יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הכנת העובד הזר לטיפול בזקן ("חפיפה")

    כיצד מכינים עובד זר לשמש כמטפל 24 שעות ביממה, ומה חשוב שידע על בן המשפחה בו הוא יטפל?

    עודכן לאחרונה:05/06/23

    במקרה של התדרדרות במצבו של בן המשפחה ואי יכולתו לבצע בעצמו פעולות פשוטות (כמו: אכילה, הלבשה, רחצה), ניתן להיעזר במטפלת במסגרת גמלת סיעוד. במקרה של מוגבלות תפקודית חלקית ניתן בד"כ להסתפק במטפל למספר שעות בשבוע. אולם, במצבים בהם האדם תלוי לחלוטין בביצוע כל פעולותיו באדם אחר, ו/ או זקוק להשגחה בשל ירידה קוגניטיבית, מספר שעות בודדות ביום לא יספיקו. במקרים כאלה ניתן להיעזר במטפל ל-24 שעות.

    כאשר מתעורר הצורך בהעסקת עובד זר, במידה והמטופל נמצא במסגרת אשפוז בבית חולים או במחלקה שיקומית מומלץ להיעזר בצוות המחלקה ולפנות בהליך מהיר לבקשת רשיון העסקת עובד. הזכאות לרישיון להעסקת עובד תלויה בהערכת תלות אשר מבוצעת על ידי ביטוח לאומי, או על ידי שמרד הבטחון (לזכאים) או על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.

    לאחר קבלת הזכאות יש להגיש לרשות האוכלוסין וההגירה בקשה לרישיון העסקת עובד זר. לשם כך יש לפנות ללשכות פרטיות בעלות רישיון והיתר מרשות האוכלוסין א לךחברות סיעוד שיכולות לקשר ללשכה פרטית.

    תרשים סיכום לטקסט בנושא קבלת רישיון להעסקת עובד זר

    לאלה מבינכם ששוקלים את האפשרות להעסיק מטפל חשוב לשים לב לנקודות הבאות:

    1. תיאום ציפיות–  דאגו לסכם עם המטפל מראש מהן המשימות שעליו למלא. רשימה זו צריכה לכלול מטלות בסיסיות כמו: בישול והאכלה במידת הצורך, רחצה, הלבשה, יציאה לטיול קצר, מתן תרופות וכדומה, בהתאם לצרכי הזקן. כמו כן, חשוב לשתף את המטפל ברמת ההשגחה לה זקוק הזקן בכל מטלה שהוא מבצע.
    2. תחזוקת הבית ע"י העובד הזר– במסגרת תפקידו אמור העובד הזר גם לדאוג לתחזוקת הבית. דאגו להראות לו היכן מאוחסנים חומרי הניקוי, איפה נמצאת מכונת הכביסה וכיצד יש להפעיל אותה, היכן ניתן לתלות את הכביסה וכו'. חשוב גם לקחת את המטפל לסיור בסביבה, להראות לו היכן לקנות מוצרי מזון וניקיון, איפה ממוקם הבנק והיכן סניף הדואר.
    3. רשימת טלפונים חשובים– הכינו למטפל רשימה הכוללת את כל הטלפונים של אנשי הקשר שחשוב שיהיו לו: בני משפחה קרובים, הרופא המטפל, מרכז יום לקשיש שנמצא באזור (במידה ובן המשפחה נוהג להגיע למקום). חשוב לכלול ברשימה זו גם טלפונים של חבריו של בן המשפחה אותם הוא נוהג לפגוש. מעבר לכך על רשימה זו לכלול גם מספרי טלפון של מגן דוד אדום, כיבוי אש ומשטרה.

    עבודת הכנה מוקדמת עם העובד הזר עשויה למנוע בעתיד בעיות רבות. לכן חשוב להקדיש זמן לתיאום ציפיות עם העובד הזר, לספר לו בפירוט על מצבו של הזקן, מה הוא אוהב, למה הוא רגיש, כיצד מתנהל סדר היום שלו וכו'. הפקדת הזקן בידיו של מטפל שמכיר את התמונה כולה תאפשר לו להיות יותר בטוח ונינוח ויותר יעיל ותגרום גם לכם לדאוג פחות ולהיות רגועים יותר.

    דגשים לגבי העסקת עובד זר

    עובד זר שוהה עם בן המשפחה 24 שעות ביממה, וכבר נאמר שחשוב שיכיר את כל האזורים בבית וידע היכן נמצא כל דבר. כמו כן, יש לדאוג עבורו לחדר מאובזר בבית ולהקצות לו את אחד המדפים במקרר במידת האפשר. במידת הצורך, ניתן אף להסביר למטפל מספר חוקי כשרות בסיסיים החשובים מבחינת הזקן ומשפחתו. כדאי לערוך למטפל סיור מקיף בכל הבית על מנת שיכיר את המקום. הקפידו על סיור בכל חדרי הבית, ובכל חדר הסבירו בפירוט היכן נמצא כל דבר ומה תפקידו.

    מעבר לכך, מומלץ להסביר לו בהרחבה על סדר היום של הזקן, ועל המטלות שעליו לבצע כל יום. דאגו לספר למטפל מהן השעות בהן נוהג הזקן לאכול, האם הוא רגיל לנמנם בשעות הצהריים, מתי הוא רגיל להתקלח, באיזה תכניות טלוויזיה הוא אוהב לצפות, האם הוא נוהג לצאת לטיולים ואם כן היכן, איזה ספרים הוא קורא וכדומה. אם קיימת רגישות למאכלים מסוימים. בנוסף, חשוב להשאיר למטפל רשימה מסודרת עם שמות כל התרופות שעל הזקן ליטול ולציין ליד כל תרופה באיזה שעות יש לקחת אותה וכמה פעמים ביום. חשוב מאד להישאר בקשר רציף עם העובד הזר ולשמוע מההורה הזקן על שביעות הרצון מתפקודו, זאת כדי לוודא שטובת ההורה תהיה השיקול הראשון במעלה.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    פורסם: 21.1.2015

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן