יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הטיפול בבן המשפחה הזקן – עושים סדר בבלגן

    בכוחם של ניהול זמן וארגון סדרי עדיפויות נכונים להקל משמעותית על הטיפול בבן המשפחה

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    הטיפול בבן המשפחה הזקן דורש בדרך כלל השקעה רבה. פעמים רבות יהיה עליכם לנווט בין משימות שונות ולזכור עבור ההורה, בתוך סדר יומכם העמוס ממילא, דברים כמו מועדי נטילת תרופות או ביקורים אצל הרופא. זאת, בנוסף ללחץ הכלכלי שעלול להיווצר בעקבות ההוצאות הכרוכות בטיפול. ניתן להפחית משמעותית את הלחצים סביב הטיפול בזקן על ידי ארגון נכון של הטיפול.

    כיצד עושים סדר בטיפול?

    כשאתם מביטים ברשימת המשימות שלכם והיא נראית אין־סופית ובלתי אפשרית, עצרו כדי לקבוע סדרי עדיפויות. זיכרו כי לא כל המשימות שלפניכם הן בעלות חשיבות זהה, ועליכם להעריך את מיקומן של משימותיכם השונות ברשימה.

    לעתים קרובות המטפל בקרוב המשפחה הזקן פועל כמו כבאי- במהלך היום הוא ממהר מכיבוי "שריפה" אחת לשנייה, דבר שלא מותיר לו זמן למשימות התשתיתיות יותר, שפעמים רבות הן דווקא החשובות יותר. ה"שריפות" אמנם מושכות תשומת לב ודורשות טיפול מיידי, אך לעתים עדיף שלא לטפל בהן כלל ולהקדיש זמן למשימות שמיקומן ברשימה גבוה יותר אך אינן דורשות טיפול מיידי. על מנת להימנע מכך, כדאי לתכנן תכנית ביצוע טיפולית בזקן על פי סדרי עדיפויות ולהוציאה לפועל. מומלץ להתחייב לבצע מספר מסוים של משימות ליום מתוך הרשימה הכתובה והמתועדפת, ולדבוק בהן.

    ניהול נכון של זמן

    ניהול אקטיבי של זמן הוא דרך חשובה, יחד עם ארגון סדרי עדיפויות, לחלוקה נכונה של הזמן שלנו עבור המשימות שעלינו לבצע. ניהול זמן דומה במידה רבה לניהול כספים- עליכם לדעת על מה אתם "מבזבזים" את זמנכם כיום על מנת שתוכלו לשנות זאת במידת הצורך. רשמו במחברת קטנה את כל פעילויותיכם במהלך היום וכמה זמן כל אחת מהן אורכת. עשו זאת על בסיס יומי במשך מספר ימים. הדבר יאפשר לכם להעריך טוב יותר כיצד אתם מחלקים את זמנכם ואלו שינויים כדאי לערוך בחלוקה זו. זאת על מנת שתוכלו לבצע את משימותיכם היום־ומיות ולשלב ביניהן ביעילות את המשימות הקשורות לטיפול בבן המשפחה הזקן.

    שיטות להתמודד עם ניירת עודפת

    הטיפול בהורה הזקן כרוך בניירת רבה- מסמכים רפואיים ומשפטיים, חשבונות ועוד. חוסר ארגון עלול להוביל את בן המשפחה המטפל ל"טביעה בניירת" ולגרור קשיים בביצוע המשימות השונות והתמרון ביניהן. לפיכך, מומלץ לארגן את הניירת הקשורה לטיפול בהורה. נסו לסדר את המסמכים השונים בתיקיות נפרדות (חומר לטיפול, חומר לקריאה, חשבונות לתשלום, אנשי קשר ועוד).

    טיפים נוספים

    • אל תדבר- עשה: לעתים החשש מכמות המשימות מונע מאיתנו לגשת אליהן, ואנחנו מכלים זמן יקר ברתיעה מביצוען ודחייתן כתוצאה מכך. אולם, כדאי לזכור כי תוכלו להשלים משימות רבות יותר אם פשוט תיגשו לבצע אותן.
    • לימדו להאציל סמכויות- פעמים רבות אנו מעדיפים להימנע מהטרחה שבהסברים אודות טיב המשימה לאדם נוסף או חשים אי נעימות לבקש, דבר המוביל אותנו לבצע את רובן הגדול של המשימות בעצמנו. ריבוי משימות כזה הוא מיותר ורק מונע מאיתנו להשלים את כולן. חלק חשוב בארגון נכון של זמן ומשימות הוא ללמוד להאציל סמכויות ככל הניתן. אמנם, להסביר לראשונה לבן משפחה נוסף אודות קניית התרופות להורה הזקן עשוי לארוך זמן רב יותר מקנייתן בעצמכם, אך, בפעמים הבאות ההסבר כבר לא יידרש ולכן האצלת הסמכויות תוביל לחסכון זמן בטווח הרחוק.

    הרצאה בנושא : התמודדות בשעת משבר / מיכל אברהם, עו"ס

    פורסם: 17.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן