יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הבית וסביבת המטופל המרותק לביתו

    אביזרי עזר לחולה הסיעודי הגר בביתו

    עודכן לאחרונה:22/08/23

    האדם החולה הסיעודי והתאמת הסביבה עבורו

    חולה סיעודי הוא אדם שתנועתו מוגבלת באופן זמני או כרוני, עקב מחלה, שבר, שיתוק. מגבלה בתנועה יכולה להיווצר מבעיות הקשורות לגיל, או באופן מיידי עקב נפילה או מחלה. יש לארגן את סביבת החולה מחדש על פי צרכיו ויכולותיו על מנת לדאוג   לבטיחותו ולשפר את תפקודו ואיכות חייו. מומלץ להתייעץ באנשי מקצוע לצורך מתן הדרכה להתאמת הבית והכנסת אביזרים מתאימים.

    במי ניתן להעזר בטיפול בחולה סיעודי במסגרת הבית?

    לצורך סיוע בתפקודי היומיום, ניתן לפנות לביטוח לאומי בתביעה לגמלת סיעוד. במסגרת הזכאות לגמלת סיעוד, ניתן סל שירותים שיכולים לסייע, כגון- טיפול על ידי מטפל/ת, לחצן מצוקה, שירותי כביסה, מוצרי ספיגה, ביקור במרכז יום.

    בקופות החולים קיימות יחידות להמשך טיפול בבית/ לטיפול בבית (יחידות להמשך טיפול בבית קופ"ח כללית, יחידות להמשך טיפול בבית קופ"ח מכבי, יחידת טיפול בית ואשפוז בית בקופ"ח מאוחדת), פריסת השירותים וזמינותם משתנות מקופה לקופה ובין אזורי הארץ.

    יחידות אלה, מספקות צוות טיפולי בית הכולל רופא גריאטרי, אחות, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסט, דיאטנית  וקלינאית תקשורת. הצוות דואג לטיפול ולמעקב אחר מצבו של החולה, לצד הדרכת משפחתו ומטפליו, כיצד להתאים את הבית ולעזור לתפקודו האופטימלי.

    עמותות שונות וארגונים כמו: "יד שרה", "עזרה למרפא", "עזר מציון", מסייעות בהשאלת אביזרי עזר, הסעות באמבולנסים ועוד. ישנן עמותות שנותנות מידע אודות התאמת הבית לקשיש הסיעודי, בין השאר, על ידי עזרים שיכולים להקל על התפקוד, כמו -עמותת מילבת. באתר "עזרים" ניתן להתעדכן בחידושים נוספים בתחום אביזרי העזר לחולה הסיעודי.

    עמותת מילבת אף פיתחה אפליקציה מיוחדת שמטרתה לסייע לשמור על בטיחות ולמנוע נפילות על ידי התאמת הבית,  לחצו כאן למידע נוסף.

    התאמת הבית

    השלב הראשון בעזרה לחולה סיעודי היא התאמת הבית לסביבתו, רצוי בתאום והדרכה של מרפאה בעיסוק (דרך קופת חולים, עמותת מילבת). יש להתאים את הבית לנוחיותו והגנתו של החולה, להזיז רהיטים שעשוים להוות מכשול, שטיחונים וחוטים שעשויים לגרום ולנפילה, להציב תאורה חזקה ומאחזים במסדרונות ובחדרים. חשוב להציב במקום מרכזי, טלפון בעל ספרות גדולות ולידו רשימה ברורה של טלפונים חשובים. במידה ולא ניתן לסמוך על יכולת השיפוט של המטופל יש להרחיק מהבית אביזרים חדים כמו: סכינים ומספרים ולדאוג להשגחה בעת נטילת התרופות. במידה ויש צורך בשיפוצים לצורך התאמת הבית לכיסא גלגלים, ניתן לפנות למשרד הבריאות בבקשה לסיוע.

    כיסא גלגלים  – כדי להקל על השימוש בכיסא הגלגלים יש להניח לוח עץ מתחת לכרית המושב ליציבה בטיחותית, להשתמש בכריות נוחות, לדאוג לתחזוקה שוטפת ולתקינות הבלמים. כדאי להציב על כיסא הגלגלים מגש אוכל בעל דפנות ובעל משטח אנטי מחליק, ולהתאים את סביבת הבית לכיסא, כגון: גובה המתגים, מסלולים בטוחים בהם הכיסא יכול לעבור, רמפות בכניסה לבניין ולבית, ועוד. ניתן להיעזר בסרט ההדרכה המפרט את השימוש בכיסא הגלגלים.

    מניעת פצעי לחץ – למניעת פצעי לחץ לחולה המשתמש בכיסא גלגלים, יש להציב כרית מיוחדת המונעת פצעים אלו, ומדבקות הגנה על המרפקים, כף הרגל וכפות הידיים.

    מנוף – ניתן להתקין בבית מנופים שונים העוזרים לתנועתיות ולניידות כמו: מנופים קבועים בחדר האמבטיה והשינה, או מנופים ניידים לבריכה, לחצר, ולשאר חלקי הבית.

    מיטה ומזרון מיוחדים – לנוחיות החולה כדאי להתקין בבית מיטה ומזרון המונעים פצעי לחץ ותומכים ביציבה. יש להתקין את גובה המיטה והכיסאות ללא פחות מ- 50 ס"מ. עבור חלק מהמטופלים עצם ההגבהה של המיטה או הכיסא תאפשר להם לקום לבד. יש להיוועץ באנשי מקצוע עבור צרכיו של כל מטופל.

    אביזרים לאמבטיה ולשירותים – יש להציב בחדר האמבטיה מעקה תקני, מקלחון רחצה, או כיסא רחצה בטיחותי, לצד שטיחים נגד החלקה בתוך האמבט ועל הרצפה. למשתמשים בכיסא גלגלים יש להציב כיור בגובה נכון ללא ארון מתחתיו, וברז בעל ידית ארוכה. ניתן להשתמש במגביהי אסלה ובמתקני שטיפה וייבוש בטיחותיים לנוחות המטופל.

    שליטה על הסוגרים – עבור החולים הזקוקים לכך, ניתן להשתמש בעזרים כגון- מוצרי ספיגה שונים (כגון- טיטולים, סופגנים, מכנסונים), חיתולים, משפכים, שקיות ובקבוקי שתן, סיר שתן, או מערכת התראה לבריחת שתן.

    חמצן – לחולים הזקוקים לחמצן, יש לספק מערכות מחוללות חמצן (בהתייעצות עם גורם רפואי)  כגון: מסיכות חמצן אלקטרוניות או מערכות התראה על כמות החמצן בדם. חלק מהמיכשור ניתן להשאלה בעמותות כגון:"יד שרה", "עזר מציון", "יד למרפא". ניתן לברר לגבי רכישת עזרים אלה בקופת חולים במידת הצורך.

    טיפ חשוב – תמיד כדאי לא לנעול את דלת הכניסה לבית בבריח ולא להשאיר מפתח בדלת כדי לאפשר נגישות במצבי חירום.

    הרצאה בנושא : בטיחות בבית / שרונה דולמן, מרפאה בעיסוק, עמותת מילבת

    מומלץ לצפות בסרט הדרכה בהפקת אשל תקשורת- מרכז אורקולי בנושא הבית וסביבת המטופל המרותק לביתו- לחץ כאן.

    למאגר המידע הישראלי לטכנולוגיה מסייעת ואביזרי עזר- ראה אתר עזרים

    לאפליקצית מילבת לשמירה על הבטיחות ומניעת נפילות, על ידי התאמת הבית, לחצו כאן

    פורסם: 4.2.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן