ייעוץ חינם וקביעת תור

    1-700-700-204







    *מידע מפורט בטופס יקל עלינו לסייע לך

    התנדבות

    לעדכן את הקבלות בטרמינל שלהם. מספר התחלה, מספר ע"ר וכו'.na

    ויטמין D – למה הוא חשוב לנו?

    לוויטמין D תפקיד מרכזי בשמירה על מאזן הסידן בגוף וכן בהגנה על הלב והמוח. המקור העיקרי של הוויטמין הוא חשיפה לשמש

    עודכן לאחרונה:05/01/21

    תפקידו העיקרי והנחקר ביותר של ויטמין D הוא שמירה על מאזן תקין של סידן בגוף ובאמצעותה שמירה על בריאות העצמות. הדרך של ויטמין D לעשות זאת היא על ידי סיוע לספיגת סידן במערכת העיכול והשפעה על ביטוי גנטי של תעלות נוספות להעברת סידן.

    לצד התפקיד המהותי בספיגת הסידן, לוויטמין D תפקיד גם בהגנה על הלב ועל המוח.

    מחקרים נוספים נעשים כדי לבחון את יכולתו של ויטמין D למנוע סדרה ארוכה של מחלות ובהן סוכרת, סרטן, מחלות לב, אירוע מוחי, טרשת נפוצה ומחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס.

    תפקיד נוסף, שמעורר עניין בעקבות התפשטות נגיף הקורונה הוא ההשפעה של ויטמין D על ההגנה על מערכת הנשימה. מסקירה ספרותית שנעשתה עולה כי מתן תוסף של ויטמין D הפחית את הסיכון לפתח דלקת ריאות. יש לציין כי בשלב זה לא נבדק הנושא בקרב חולי קורונה.

    ויטמין D וחשיפה לשמש

    המקור העיקרי של ויטמין D הוא החשיפה לשמש. במנגנון ביוכימי פוגעות קרני UVB בתרכובת כולסטרולית בתאי העור וגורמות לשרשרת תגובות תאיות העוברות גם בכבד ובכליות ובסופן מתקבל ויטמין D פעיל, הנקרא גם D-דיהידרוקסי-ויטמין 25-1 או "קלציפרול".

    באורח החיים המודרני אנו חשופים לשמש פחות ופחות, עד כדי כך שבחלקים באוכלוסייה נוצר מחסור גדול של ויטמין D. על מנת להתגבר על הבעיה ניתנו המלצות לחשיפה מבוקרת של אזורי עור מוגבלים (כגון מחשוף החזה ואמות הידיים) למשך כ-15 דקות ביום, כתלות בכמות הקרינה. האקלים בארץ מאפשר חשיפה טובה לשמש רוב השנה, אבל בימים מעוננים הקרינה יורדת באופן משמעותי ולכן יש צורך בחשיפה ארוכה יותר לשמש.

    גם לריכוז המלנין (פיגמנט חום או שחור שמקנה לעור את צבעו) בעור יש השפעה על כמות ויטמין D שתיווצר, כיוון שהוא פועל כמסנן קרינה המונע את חדירת קרני ה-UV דרך השכבות החיצוניות של העור. אנשים בעלי גוון עור כהה, המכיל כמות גדולה של מלנין, יזדקקו לתקופת חשיפה ממושכת יותר לשמש בהשוואה לאנשים שעורם בהיר. יחד עם זאת, יש לזכור כי חשיפה לשמש מהווה גורם סיכון לפיתוח סרטני עור.

    מקורות תזונתיים לוויטמין D

    אנשים שאינם נחשפים לשמש בצורה מספקת וסדירה, צריכים לדאוג לתזונה עשירה בוויטמין D או ליטול תוספי תזונה.

    במזון, המקורות העיקריים לוויטמין D הם מזונות מן החי, שכוללים דגים שמנים (מקרל, סלמון, סרדינים, טונה והרינג), חלמון ביצה, חמאה וכבד. כיום, מוסיפים בתעשיית המזון ויטמין D גם לחלב ומוצריו ולדגני הבוקר. ישנם גם מזונות צמחיים המכילים מעט מאד מהוויטמין. ריכוזים סבירים יחסית ניתן למצוא בפטריות ובירקות ירוקי עלים.

    מקורות המזון וקרינת השמש הם הדרכים המועדפות לצריכת ויטמין D, שכן הגוף יודע להתמודד עם עודפים ממקורות אלה.

    בקרב אנשים הממעטים לאכול מזונות מהחי וחשופים מעט לשמש, במיוחד כעת בתקופת הקורונה, בה אנו נאלצים לשהות יותר בבית, יש צורך בשימוש בתוספי תזונה וחשוב להתייעץ עם דיאטנית לפני נטילתם כדי להתאים את התוסף למצב האישי של כל אדם. קיים גבול דק בין מחסור לצריכה עודפת שעלולה להביא לרעילות, המתבטאת בעלייה של סידן וזרחן בדם ולשקיעתם ברקמות הרכות שעלולה לגרום לתופעות של כאבי ראש, בחילות, קלסיפיקציה (הפיכת העצם לחזקה יותר) מוגברת של עצם ואבני כליות.

    בגלל הקשר החזק בין משק הסידן בגופנו לוויטמין D ישנם תוספי מזון המכילים את שני התוספים יחד, אך, חשוב לדעת כי השילוב באותה טבלייה אינו הכרחי. יש לבחון את הצורך של כל רכיב בנפרד ולתסף בהתאם, כיוון שהשניים לא חייבים להילקח יחד על מנת לקבל את ההשפעה החיובית של ויטמין D על ספיגת הסידן.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     (תמונה להמחשה unsplash)

    דילוג לתוכן