לוגו דף הבית JDC

השכלה בגיל מבוגר

מאת:  אלדד כספי / משפחה מטפלת
עודכן לאחרונה ב-15/03/16
א א א
נושאים:
תקציר:כיום קיימות תכניות לימוד והעשרה לגיל הזהב באוניברסיטאות ובמרכזים להשכלה גבוהה

פרופ' שלמה ברזניץ אומר שמחקרים רבים מצביעים על קשר בין השכלה גבוהה לשמירה על הכושר הקוגניטיבי. הוא מסכם שכדי להפעיל את המוח ולשמור על גמישותו יש לצאת מהשגרה ככל האפשר ולחפש דרכים להפעיל את הראש.

הלימודים בגיל המבוגר אינם בבחינת "שריפת זמן" אלא תוספת איכותית ומעשירה לחיים. עם זאת, אין להתעלם מכך שעם ההתבגרות והזקנה חלה האטה גם ביכולת הקוגניטיבית והקצב משתנה. לכן, המבוגרים חייבים לדעת שהם יקלטו הכול אך בקצב איטי יותר מאשר בצעירותם. הם ילמדו טוב יותר אם לא יילחצו בזמן, כי אין הם חשים בנוח במצבים של תחרות והשוואה בינם לבין לומדים אחרים. חשוב לזכור כי יכולת הלמידה נשמרת עד סוף החיים כל זמן שאין מדובר במחלה מוחית, אך יש להתאים את רמת הציפיות למצב החדש.

עלינו, כילדים להורים מבוגרים, לקחת את המושכות ולספק להורים:

1-      הכרה בכך שהם יכולים וצריכים ללמוד, בדיוק כמו שאר האוכלוסייה הצעירה יותר. דבר זה צריך להיעשות על ידי שיחות ו/או חשיפה למאמרים כגון זה.

2-      הוכחה שאכן ישנם מקומות לא מעטים בהם מלמדים את האוכלוסייה המבוגרת מגוון נרחב של קורסים ושעורים באוניברסיטאות, מכללות, מתנסים ומקומות אחרים (כפי שמוצג בהמשך הכתבה).

3-      עזרה בהנחיה של צורת לימודים נכונה:  בחירת נושא מתאים,  סדר וארגון החומר ,סיוע במתן פתרונות לשאלות ענייניות (כפי שמציגה הפסקה הבאה).

4-      סיוע מקסימלי בנושא האדמיניסטרציה שמסתבר כחלק הקשה והמסובך ביותר עבורם. ההתנהלות מול רשויות, אוניברסיטאות ומכונים שונים, העיסוק בנושא הכספים, תנאי הקבלה וההרשמה עצמה, המעקב אחר ביטול שעורים ואפילו ההתנהלות השגרתית בעדכונים המתבצעים לא פעם דרך האינטרנט שאינו מרחב מוכר להם כמו לנו.

מהם התנאים ללימוד מוצלח של אנשים בגיל המתקדם?

1. יש לוודא שהסביבה נעימה ונינוחה.
2. ראוי להקציב זמן ארוך ללמידה ולא להתמרמר אם לוקח זמן רב יותר ללמוד נושא מסוים ביחס לעבר.
3. חשוב שיהיה למי לפנות בשאלות.
4. הלימוד צריך להיות עם כמות של חומר שניתן להתמודד עימו בנינוחות.
5. מומלץ להקפיד על הפסקות שחלקן תיקבענה מראש וחלקן בהתאם למצב הקיים (עייפות, חוסר ריכוז ועוד).
6. את המידע והחומר הנלמד כדאי לשנן ולחזור עליו שוב בכדי לזכור אותו לפני שעוברים לנושא חדש.
7. הלימוד הוא הנאה ולא חובה או הכרח. לכן יש לבחון את המשיכה לנושא הנלמד גם לפני וגם במהלך הלימוד.
8. סדר בחומר הנלמד הוא כלי הכרחי. יש לארגן מראש מה לומדים מתי ולכתוב במחברת מסודרת תאריכים, סיכומים ושאלות.

מסגרות לימוד לאוכלוסייה המבוגרת

המוסדות להשכלה גבוהה מפעילות תכנית לימודים לאוכלוסיה המבוגרת,לדוגמה:

תוכנית בר אילן ברוקדייל –  תוכנית הקיימת כבר 30 שנה ומאפשרת לבני +50 לבחור קורסים אוניברסיטאיים שונים כאוות נפשם ולהשתתף בהם כסטודנטים במעמד "שומע חופשי". יתרה מכך, באוניברסיטה קיים גם מרכז לימוד לבני הגיל השלישי ובו מבחר קורסי העשרה שהותאמו במיוחד לאוכלוסייה המבוגרת.

קיימים ארגונים ומוסדות שונים המפעילים תכניות לימוד והעשרה לאוכלוסיה המבוגרת כמו:

האוניברסיטה העממית תל אביב – למרות שאינה מוסד להשכלה גבוהה המעניק תארים אקדמיים, מציעה האוניברסיטה תוכנית לימודים מגוונת ומרתקת המקיפה תחומי עניין רבים: מדעי הרוח והחברה, לימודי שפות, לימודי ארץ-ישראל, היסטוריה, אמנויות, מחשבים, תרבות, חברה וכלכלה, תזונה נכונה, גננות, ההוויה היהודית בקולנוע, שפות ועוד.

אסכולות – בית הספר ללימודים רב תחומיים של האוניברסיטה הפתוחה – בית הספר מציע מגוון של יותר מ- 200 קורסים, סדנאות וסיורים בארץ-ישראל. בחסותו מתקיימים לימודיי בוקר לגמלאים בתל-אביב וכן בחיפה ובירושלים. בית-ספר מוביל בתחום לימודיי העשרה ופנאי ומקיים קורסים במגוון תחומים: אמנויות (מוסיקה, קולנוע, אמנות פלסטית), מדעי החברה והרוח, תרבויות ועוד.

באתר הבא של "אשל" קיים מאגר מידע אודות מכללות לגמלאים וקורסי העשרה שונים. הלימודים מתקיימים במסגרות מגוונות: אוניברסיטאות, מכללות ומכונים שונים.

נבחרת היועצים שלנו

זקוקים למידע נוסף? ייעוץ פרטני
הרשמו כעת לשיחת ייעוץ אחד על אחד
הייעוץ ללא תשלום, כשירות לציבור של עמותת רעות, ואשל ג'וינט ישראל שיחת ייעוץ בחינם הירשמו כעת

אין תגובות עדיין

השאר תגובה