יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    דרכים להתמודדות עם אגרסיביות של חולי אלצהיימר

    התנהגות אגרסיבית היא אחת התופעות שמאפיינות חולי אלצהיימר. מה הסיבות להופעתה וכיצד ניתן להפחית אותן?

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    מחלת האלצהיימר עלולה לשנות לבלי היכר את התנהגותו של החולה ולהפוך אותו מאדם רגוע ושקט לאגרסיבי ונרגן. התנהגות אגרסיבית המאפיינת חולי אלצהיימר מתבטאת לעתים באלימות מילולית, באיומים, בהאשמות חסרות שחר ואף באלימות פיזית. ברוב המקרים, התגובה האגרסיבית מגיעה בתגובה לבקשה או הערה כלשהי והיא חסרת פרופורציות ומוגזמת. חשוב לזכור כי התנהגות אגרסיבית זו אינה מכוונת כלפי המטפל ופעמים רבות היא מופנית אליו מהסיבה הטכנית הפשוטה שהוא זה שמבלה בקרבת החולה רוב שעות היום.

    להתנהגות האגרסיבית יש מספר סיבות:

    1. גורמים פיזיולוגים- שינויים פיזיים במוח הגורמים לאיבוד שליטה על ההתנהגות; בעיות בשמיעה ובראייה שעלולות לגרום לתפיסה מוטעית של קולות ודמויות; הזיות; החולה מתקשה לזהות או לבטא רעב או עייפות; השפעות לוואי של תרופות הרגעה.
    2. גורמים סביבתיים- גירוי יתר כתוצאה מרעשים חזקים או קהל גדול; הימצאות במקום חדש; שמיעת רעשים לא מזוהים; קושי במעבר מחדר מואר לחשוך ולהיפך; פחד ובהלה עקב חוסר היכולת להבין את הנעשה מסביב; שיעמום וחוסר תעסוקה.
    3. בעיות בתקשורת הבין-אישית- המטפל שואל יותר מדיי שאלות בבת אחת; הערות שליליות וביקורתיות מצד המטפל שגורמות לחולה לתסכול; דרישה לבצע מטלה במהירות גדולה מדיי; המטפל משדר חוסר סבלנות ומתח; החולה נדרש לבצע פעולה שבעבר עשה ללא שום בעיה, וכעת הוא מבין כי אינו מסוגל; מגע פיזי פתאומי עלול לגרום לבהלה.

    קיימות מספר דרכים להתמודדות עם אגרסיביות של חולי אלצהיימר:

    1. בדיקות רפואיות- ודאו שהחולה לא סובל מבעיות פיזיות (מלבד מחלתו העיקרית) שאינכם מודעים להן. בנוסף, ודאו שאתם מודעים לכל תופעות הלוואי שגורמות התרופות שהחולה נוטל.
    2. בדיקות שמיעה וראייה- היו ערים לשינויים ביכולת השמיעה ובראייה.
    3. דאגו שלחולה יהיה נוח- הקפידו שבגדיו לא יהיו הדוקים או רופפים מדיי, שלא יהיה לו קר או חם מדיי ושהוא אינו רעב או עייף.
    4. הימנעו מלימוד מסובך- הימנעו מהסברים ארוכים ומסובכים. נסו לפשט כל הוראה לביצוע פעולה, על מנת לאפשר לחולה להבין אותה.
    5. הימנעו מביטויי כעס וחוסר סבלנות- השתמשו במילים חיוביות כמו 'אל תדאג' או 'הכל יהיה בסדר' והקפידו שטון הדיבור שלכם יהיה נינוח. גם מגע כמו ליטוף או חיבוק יכול להשרות ביטחון ורוגע על חלק מהחולים.
    6. דברו באטיות- חיזרו על משפטים חשובים מספר פעמים ושימרו על קשר עין עם החולה תוך כדי פנייה אליו.
    7. המעיטו בשימוש בכוח- השתדלו להימנע מאחיזה חזקה או מריסון פיזי של החולה. מצבים כאלה עלולים להחריף את תסכולו או חרדתו.
    8. לימדו מנסיונות העבר- הימנעו ממצבים שגרמו בעבר לחולה להגיב באגרסיביות. אם הוא, למשל, מתעייף מביקורי משפחה ארוכים, מומלץ לקצר את הביקורים.
    9. הגבילו את אפשרויות הבחירה- יותר מדי אפשרויות עלולות לגרום לחולה לבלבול. לכן בזמן ההתלבשות או האכילה, הציגו לחולה מספר אופציות מוגבל מהן יהיה לו קל יותר לבחור.
    10. אל תענישו את החולה- הוא אינו מבין וגם לא יזכור את הסיבה שבגללה הוענש.

    הבנת העובדה שהתנהגות אגרסיבית היא חלק ממחלת האלצהיימר ואינה מופנית כלפי אף אחד באופן אישי, יכולה להקל על המטפלים ועל בני המשפחה. ניטרול גורמים שעלולים לעורר התנהגות אגרסיבית עשוי בהחלט להקל על חייהם של החולה ובני משפחתו.

    הרצאה בנושא: עקרונות לטיפול ותקשורת באנשים עם דמנציה /
    מיכל הרץ, פסיכולוגית קלינית, עמותת עמדא

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 18.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

     

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן