יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם ירידה קוגניטיבית של הורה

    מהי ירידה בזיכרון וכיצד ניתן להתמודד עמה?

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    בעשורים האחרונים, הולכת תוחלת החיים בעולם המערבי ומתארכת. עם זאת, אין עובדה זו מעידה על איכות החיים. אחת מהסיבות האפשריות לירידה באיכות החיים היא הירידה ביכולת הקוגניטיבית אשר טרם נמצאו לה פתרונות ודרכי התמודדות משמעותיים מבחינה רפואית.

    מהי קוגניטיביות/ קוגניציה?

    קוגניציה היא למעשה תהליכי רכישתם, עיבודם ויישומם של הידע והמידע המצוי ברשותו של אדם וביניהם: חשיבה, תפיסה, הבנה, למידה, קשב, זיכרון ועוד.
    ירידה ביכולת הקוגניטיבית בקרב האוכלוסייה המבוגרת, המתגברת עם הזמן בצורה הדרגתית, מוכרת כדמנציה ("שיטיון"). הסיבות השכיחות לדמנציה:

    1. מחלת האלצהיימר– הסיבה השכיחה ביותר (70% מהמקרים).
    2. אוטמים מרובים במוח כתוצאה מסתימת כלי דם.
    3. מחלת פרקינסון מתקדמת (כ-10% מהחולים).
    4. מחלות ניוון של המוח.

    בניגוד למחלות ומוגבלויות רבות, במקרה של דמנציה עיקר ההתמודדות היא של בני משפחתו של החולה המטפלים בו והופכים לאחראים עליו, עם כל המשתמע מכך.

    האתגרים של בני המשפחה

    סיעוד וטיפול– במקרים בהם ההורה החולה מגיע למצב בו הוא זקוק לטיפול ולהשגחה צמודים, על בני המשפחה לדאוג לנוכחות קבועה של מטפל אחראי שיסייע להורה.
    השפעה כלכלית– במקרים רבים בני המשפחה נושאים בעלות הטיפול בהורה (תרופות, טיפול סיעודי).
    קושי נפשי– לאור הירידה בתפקוד ההורה וכאשר נולד הצורך בקבלת החלטות קשות מבחינה רגשית ומצפונית, כגון- מעבר ההורה לבית אבות המתאים למצבו.
    יחסים במשפחה– לעתים עשויים להיווצר קונפליקטים בין בני המשפחה המטפלים סביב הטיפול בבן המשפחה החולה. כמו כן, עשויים להיווצר קונפליקטים גם בקרב בני משפחתו של המטפל עקב תשומת הלב וחלוקת המשאבים שהשתנו מכורח הנסיבות.

    כיצד יכולים בני המשפחה להתמודד עם המצב החדש

    • ראשית, חשוב להגיע לאבחון פסיכוגריאטרי (על ידי גריאטר או  פסיכוגריאטר) זאת על מנת לאבחן את הסיבה לירידה, רמתה והאם ניתן להאט את הירידה הקוגניטיבית באמצעות טיפול תרופתי. זיהוי מוקדם של המחלה עשוי להאט את קצב התדרדרותה, מה גם שלפעמים סיבות אחרות (דוגמת התייבשות) עשויות לגרום לירידה, דבר שיכול להיפתר על ידי מתן טיפול תרופתי או רפואי מתאים.
    • מעבר לטיפול תרופתי כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע (כגון עובדים סוציאליים בקופות חולים, ברשות המקומית), שיוכלו לתמוך, לתת מידע, לכוון ולסייע במיצוי זכויות. אנשי מקצוע יוכלו לסייע בהערכת המצב ובחשיבה על אפשרויות סיוע קיימות (גמלת סיעוד- ביטוח לאומי, מרכזי יום, קהילות תומכות ועוד).
    • אל תישארו לבד עם הקשיים. התופעה של ירידה קוגניטיבית מוכרת מאוד בקרב האוכלוסייה בישראל. עמותת "עמדא", לחולי דמנציה אלצהיימר ומחלות דומות בישראל, יכולה לסייע במתן מידע ומפעילה תכניות שונות לתמיכה בחולה ובמשפחתו.
    • מטפלים סיעודיים יכולים להוות פתרון משמעותי ביותר להורה המזדקן וכן לבני משפחתו.
    • כדאי  לזכור כי על אף שמחויבותנו להורינו היא מקסימלית, חשוב לנהל את חיינו ולחיות לצד משפחתנו באופן שיאפשר לנו לקיים שגרת חיים טובה ובריאה.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)
    ניצולי_שואה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן