יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הגורמים לבעיות תזונה בזקנה

    מניעה ואיתור של בעיות תזונה ותת תזונה בגיל זיקנה

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    תת תזונה בגיל זיקנה

    למרות השכיחות הגבוהה של עודף משקל בגילים מתקדמים, התופעה העומדת על סדר יומם של החוקרים והמטפלים בגיל השלישי, היא תת תזונה בגיל הזיקנה. תופעה זו נקשרת לירידה במשקל, לירידה בתיאבון, ולאי יכולתו של הגוף לספוג אל תוכו חומרים חיוניים לתפקוד תקין. במשך שנים הוגדרה תת התזונה בזיקנה כתופעת לוואי למחלות שכיחות אחרות ורק בשנת 1988 הגדיר חוקר בשם מורלי את המושג "האנורקסיה של הזיקנה". מורלי מצא כי ככל שבני האדם מתבגרים, כך פוחת בהדרגה ובאופן טבעי הצורך שלהם למזון. הפיחות בצריכת המזון נובע מירידה בפעילות ובהוצאת אנרגיה בגיל הזיקנה, ובעקבות התנזרות מכוונת משומנים העלולים להחמיר מחלות נפוצות.

    מחקרים נוספים בנושא מעידים כי אצל אחוז ניכר מהקשישים, הכנסת האנרגיה עדיין נמוכה מהוצאתה, וכתוצאה תמצא ירידה במשקל.

    הגורמים הפיזיולוגיים לתת תזונה בזיקנה

    תת תזונה ואנורקסיה הם סיכונים נפוצים בגיל הזיקנה, מכיוון ששינויים פיזיולוגיים הנובעים מהזדקנות מעודדים אותם. בין שינויים אלה ניתן למנות את הירידה בחוש הטעם והריח, שמקטינה את ההנאה שניתן להפיק מאכילה וכך מובילה לצמצום התזונה מבחינה כמותית ומבחינת המגוון. הירידה בחושים עשויה להיות התדרדרות הדרגתית טבעית לזיקנה ועלולה להיות מואצת משמעותית כתוצאה מנטילת תרופות או מחלות כרוניות.

    בנוסף, בזיקנה חלה ירידה בשובע הסנסורי, שהוא הנטייה הטבעית של הגוף לאזן את ההנאה מצריכת סוגי מזונות שונים, וכך לסייע לתזונה מאוזנת. במצב של תת תזונה נפגעים מנגנוני העיכול של הזקן ומעכבים חזרה למשקל תקין. לבסוף, הירידה בנפח הקיבה מעוררת תחושת שובע אצל הזקן בשלב מוקדם בארוחה, ומובילה להקטנת צריכת המזון בכל ארוחה.

    גורמים נוספים לתת תזונה בזיקנה

    ניתן להצביע על מספר גורמים לתת תזונה בזיקנה מעבר לשינויים הפיזיולוגיים שעוברים על הגוף בהזדקנות. בין היתר, ניתן להצביע על בדידות חברתית, שמפחיתה ארוחות משותפות המעודדות צריכת מזון. גם הדיכאון, הנפוץ באוכלוסייה הזקנה, עלול להוביל להפחתת תיאבון. תת תזונה עלולה להחמיר מצב דיכאוני. גם נטילת תרופות מסוימות עלולה להפחית תיאבון ובמקרים של שיניים תותבות או חסרות, יכולת הלעיסה יורדת ועמה צריכת המזון.

    מהם הסימנים לתת תזונה?

    ראשית, יש לפנות לבן המשפחה הזקן ולשאול אותו אם הוא חש כי תיאבונו וצריכת המזון שלו ירדו. כדאי לזכור לשאול זאת בקביעות. כלי חשוב נוסף הוא שקילה קבועה של הזקן. יש לשים לב לירידות חדות במשקל בין שקילה לשקילה (ירידה של יותר מ-5 אחוזים היא ירידה חדה). חשוב לבצע את המעקב בעזרת הרופא המטפל ולפנות לדיאטנית בעת הצורך.

    מה עושים כשיש חשש לתת תזונה?

    על מנת לטפל היטב בתת תזונה אצל הזקן, יש לבחון את הגורמים שהובילו לתת התזונה, לפנות לדיאטנית לצורך התאמת טיפול תזונתי. טיפול תזונתי עשוי לכלול התאמת תפריט ואף שימוש בתוספי תזונה (ויטמינים ומינרלים),

    יש להקפיד על הגדלת צריכת המזון של הקשיש וניתן לסייע לכך באמצעות ריכוז מזון בעל ערכים תזונתיים גבוהים (בייחוד חלבון אך גם אנרגיה ככלל) בנפחים קטנים. במקרה שהזקן מתקשה ללעוס, הפכו לדייסה או רככו מזונות בעלי ערכים תזונתיים נדרשים. עם זאת, דאגו שהמזון עדיין יראה נעים לעין. בנוסף, כדאי מאוד גם לשבת עם הזקן בזמן הארוחה ולארח לו לחברה. תופתעו לגלות את ההשפעות העצומות של חברה על תיאבון.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 8.3.2011

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן