות שלנו משתנים. מתוך רצון לספק לבן המשפחה את הטיפול הטוב ביותר, אנחנו מקדישים לו חלק נכבד מזמננו, ומוצאים עצמנו מעורבים רגשית בתהליך מתגמל אך מאתגר. לכן, כמו בכל מקרה של לחץ או עומס רגשי, מומלץ להתנתק, מדי פעם, אפילו לזמן קצר, מהמציאות ולקחת חופשה.

    מדוע חשובה החופשה לבני המשפחה המטפלים?

    חיי השגרה האינטנסיביים של הטיפול גורמים למטפל לעתים קרובות לשים עצמו במקום שני ביחס לבן המשפחה בו הוא מטפל. דבר זה עלול ליצור תסכול אצל המטפל. בנוסף, הדבר עלול לפגוע באיכות הטיפול שלו. חופשה תסייע בהמשך גם לבן המשפחה המטופל, שיזכה לטיפול טוב יותר מבן המשפחה ש"טען את המצברים מחדש". חשוב לציין כי הגדרת המילה "חופשה" שונה בין המטפלים. יש כאלה המגדירים אותה כשבוע במקום רחוק מהבית ויש אחרים אשר מגדירים אותה כיום אחד בו הם נחים בבית ולא מתעסקים בטיפול. אם כן, חופשה היא המקום בו זוכים המטפלים להפוגה מהטיפול ולפרטיות הנחוצה להם.

    מדוע מטפלים חשים רגשות אשם לפני לקיחת חופשה?

    מטפלים רבים מסרבים לצאת לחופשה מחשש לעזוב את בן המשפחה לבדו, או עם מטפל אחר, במיוחד לאחר שבן המשפחה הורגל אליהם. לעתים, ישנה הרגשה שרק הם באמת יודעים איך לטפל בבן המשפחה שבטיפולם. הם עשויים להרגיש שכל עוד הוא חולה וזקוק לעזרה זה לא הזמן לחופשות, וכן כי לא מגיעה להם הזכות לצאת וליהנות.

    מה ניתן לעשות על מנת ליהנות מחופשה ובמקביל לדאוג לטיפול הולם בבן המשפחה?

    במידה ואתם מרגישים צורך לצאת לחופשה אך לא מרגישים בנוח, או שלא ניתן להשאיר את בן המשפחה לבד, ניתן למצוא מספר פתרונות שיאפשרו לכם ליהנות "בראש שקט". רשויות מקומיות רבות וכן מוסדות פרטיים מודעים לנושא זה ומספקים שירותי טיפול שנותנים מענה לזמני טיפול קצרים יחסית.

    • מוסדות ציבוריים- שירותי הרווחה של הרשויות השונות מסייעים לעתים במימון נופשונים. מטרת הנופשון היא לספק מסגרת העונה גם על הצרכים הרפואיים וגם על הצרכים הרגשיים והחברתיים של בן המשפחה הזקן. השהות בנופשון מוגבלת בזמן והקבלה אליו מותנית בהליך ביורוקרטי של בדיקת זכאות, הבאת טפסים רפואיים, דו"חות סוציאליים וכדומה. התשלום למקום נקבע על פי הכנסות הזקן. אם אתם מתכננים חופשה ורוצים להשתמש בשירות זה מומלץ לתכנן מספר שבועות מראש ולבדוק האם אתם עומדים בתנאי הקבלה והאם יש מקום פנוי.
    • מוסדות פרטיים- בנוסף לנופשונים הציבוריים קיימים גם נופשונים פרטיים. אלה שייכים לקופות החולים ולעתים לבתי אבות, שמקבלים אליהם זקנים לזמן קצר. גם כאן יקבל בן המשפחה מענה לצרכיו, אך, בניגוד למוסד הציבורי, התשלום נעשה באופן פרטי.
    • עזרה מבני משפחה- ברוב המקרים, ישנו "מטפל עיקרי"- בן משפחה שמטפל ב"משרה מלאה" בכל צרכיו של בן המשפחה הזקן וללא ספק יזדקק לחופשה. במקום שבן המשפחה הזקן ישהה בנופשון הרחק ממשפחתו, מומלץ לבקש עזרה מבני משפחה נוספים שיספקו לבן המשפחה לא רק את הטיפול הדרוש לו, אלא גם את הסביבה הביתית והמוכרת שלו. דבר זה יסייע למטפל ליהנות מהחופשה שלו ולדעת כי יקירו נמצא בידיים טובות ואוהבות. זו גם ההזדמנות של שאר בני המשפחה, שמסיבות שונות לא נטלו על עצמם את הטיפול העיקרי בזקן, לבלות זמן איכות עם בן המשפחה החולה ולהעריך את המטפל העיקרי על עבודתו הקשה והמסורה.
    • מטפל– במידה ולא ניתן להיעזר בבני משפחה אחרים, ניתן לפנות לחברת סיעוד המספקת מטפלים. במידה ואין להוריכם זכאות על פי חוק סיעוד, או במידה וישנה זכאות אך השעות לא מספיקות, ניתן לבקש מהחברה להוסיף עוד שעות סיעוד בתשלום פרטי לחברת הסיעוד.

    הטיפול בבן המשפחה יכול להיות מעייף הן פיזית והן רגשית. לכן, למרות החשש והאשמה הנלווים לעזיבת בן המשפחה לכמה ימים, יש לזכור שקיימים פתרונות, שעשויים להפחית מדאגתכם. כדי לספק את הטיפול  הטוב ביותר, חשוב , קודם כל, לטפל גם בעצמכם.

    פורסם: 30.3.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן