יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הכל אודות דמנציה ואלצהיימר

    מהי דמנציה? מהם הגורמים להתפתחותה? ומדוע חשוב לאבחן אותה בשלב מוקדם ככל שניתן?

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    בישראל חיים כיום כ-120 אלף חולי דמנציה; בקרב בני 60 שכיחות הדמנציה היא 1%, ושכיחות זו מוכפלת בכל חמש שנים עם העלייה בגיל. כלומר, בקרב בני 64-60 שכיחות הדמנציה באחוזים היא 1%, בקרב בני 69-65– 2%, בקרב בני 74-70 השכיחות היא 4%, בקרב בני 75-70– 8%, וכן הלאה עד בני 90-85 ששכיחות הדמנציה בקרבם היא כ-30%, ומעל גיל 90 כשני שלישים.

    דמנציה, או במינוחה העברי "שיטיון", היא אוסף של תסמינים המראים על פגיעה בתפקודי המוח (כגון- זיכרון, שפה, תפיסה, יוזמה, יכולת לזהות, שיפוט, התמצאות בזמן ובמקום), פגיעה בתפקוד ושינויים בהתנהגות.

    בדרך כלל, הסימפטומים של דמנציה מחמירים עם הזמן. אופי הסימפטומים וקצב השתנותם שונים במחלות השונות ומאדם לאדם, אך, עם התקדמות המחלה החולה יתקשה יותר ויותר בביצוע פעילויות יום-יומיות, ועם הזמן ייעשה תלוי לחלוטין באחרים. דמנציה בדרגת חומרה קשה עלולה לגרום למצב בו החולה יהיה תשוש נפש.

    סימפטומים של דמנציה: אובדן יכולת הזיכרון לטווח קצר; קושי במילוי מטלות מוכרות; בעיות שפה ותקשורת; קושי בהפעלת מכשירי בית; פגיעה בזיהוי חפצים ובני אדם; חוסר התמצאות במקום או בזמן; שיפוט לקוי; בעיות בחשיבה מופשטת; שינויים במצב הרוח ובהתנהגות; שינויים באישיות; אובדן יוזמה; קושי בתפקוד היום-יומי כולל רחצה, הלבשה, נטילת תרופות וכו'.

    ישנן מחלות רבות הגורמות לדמנציה-

    מחלת האלצהיימר

    מחלת האלצהיימר היא הגורם הנפוץ ביותר לדמנציה.60% מבין הסובלים מדמנציה מאובחנים כחולים במחלת האלצהיימר, שהיא מחלה ניוונית של המוח המחמירה בהדרגה. המחלה גורמת לניוון תאים ברקמת מוח. אנשים הלוקים בתסמונת דאון Down syndrome  מצויים בסיכון למחלת אלצהיימר בגיל העמידה.

    דמנציה וסקולארית

    דמנציה וסקולארית היא דמנציה הנגרמת כתוצאה מפגיעה בכלי הדם המוחיים. המוח תלוי ברשת כלי דם המזרימים אליו דם רווי בחמצן. כאשר אספקת החמצן למוח נקטעת תאי המוח נפגעים. דמנציה וסקולארית עלולה להופיע לאחר אירוע מוחי בשל חסימת כלי דם גדולים, כתוצאה מפגיעה בכלי דם מוחיים קטנים גם כתוצאה ממחלות דם ודימומים. סוכרת, יתר לחץ דם, רמת שומנים גבוהה בדם, קרישיות יתר ואי סדירות בקצב הלב מהווים גורמי סיכון לדמנציה וסקולארית.

    דמנציה עם גופיפי לואי

    צורה זו של דמנציה קיבלה את שמה ממבנים כדוריים חלבוניים זעירים המתפתחים בתוך תאי עצב, ותוארה על ידי הנוירולוג פריץ לוי בברלין. המחלה מסתמנת תחילה בליקויים בתפקודים הקוגניטיביים ובהתנהגות ובהמשך בסימנים של מחלת פרקינסון. החולים עלולים לסבול מהזיות. במהלך היום תפקודם הקוגניטיבי וההתנהגותי בד"כ גלי.

    דמנציה באונה הקדמית (פרונטו-טמפורל דמנציה)

    במחלה זאת ניכר דלדול מוח באזורי המוח הקדמיים, באונות המצח ובאונות ההרקה. מחלה זאת מסתמנת בעיקר בשינויים בהתנהגות, כאשר לעתים החולים סובלים מליקויים בתפקודי השפה. בשלבי מחלה מתקדמים, ההסתמנות דומה לעתים לזאת של מחלת אלצהיימר.

    פגיעה קוגניטיבית קלה (MCI – Impairment Cognitive Mild )

    מצב בו אדם בן 50 ומעלה סובל מליקויים בזיכרון, או בתפקודים קוגניטיביים נוספים, בדרגת חומרה קלה ומעבר לצפוי לגילו, ואולם כושר התפקוד שלו לא נפגע ואין מדובר בדמנציה. MCI מהווה גורם סיכון לדמנציה ובמיוחד למחלת אלצהיימר ואולם רק כ-50% מהסובלים מ-MCI יפתחו מחלת אלצהיימר או דמנציה מסיבה אחרת.

    מחלת קרויצפלד יעקב

    מחלה נדירה הנגרמת על ידי גורם חלבון המתקיף את רקמות המוח וגורם לקריסתן. מחלה זו נקשרה למחלת הפרה המשוגעת, שהיא מחלה דומה התוקפת בקר.

    תסמונת ורניקה-קורסקוף

    תסמונת הנצפית באלכוהוליסטים ועלולה להיגרם גם כתוצאה מהפרעה באספקת חמצן למוח במהלך ניתוח או בנשים בהריון הסובלות מהקאות חוזרות, או לאחר ניתוחים לקיצור קיבה. החולה סובל מליקויי זיכרון ואינו סובל בד"כ מליקויים בהתמצאות או בתפקודי שפה.

    דמנציה הקשורה לאיידס

    אנשים החולים באיידס עלולים ללקות בסימפטומים שונים של דמנציה, בייחוד בשלבים האחרונים של מחלתם.

    ”דמנציה של דכאון"

    מתארת הסתמנות קלינית של דמנציה. בטיפול מתאים התסמינים חולפים. פסאודו דמנציה תואר בעיקר בחולים הסובלים מדיכאון. טיפול בדיכאון העלים את הדמנציה.

    דמנציה הפיכה

    קיימים תסמיני דמנציה החולפים עם הטיפול במצב הרפואי הגורם. תסמונת הפיכה יכולה להגרם כתוצאה ממחסור בוויטמינים כגון B12, דלקת בדרכי השתן, חום גבוה, גידול במוח, או ירידה בתפקוד בלוטת התריס.

    תמונה שמורכבת מאייקונים שהנושא שלה הגורמים שאינם קשורים למחלת הדמנציה ועלולים להוביל למצב בלבולי: מצבים שיכולים לגרום לירידה בזיכרון אבל הם לא דמנציה: זיהומים או דלקות או חיידקים, מצב נפשי - חרדה או דיכאון, חוסר בוויטמינים, חוסר בשינה, חסור איזון תרפותי, פגיעות ופציעות ראש

    למרות שכיחותה של המחלה, רבים מהחולים בה מאובחנים רק לאחר שנים, כשהמחלה מצויה בשלבים מתקדמים. הסיבות לכך הן הכחשה של הסימפטומים והקשיים בתפקוד, או היעדר אמונה או ידע מוקדם על יכולתה של הרפואה הקונבנציונלית לעזור לחולה.

    אבחון מוקדם יכול להביא לעיכוב בהתפתחות תהליך הדמנציה ולהאט התדרדרות במצבו של החולה בעזרת טיפול תרופתי מתאים.

    התפתחות הדמנציה

    התפתחותה של הדמנציה היא הדרגתית, ונהוג לחלק אותה לשלושה שלבים אשר כל אחד מהם נמשך בין שנתיים לארבע שנים:

    אבחון המחלה

    למרות שכיחות המחלה, רבים מהחולים אינם מאובחנים אלא רק שנים אחדות לאחר שחלו. לעתים, החולה לא מודע לקיומם של הקשיים, וגם אם האדם או בני המשפחה ערים לקשיים, הם עלולים לחשוב שמדובר בעייפות, בתופעות הקשורות בגיל או בסיבה חיצונית אחרת. לעתים, המשפחה אינה פונה לאבחון בגלל המחשבה ש"ממילא אין מה לעשות". פעמים רבות, גם כאשר המשפחה או החולה מבקשים אבחון, לא תמיד הדבר מתאפשר בגלל חוסר שיתוף פעולה בין הגורמים האבחוניים לבין הגורמים המטפלים. לעתים, החולה מופנה למספר מרפאות, שלא תמיד מתואמות ביניהן מבחינת העיתוי והגישה לטיפול במכלול הבעיות הנגרמות ע"י מחלות הדמנציה למיניהן.

    אבחון מוקדם חשוב ומוביל לטיפול נאות.

    ראשית, יש לטפל בתסמונות הניתנות לטיפול. התרופות הקיימות היום ממתנות את הסתמנות המחלה. כל עיכוב בהזדקקות לתרופות הרגעה, בהכנסת עזרה הביתה או בהוצאת החולה מן הבית לאשפוז הוא משמעותי. בנוסף, מבוצעים מחקרים רבים למציאת הטיפול המתאים לתסמונות הדמנציה השונות, דבר העשוי להוביל לשיטות טיפול חדשניות.

    רצוי שאבחון הליקויים בתפקודים הקוגניטיביים, בהתנהגות ובתפקוד יבוצע במרפאות ייעודיות כמו מרפאות זיכרון. אלה מרפאות רב-תחומיות המרכזות בעלי מקצוע מומחים ומיומנים באבחון וטיפול בתסמינים המתעוררים כתוצאה מליקויים קוגניטיביים בכלל וממחלת אלצהיימר וממחלות הדמנציה האחרות בפרט. צוות המרפאה מבצע את האבחון וממליץ על הטיפול המתאים ובני המשפחה מקבלים הכוונה והדרכה. כיוון שהתמונה הקלינית המאפיינת את האבחנות השונות אינה זהה, האבחון המדויק במחלה וההכוונה חשובים ביותר למטופל ולמשפחתו. תהליך האבחון של תסמונות המתבטאות בהתדרדרות בתפקודים הקוגניטיביים ובהתנהגות כגון: ירידה קוגניטיבית קלה (MCI ), ירידה קוגניטיבית על רקע חסרים תזונתיים או על רקע הפרעות בחילוף החומרים, מחלת אלצהיימר ומחלות הדמנציה הנוספות, אינו כלול עדיין בסל הבריאות. עמותת "עמדא" פועלת לשינוי מצב זה. כיום פועלות בארץ מספר רב של מרפאות זיכרון רב-תחומיות רובן ליד בתי החולים.

    טיפול תרופתי

    נכון להיום, אלצהיימר הנה מחלה חשוכת מרפא אולם, קיימות תרופות לאלצהיימר המקלות על הסימפטומים שלה. תרופות אלה נחלקות לשלוש קבוצות עיקריות, וכולן חייבות במרשם רופא:

    תרופות ממשפחת מעכבי הזרז אצטיל-כולין-אסטרז– מתאימות לשלביה הראשונים של המחלה, אולם ניתנות גם לחולים בשלבים מתקדמים יותר. תרופות אלה משפרות את התפקוד הקוגניטיבי ומשמרות את ההתנהגות של החולה.

    תרופות המווסתות את המערכת הגלוטמטרית– בעקבות נטילת התרופות מקבוצה זו צפוי שיפור בתפקודים הקוגניטיביים-התנהגותיים-תפקודיים באמצעות ויסות רמת הגלוטמט, מבלי לפגוע בפעילות הפיזיולוגית הדרושה לשם תהליכי למידה וזיכרון. מחקרים מצביעים על תועלת בטיפול משולב בתרופות משתי הקבוצות בחולים המצויים בשלבים בינוניים ומתקדמים של המחלה. הקופות משתתפות חלקית ועל פי סוג החברות בקופה

    תרופות להפרעות התנהגות– מתאימות לחולים הסובלים מהפרעות התנהגותיות שונות. התרופות אינן נכללות אוטומטית בסל התרופות ותלויות באבחנה המדויקת של החולה ובמצבו ובקופת החולים שאליה הוא משתייך.

    מעבר לטיפול התרופתי ישנם טיפולים נוספים משלימים, הכוללים השתתפות בקבוצות תמיכה לחולה, וכן פעילות קוגניטיבית וגירוי חושי: יצירה, כתיבה, משחקי חברה וזיכרון, אימון גופני ועוד.  גירוי קוגניטיבי נמצא יעיל לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. מומלץ כי כל אדם הסובל מירידה קוגניטיבית יחל בפעילות מגוונת מוקדם ככל האפשר.

    למידע נוסף ולפעילויות בנושא התמודדות על מחלת האלצהיימר ודמנציה- ניתן להיכנס לאתר עמדא

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום: 25.3.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)
    דמנציה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן