יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם קשיים באכילה בגיל זיקנה

    בעיות במערכת העיכול פוגעות באיכות חייו ובבריאותו של הזקן

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    למרות השכיחות הגבוהה של תופעת עודף המשקל בגיל המבוגר, הבעיה העיקרית בגיל הזיקנה היא ירידה בצריכת מזון וירידה במוטיבציה לאכול, ובעקבות כך ירידה בצריכת אנרגיה וחלבון. במידה ושמתם לב שהוריכם המזדקנים אוכלים פחות, רעבים פחות מבעבר לפני זמן הארוחה או שבעים מהר יותר בזמן הארוחה, יכול להיות שהם סובלים מבעיות עיכול.

    בעיות במערכת העיכול

    בגיל מבוגר חלה ירידה ביכולת הגוף לספוג את המזון הנאכל, בין השאר בגלל הירידה בתפקוד מערכת העיכול. מצב זה משפיע כמובן גם על ספיגת הוויטמינים והמינרלים בתזונתו של הקשיש. תהליכי הזיקנה גורמים לשינויים ניווניים ברקמות מערכת העיכול וכך לירידה בספיגת מרכיבי מזון חיוניים, כגון: חומצות שומן, ויטמינים ומינרלים שונים.
    כמו כן, ניתן לצפות בספיגה ירודה כתוצאה ממחסור בחומצות קיבה וירידה בתנועתיות  מערכת העיכול שתגרום, בין היתר, לעצירות.

    תזונה נכונה מונעת בעיות

    עם השינוי בגיל יש להתאים את הרגלי התזונה:

    • התזונה הרצויה בגיל המבוגר צריכה לכלול פירות, ירקות וקטניות. בעיקר חשוב לצרוך ירקות ירוקים וכתומים, קבוצת מזונות המנטרלים רעלים מן הגוף.
    • יש להפחית בצריכת חלבונים מן החי. אוסטופארוזיס ואבני כליה הן דוגמאות למחלות הקשורות בעודף חלבון. הדבר נגרם עקב מאזן שלילי של חלבון– זרחן/ סידן אשר בין היתר סופח סידן מן העצמות.
    • הקטנת צריכת שומנים מן החי כמו: בשר שמן, חמאה וגבינות המכילות אחוז שומן גבוה, מסייעת  להפחתת הסיכון ממחלות כמו: יתר לחץ דם, מחלות לב, הסתיידות עורקים, כולסטרול גבוה.
    • צריכה של סיבים תזונתיים בתפריט מונעת תופעה של בעיות בריאותיות במעי הגס. בנוסף, מסייעים הסיבים למניעת עצירות, שלשול וסרטן המעי.
    • בגיל המבוגר מומלץ לצמצם בכמות הקלוריות. עודף קלוריות הוא בראש ובראשונה מקור להשמנת יתר. במקרים רבים עודף משקל גורר בעקבותיו גם מחלות זיקנה. תזונה צריכה להיות מותאמת במספר הקלוריות שלה בשילוב עם פעילות גופנית השורפת קלוריות.

    טיפול בבעיות במערכת העיכול

    • אבחון מוקדם של סימפטומים המעידים על בעיות תזונה וטיפול תזונתי מתאים תוך שימוש בהעשרות מזון יעזור להוריכם לשמור על בריאותם.
    • מומלץ לבצע הערכת תזונה ואבחון אצל רופא המשפחה ודיאטנית קופת החולים,על מנת לבדוק האם הקשיש מקבל את מלוא האנרגיה המינרלים והוויטמינים להם הוא זקוק.
    • במצב של תת תזונה ומחסור, יש להקפיד על תזונה נכונה במזון מוצק ונוזלי ואף לקבל תוספי מזון המיועדים למטרה זו.

      המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

      (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן