יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם בדידות בגיל מבוגר

    חשיבות התמיכה החברתית עבור הזקן

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    לא פעם ניתן לראות אנשים מבוגרים הפוקדים את קופת החולים בהמתנה לרופא ולבסוף מסתבר כי הם כלל אינם חולים. במחקרים שהתבצעו בישראל נמצא כי בדידות היא הסיבה העיקרית המביאה אנשים לפקוד את רופאם.

    על פי נתוני הלמ"ס, 42% מתושבי ישראל בני 75 ומעלה סובלים מבדידות. בשכבת הגילים  74-65 האחוזים גבוהים אף הם- 32%.

    עוד נמצא כי שיעור תחושת הבדידות בקרב נשים גבוה יותר מאשר בקרב גברים בני 65 ומעלה. בחברה הערבית תחושת הבדידות גבוה יותר ומגיעה ל-60%.

    מדוע ישנם זקנים רבים הסובלים מבדידות?

    תחושת הבדידות יכולה לנבוע מסיבות שונות כגון:

    • פרישה מהעבודה. היציאה לפנסיה יוצרת מעבר מאורח חיים פעיל לאורח חיים מתון. כעת, להורה שגרה חדשה ולא מוכרת הכוללת בתוכה שפע זמן פנוי. לעתים, חל צמצום של המעגלים החברתיים, הנושא הכספי מתחיל לנקר ומעורר שיקולים כלכליים להשתתפות במפגשים הכוללים הוצאות כספיות. בנוסף, עשויה להתעורר תחושה של חוסר חיוניות, שייכות ותרומה לחברה ועוד.
    • התרופפות הקשר, לא רק הפיסי, ביננו, הילדים, להורים המזדקנים. לילדים, שמצויים בשלב במעגל חייהם המאופיין בעומס רב, באינטנסיביות של המטלות בכל מישורי החיים, אין די זמן לפנות להוריהם.
    • התאלמנות. במקרה זה באמת נותר לרוב בן הזוג בבית לבדו וכל מה שנהג לעשות ביחד ואף במחיצת בן זוגו כבר לא אפשרי. אין אפילו מי שישמע ויגיב להערה סתמית הנשמעת בחלל הבית.
    • ירידה בתפקוד עקב מגבלה פיזית או מנטאלית. כאשר ההורה נתקל, לעתים ללא כל התרעה מוקדמת, בחוסר יכולת לעשות פעולה שנהג לעשות ואשר סייעה לו בקשר עם החוץ, בקיום מפגשים חברתיים הוא נאלץ להתנתק מחבריו ומתוך כך הופך בודד.

    מה ניתן לעשות בכדי לסייע להפיג את הבדידות של ההורה המבוגר?

    נמצא במחקרים כי לבדידות יש השפעה על המצב הבריאותי. על פי נתוני הלמ"ס, שכיחות תחושת הבדידות בקרב זקנים שמצבם הבריאותי טוב מאוד היא 17.6% לעומת 57.8% בקרב מי שמצבו הבריאותי בכלל לא טוב. מחקרים גילו כי יצירת מערכת קשרים חברתיים ושמירה על קשר עם אנשים קרובים יכולות להוות גורם המפחית את הסיכוי לחלות.

    ישנן כמה פעולות שאנו, כילדים להורים מזדקנים, יכולים לעשות על מנת לסייע להורינו להתמודד עם תחושת הבדידות:

    • רצוי לדאוג ולשמור על קשרים של ההורים עם בני המשפחה המורחבת. בילוי משותף של ההורים עם הנכדים במסגרת פעילות מהנה לשני הצדדים הוא אחד הדברים החשובים ביותר להורים שהפכו לסבא וסבתא ברבות השנים.
    • ליצור הרגשת שייכות מתוך רצון. כדאי לעודד את ההורה ליצור קשר עם חבריו ועמנו ולא לחכות להזמנה. חשוב לתת להם תחושה שהם תמיד מוזמנים וכי יש ביכולתם ליזום מפגשים, טיולים, ארוחות ערב ועוד. דרבון שלנו את הורינו לעשות פעולות לבדם, למשל, ללכת לסרט, לטייל בפארק, לנפוש בים, להתעמל ועוד, יכול להפיג את תחושת הבדידות.
    • במידת הצורך, כדאי לסייע להורים למצוא פעילויות חדשות בהן הם יכולים לחוש סיפוק עצמי, כולל פעילויות מתחומים בהם טרם עסקו (לימודים, פעילות ספורטיבית, חוגים וכיוצא בזה). תקופת הפנסיה היא זמן מצוין לפיתוח ואימוץ תחביבים.
    • מאוד קל למצוא מקומות בהם ניתן להתנדב. תמיד ישנו מקום בו מישהו צריך עזרה שמישהו אחר יכול להעניק. ההתנדבות, שיש בה אלמנטים חברתיים הדומים למדי למקום עבודה, יכולה לתרום לתחושת הערך העצמי, לסייע גם בהפגת תחושת חוסר השייכות  ולהסרת הבדידות הפיזית.
    • אם מתאפשר כלכלית, פתרון של דיור מוגן יכול לאפשר לכל הורה למצוא את המסגרת המתאימה לצרכיו החברתיים והבריאותיים. קיים מגוון רב של אפשרויות בחירה. זו כמובן צריכה להיות בחירה של ההורה.
    •  ישנן גם פעילויות שמגיעות הביתה- מיועדות בעיקר לאנשים שממעטים לצאת מסיבות שונות. תכניות כמו- "ותיקים ברשת". יכולות לסייע בהתמודדות עם תחושת הבדידות. תכנית זו מאפשרת למבוגרים הממעטים לצאת מהבית להשתתף במפגשים ובדיונים אינטראקטיביים בשלל נושאים באמצעות האינטרנט.
    • ישנם גם מתנדבים משירות הייעוץ לקשיש של ביטוח לאומי שמגיעים לביקורי בית בבתי הקשישים. מתנדבים מטעם השירות מקיימים ביקורי בית קבועים בתדירות של אחת לשבוע בבתי הקשישים המרותקים לביתם וסובלים מבדידות. הביקורים מתקיימים בהסכמת הקשיש. מטרת הביקורים לסייע לקשישים להפיג את בדידותם. המתנדבים מציעים לקשישים אוזן קשבת ותמיכה וכך מקלים את מצוקתם. במשך הזמן אף נוצרים קשרים אישיים משמעותיים בין המתנדבים והקשישים.
    • הלשכות לשירותים חברתיים ברשות המקומית ועמותות שונות, מפעילות מערך מתנדבים השומרים על קשר עם זקנים בודדים הגרים בקהילה, באים לבקר אותם או יוצרים קשר טלפוני מידי שבוע. לפרטים ניתן לפנות לעמותות השונות ושירותי הרווחה המקומיים.

    פורסם: 17.12.2013

    (תמונה להמחשה unsplash)
    קשישה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן